Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Langs Weg & Rail - Streekvervoer in Oost-Nederland

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken

Langs Weg & Rail - Streekvervoer in Oost-Nederland is de titel van een boek in de bibliotheek van de Heemkundekring Bergh.

Auteur Arjan Ligtenbarg, Winterswijk

Het boek bevat veel foto's. De eerste foto waarin een Berghse plaats genoemd wordt, staat op pagina 13: het sneeuwvrij maken van de tramrails op de lijn van Doetinchem, Wijnbergen naar Zeddam in januari 1947.

In 1908 opende de GWSM (De Geldersch Westfaalsche Stoomtramweg-Maatschappij) de lijn Lichtenvoorde - Groenlo - Zeddam. Opnieuw had men uitbreidingsplannen: een lijn van Zeddam via Beek en Didam naar Zevenaar en Arnhem. Dit plan is echter nooit uitgewerkt. (pagina 96)

In de zomer van 1914 reden per dag vijf trams van Lievelde via Lichtenvoorde naar Zeddam. (pagina 98)

De personentramdienst op het traject Terborg - Zeddam is in 1921 gestaakt, behalve op zondagmiddagen in juli en augustus 1922 en 1923, toen men voor Montferland-bezoekers nog telkens één retourrit uitvoerde.

Op pagina 107 staan foto's van de goederentram door Azewijn op 22 mei 1944 en het stationsgebouw van Zeddam op dezelfde datum.

De Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik (ZE) wordt behandeld op pagina 139 t/m 149 (foto's van een houttram naar 's-Heerenberg, een bus bij de Koendersmolen in Braamt in 1972, tramstation Zeddam uit de verzameling van de Heemkundekring Bergh, tramweg bij het Patersklooster in 's-Heerenberg, tramstation annex douanekantoor in 's-Heerenberg, bedrijvigheid aan het tramstation 's-Heerenberg in 1952, grensovergang 's-Heerenberg.

Toen Elten bij Nederland was gekomen opende de GTW een nieuwe buslijn Doetinchem - Dichteren - Kilder - Loerbeek - Beek - Elten - Tolkamer. Het begon allemaal goed, maar de neergang van deze lijn zette in toen Elten in 1963 aan Duitsland werd teruggegeven. Foto's van het douanekantoor tussen Beek en Elten, een bus van 's-Heerenberg naar Zevenaar die Zeddam verlaat (pagina's 155-157), de midibus Speedy in Didam onderweg van Zevenaar naar 's-Heerenberg (pagina 159).

In 1977 vond de splitsing plaats in GTW-Transporten en GSM. GTW-transporten vestigde zich in 's-Heerenberg (pagina 236).

In 1979 kreeg Oost-Gelderland zijn eerste buurtbuslijnen. Allereerst de lijnen rond Gendringen - 's-Heerenberg. Deze lijn was vanaf het begin zeer succesvol; wel verviel in 1987 het stukje van 's-Heerenberg naar Stokkum. Later werd dit dorp bediend met een oproepbus Doetinchem - Beek - 's-Heerenberg. (pagina 237)

Op pagina 240 staat een foto met als bijschrift Spitsuur op het busstation in 's-Heerenberg, met van links naar rechts de buurtbus naar Megchelen, de streekbus naar Doetinchem, de buurtbus naar Nieuw-Dijk en nog juist zichtbaar een taxiliner naar Emmerich, 2 mei 2008.