Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Pieterpad

Uit Berghapedia
Versie door Hendrik van den Bergh (overleg | bijdragen) op 5 jun 2010 om 07:58 (Routewijziging 2010)
Ga naar: navigatie, zoeken

Het Pieterpad (LAW 9) is de bekendste lange-afstand-wandelroute van Nederland. De route voert van Pieterburen aan de Groningse Waddenkust naar de Sint Pietersberg bij Maastricht en heeft een lengte van 490 kilometer, onderverdeeld in 27 etappes. De route voert door de meest uiteenlopende landschappen. Op elke etappe komen vrijwel dagelijks wandelaars van het Pieterpad langs. Op de Sint Pietersberg sluit het Pieterpad aan op de Europese wandelroute E2, ook bekend als GR5. De GR5, die via de Ardennen en de Franse Alpen naar Nice loopt, is een van de populairste internationale wandelpaden voor Nederlandse wandelaars.

Het pad bestaat sinds 1983 en is ontworpen door de Tilburgse Toos Goorhuis-Tjalsma en haar Groningse vriendin Bertje Jens. Op 21 april 2006 is er in Vorden, halverwege het Pieterpad, een bronzen plaquette onthuld als eerbetoon aan Toos en Bertje. Ook in de boswachterij het Sleenerzand bevindt zich een monument met plaquette ter ere van de ontwerpers van de wandelroute. Het Pieterpad wordt onderhouden door een werkgroep, onder aanvoering van Maarten Goorhuis, de zoon van Toos Goorhuis, en Wim van der Ende.

Het Pieterpad is aangegeven met de internationaal bekende wit-rode merktekens van langeafstandswandelpaden (LAW) en staat in detail beschreven in twee Nivon-wandelgidsen.

Bergh en Elten

In Bergh is de route regelmatig veranderd. Dat heeft te maken met de industrialisatie in Doetinchem. Eerst werd via Dichteren naar Kilder gewandeld waar bij boerderij Leeuwerikskamp werd afgeslagen om via Heideveld en Braamweg uit te komen in de Loolaan. Nu loopt de route via Wijnbergen. Er is nog even sprake van geweest om in de omgeving van de Kemnade een pontje te laten varen over de Oude IJssel zodat het industrieterrein kan worden ontlopen.

De route komt nu langs de voormalige Openbare School de Tol met het trapgeveltje in Wijnbergen die werd ontworpen door Alfred Tepe en gaat daar de A18 over. Vervolgens over het terrein bij Stroombroek, langs Palestra. Via de koelte van de Loolaan gaat het richting Hettenheuvel op het Bergherbos. De Boterweg wordt overgestoken en bij de A3 de grens gepasseerd in de omgeving van grenspaal 700. In Duitsland gaat de wandeling langs boerderij Rithorst richting Elten: Waldhotel, Vituskirche en Drususbron.

Weer andere route?

Omdat in Wijnbergen steeds meer industrie komt en daardoor voor wandelaars minder aantrekkelijk wordt om van het Pieterpad gebruik te maken - ondanks het fraaie uitzicht op het Bergherbos vanaf het viaduct over de A18 - zijn er plannen om bij de Sluis de Pol bij Gaanderen een voetgangersoversteekplaats te maken. Dat betekent dat het Pieterpad verder stroomopwaarts de Oude IJssel passeert, dichter bij de Hommekensweg van Warm naar Vethuizen.

Routewijziging 2010

Etappe Zelhem - Montferland

Kaart 4 - 7, blz 21 - 31

De route tussen Zelhem en het Montferland is ingrijpend gewijzigd. Het Pieterpad komt niet meer in Doetinchem, maar gaat oostelijk van Doetinchem via landgoed Slangenburg naar Braamt. Hierdoor is ook de etappe-indeling aangepast. De etappe uit Vorden eindigt nu in Zelhem. De volgende etappe gaat van Zelhem naar Braamt en vervolgens van Braamt naar Millingen aan de Rijn. Het Pieterpad komt niet meer door Wijnbergen en Kilder maar wel door Vethuizen.

Richting Noord - Zuid

kaart 4, blz 21, regel 7

U wandelt nu al spoedig Zelhem bin­nen, links om het kerkhof heen. Daarna komt u uit op de Ruurloseweg die u rechtsaf opgaat. Even verder bereikt u de markt met links de kerk. Dit is het eindpunt van deze etappe.

Vanaf de kerk en Y-2478-2 in de fietsrichting Doesburg gaan. Eerste weg links nemen, Stationsstraat. Op kruising rechtdoor, Zuivelweg. Aan het einde even links en dan rechts de Pluimersdijk op. Voor huisnr. 5 rechtsaf het fietspad volgen, daarna verder rechtdoor over de asfaltweg. Aan het eind bij de Stikkenweg rechtdoor over een zandpad tot een kruising met een asfaltweg waar u links gaat. Ruim 100 m verder rechts, Brunsveldweg. Op splitsing links houden, 100 m daarna rechts houden. Op de kruising met de Priesterinkdijk rechtsaf. Aan het einde daarvan verder rechtdoor over een zandweg (doodlopend) die eindigt voor een akker waar u links gaat, Garvelinkweg blijkt verderop. Voor huisnr. 8 rechts een zandweg nemen. Aan het einde daarvan een asfaltweg naar links 100 m volgen en dan weer rechts, Kolkstroeterpad. Dit pad geheel aflopen, tot het eindigt op een asfaltweg. Hier rechtdoor een zandweg opgaan die aan het einde van de kom van IJzevoorde op een asfaltweg uitkomt. Linksaf gaan.

Bij P-21806 rechtdoor richting Slangenburg gaan. Op een kruising met een verharde weg bij fietsknooppunt 13 rechtdoor maar direct daarna linksaf over een houten bruggetje. Dit soms wat kronkelende pad aflopen tot de gracht van Kasteel Slangenburg. Linksaf langs de gracht gaan. Voorbij het kasteel rechtsaf verder langs de gracht. Aan het einde de asfaltweg oversteken en rechtdoor een smalle bomenlaan opgaan. Dit pad komt met enkele bochten uit op een kruising met een zandweg bij een houten brug. Hier verder rechtdoor langs het water gaan. Op een zandweg gekomen linksaf gaan. Deze weg geheel aflopen, na huisnr. 12 een asfaltweg, daarna klinkers langs een snelweg. Aan het einde linksaf met een tunnel onder de snelweg doorgaan. Na de tunnel de weg naar rechts volgen via de rechteroever van de naastliggende watergang. Aan het einde rechtsaf, Rekhemseweg. Na 200 m in een bocht van deze weg linksaf de Hulleweg nemen.

De Hulleweg volgen tot deze uitkomt op de Gaanderenseweg die u naar rechts opgaat. Na huisnr. 386 linksaf, Nieuwe Sluisweg. Vlak voor het hek voor de stuw rechtsaf langs de beek gaan. Aan het einde bij een viaduct even rechts en dan linksaf het fietspad volgen over het viaduct. Krap 1 km verder rechtsaf de Oude IJsselweg opgaan en direct daarna linksaf de Slotheuvelweg nemen. Aan het einde daarvan rechts, Heuvenseweg die u uitloopt tot deze uitkomt op de Warmseweg. Rechtsaf gaan. Na huisnr. 10 linksaf, Rondweg.
Gemeente Montferland: Vethuizen-Braamt
Na een haakse bocht naar rechts links de Hommekensweg nemen. Deze komt uit op de Langeboomsestraat. Hier rechtdoor langs de rechteroever van een brede sloot gaan. Vlak na een stuwtje rechtsaf langs een iets kleinere sloot. Ca. 350 m verder rechts een landbouwpad nemen dat uitkomt op een asfaltweg. De asfaltweg naar links volgen tot een verkeersweg aan de rand van Braamt. Hier rechtsaf de Zeddamseweg volgen. Bij de volgende rotonde linksaf, Langestraat. Ca. 200 m verder bij Y-8028 ligt het eindpunt van deze etappe.

Vanaf de splitsing bij Y-8028 de Graaf Hendrikstraat volgen. Aan het einde rechtdoor, Binnenweg. Waar de verharding eindigt verder rechtdoor over een zandweg die uitkomt op een klinkerweg die u naar rechts opgaat. Aan het einde een asfaltweg naar links nemen, Langestraat. Op een kruising met een klinkerweg links, Onderlangs. Tegenover huisnr. 1 rechtsaf, Korteweg. Aan het einde de verkeersweg oversteken en rechtdoor het Bergherbos ingaan. Op een kruising aan de bosrand rechtdoor gaan maar op de splitsing vlak daarna links houden, een stijgend pad. Dit komt uiteindelijk, weer dalend, uit op een zandweg waar u links gaat. Daarna bij een grote zwerfkei rechtsaf. Dit pad geheel aflopen tot u ruim 1,5 km verder op een verkeersweg komt.

Zie nu verder bij kaart 8 op blz 33.

<googlemap version="0.9" lat="51.926061" lon="6.336193" zoom="13">51.934608, 6.320336, Sluis de Pol</googlemap>