Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Station Emmerik

Uit Berghapedia
Versie door ArnaudH (overleg | bijdragen) op 28 nov 2010 om 17:51 (Nieuwe pagina aangemaakt met ''''Station Emmerich''' (Duits: ''Bahnhof Emmerich'') is een spoorwegstation van de Duitse plaats Emmerik. ==Systeemwissel== Op het emplaceme…')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Station Emmerich (Duits: Bahnhof Emmerich) is een spoorwegstation van de Duitse plaats Emmerik.

Systeemwissel

Op het emplacement van Emmerich bevindt zich de bovenleidingssysteemwissel tussen de in Nederland gebruikte 1,5 kV gelijkstroom en de in Duitsland gebruikte 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, in de vorm van een aantal sporen met omschakelbare bovenleidingsspanning. Hiertoe dienen treinen de getrokken worden door een locomotief die niet geschikt is voor een van beide spanningen van locomotief te wisselen. Dit is onder andere het geval bij de EuroNight/CityNightLine-treinen richting Warschau, Moskou, Praag en Kopenhagen. De CityNightLine richting Milaan en Zürich wordt getrokken door een locomotief die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning kan rijden, maar stopt toch in Emmerich. Naast deze nachttreinen zijn er ook nog ICE-treinen van NS Hispeed/DB Fernverkehr die niet stoppen te Emmerich, maar richting het Ruhrgebied pas weer in Oberhausen stoppen; deze rijden over de omschakelbare sporen als waren ze een spanningssluis.

Bestand:Affiche van de N.S.jpg
Alle wegen leiden via Emmerich, affiche uit de jaren 1920

Verbindingen met Nederland

Dit betekent dat Emmerich sinds 2000 geen directe verbinding meer heeft met Nederland, omdat de nachttreinen niet bedoeld zijn voor kort grensverkeer. Hoewel een rit tussen beide plaatsen slechts 27 minuten duurt, is de snelste (bus/trein)verbinding tegenwoordig met 2 uur en 6 minuten via Kleef en Nijmegen. Als proef is met ingang van de dienstregeling 2006 (vanaf 10 december 2005) een stoptreinverbinding Arnhem - Emmerich gestart door Syntus die 2 jaar zou moeten gaan duren. Tijdens het weekend werden dagelijks 4 slagen (retourritten) gereden waarbij kaartverkoop in de trein plaatsvond. Wegens tegenvallende resultaten werd de proef reeds na een half jaar, op 1 juni 2006 beëindigd.

Treinverbindingen

De volgende treinseries stoppen in Emmerich: Sjabloon:Tabel treinseries

Externe links