Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Langenberg: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Typo)
k (dubbele zin verwijderd)
Regel 22: Regel 22:
 
In 2005 wordt Langenberg-Fassin B.V. wordt Fassin B.V.
 
In 2005 wordt Langenberg-Fassin B.V. wordt Fassin B.V.
  
Ter gelegenheid van de Internationale Süßwarenmesse (ISM), de internationale zoetwarenbeurs in Keulen in [[2006]], presenteerde Fassin B.V. het nieuwe internationale, overkoepelende merk FASCINI. [[Bestand:Fascini-logo.jpg|right|thumb]] Bij de ontwikkeling van de naam werden twee namen/termen met elkaar verbonden die gelijktijdig een productboodschap bevatten: Fassini en Fascinatie. Fassini is de oorspronkelijke naam van de Fassin familie, voordat zij uit Sicilië naar Nederland kwamen. Op weg en door verloop van tijd raakte men de “i” aan het einde op de een of andere manier kwijt. Dit bestanddeel van het merk staat op grond van zijn oorsprong voor Italiaanse levensvreugde en genot. Fascinatie als tweede bestanddeel van de naam is volgens het bedrijf de smaak. Zo ontstond FASCINI. [[Bestand:CandyCastle-logo.jpg|right]]Het nieuwe logo – doorgaans op de blauwe hoek van de verpakkingen te vinden – sluit de van Candy Castle bekende torens in ’s-Heerenberg in een moderne vorm in en verbindt dus het nieuwe met het vanouds beproefde.  
+
Ter gelegenheid van de Internationale Süßwarenmesse (ISM), de internationale zoetwarenbeurs in Keulen in [[2006]], presenteerde Fassin B.V. het nieuwe internationale, overkoepelende merk FASCINI. [[Bestand:Fascini-logo.jpg|right|thumb]] Bij de ontwikkeling van de naam werden twee namen/termen met elkaar verbonden die gelijktijdig een productboodschap bevatten: Fassini en Fascinatie. Fassini is de oorspronkelijke naam van de Fassin familie, voordat zij uit Sicilië naar Nederland kwamen. Dit bestanddeel van het merk staat op grond van zijn oorsprong voor Italiaanse levensvreugde en genot. Fascinatie als tweede bestanddeel van de naam is volgens het bedrijf de smaak. Zo ontstond FASCINI. [[Bestand:CandyCastle-logo.jpg|right]]Het nieuwe logo – doorgaans op de blauwe hoek van de verpakkingen te vinden – sluit de van Candy Castle bekende torens in ’s-Heerenberg in een moderne vorm in en verbindt dus het nieuwe met het vanouds beproefde.  
  
 
===Bron===
 
===Bron===
Regel 28: Regel 28:
  
 
==Externe link==
 
==Externe link==
*http://www.fascini.com/index.php?id=21&L=2 (geschiedenis)
+
*[http://www.fascini.com/index.php?id=21&L=2 Geschiedenis Langenberg]
  
 
{{Onderwerp|Industrie|Chemische industrie}}
 
{{Onderwerp|Industrie|Chemische industrie}}

Versie van 13 jan 2010 om 10:54

N.V. Chemische Fabriek v.h. Langenberg en Co. te 's-Heerenberg.

cliché velthausz Foto Benny Schuurman
Josef Langenberg
Op 23 november 1911 werd het bedrijf door Josef Langenberg in ’s-Heerenberg gesticht. Toen werd hoofdzakelijk met chemische producten gehandeld, zoals bijv. vliegenpapier, rattenkruit en kleurstoffen.
Xaver Fassin
Xaver Fassin, uit een familie die zijn verre wortels op Sicilië heeft, treedt in 1920 als partner toe tot het bedrijf en zet de zaak voort na de dood van Josef Langenberg in de jaren twintig. De oorspronkelijke naam van de familie Fassin is Fassini. Op weg en door verloop van tijd raakte men de “i” aan het einde op de een of andere manier kwijt.

Het bedrijf groeit gestaag. Naast het handelen werd nu ook begonnen met de productie van het eerste eigen product: vliegenpapier. Dit was een typisch seizoensgebonden product, aangezien vliegenvangers in de winter nauwelijks worden gebruikt. Om de productie echter het hele jaar gaande te houden, werd het besluit genomen om daarnaast drop te produceren. Een volstrekt logische stap, omdat aan de ene kant mensen ’s winters last van keelpijn of verkoudheid hebben en drop eten ter verlichting. Aan de andere kant wordt drop vervaardigd van suikerstroop, een hoofdbestanddeel dat ook voor de productie van vliegenpapier alsmede van de andere producten nodig was. Vervolgens duurde het niet meer lang voordat ook andere op suiker gebaseerde producten, zoals mentholpastilles of pepermuntjes, deel uitmaakten van het aanbod.

In de jaren ‘30 werd het vormgieten uit de kunststofindustrie overgenomen, waardoor het bedrijf in staat was een uitgebreider aanbod van dropproducten te vervaardigen. Toen werden ook de befaamde Katjes (drop in de vorm van een kat) ontwikkeld.

De zonen van Xaver Fassin werden volwassen en ze besloten allebei om in de snoepgoedindustrie aan de slag te gaan. In 1950 nam Xaver Fassin het besluit dat zijn zoon Klaus Fassin de “gegoten” productie net over de grens in Emmerik en zijn zoon Helmut Fassin de “getrokken” productie, zoals dropveters of de bekende jojo’s (gerolde dropveters), in ’s-Heerenberg zou overnemen. Op 15 januari 1958 werd de 70 jarige heer J.H. Huls koninklijk onderscheiden omdat hij al 45 jaar werkzaam was in is voor deze fabriek.

Beide bedrijven groeiden gestaag. De naam van het Duitse bedrijf was Katjes Fassin GmbH & Co. KG, terwijl er in Nederland weer gebruik werd gemaakt van de oorspronkelijke naam – Langenberg-Fassin B.V. Hier werd de productie van chemische producten in de jaren ‘60 volledig stopgezet en concentreerde men zich nu alleen nog op de productie van dropproducten, die vanaf nu onder het merk “Nicolientje” verkocht werden.

Midden jaren 70 was Langenberg-Fassin B.V. het eerste bedrijf dat met de uitgebreide productie van getrokken, “geëxtrudeerde” producten begon. De techniek, ook afkomstig uit de kunststofindustrie, werd vervolgens uitgebreid en verfijnd.

In september 1978 kreeg de 55 jarige mevrouw Meijer-Jansen (Marie) in verband met haar 40 jarig dienstverband de bronzen eremedaille verbonden aan de orde van Oranje Nassau.

In het begin van de jaren '80 werd begonnen met de productie van geëxtrudeerde fruitgum, wat gelijktijdig ook het begin betekende van de verkoop van de producten naar andere landen. De doorbraak van Langenberg-Fassin B.V. was in 1985 met de uitvinding van de zure suikerglazuur voor fruitgum en drop. De nieuwe smaakervaring leidde tot succes van de producten bij consumenten in de hele wereld. Daarmee werd een nieuwe trend gestart, die tot vandaag de dag voortduurt en van groot belang voor Fassin is.

De uitvinding van de “zure” producten leidde tot een massieve groei van het bedrijf. In 1991 werd met de oprichting van een nieuw fabrieksgebouw in ’s-Heerenberg begonnen. Met de hogere eisen, die consumenten stelden aan een attractieve verpakking van de producten, werd het noodzakelijk een merk te ontwikkelen dat in de smaak viel van de doelgroep. Het silhouet van het nieuwe fabrieksgebouw was de oplossing. Want op grond van de architectuur met de in het oog vallende hoektoeren had zich bij de buren snel de naam “Candy Castle” voor het gebouw ingeburgerd, die vervolgens als nieuwe merknaam gebruikt werd. Voor alle “zure” producten werd de merknaam “Sour Power” ontwikkeld. In het jaar 2001 was Langenberg-Fassin het eerste bedrijf dat een individueel verpakt, zuur product verkocht: het Sour Power fruitgum rolletje.

In 2005 wordt Langenberg-Fassin B.V. wordt Fassin B.V.

Ter gelegenheid van de Internationale Süßwarenmesse (ISM), de internationale zoetwarenbeurs in Keulen in 2006, presenteerde Fassin B.V. het nieuwe internationale, overkoepelende merk FASCINI.
Fascini-logo.jpg
Bij de ontwikkeling van de naam werden twee namen/termen met elkaar verbonden die gelijktijdig een productboodschap bevatten: Fassini en Fascinatie. Fassini is de oorspronkelijke naam van de Fassin familie, voordat zij uit Sicilië naar Nederland kwamen. Dit bestanddeel van het merk staat op grond van zijn oorsprong voor Italiaanse levensvreugde en genot. Fascinatie als tweede bestanddeel van de naam is volgens het bedrijf de smaak. Zo ontstond FASCINI.
CandyCastle-logo.jpg
Het nieuwe logo – doorgaans op de blauwe hoek van de verpakkingen te vinden – sluit de van Candy Castle bekende torens in ’s-Heerenberg in een moderne vorm in en verbindt dus het nieuwe met het vanouds beproefde.

Bron

Externe link

Sjabloon:Onderwerp