Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Verkeer en Vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Bus: 1965)
(in- en uitklaringskantoor en WO II)
Regel 3: Regel 3:
 
Een artikel staat in [[Old Ni-js]] nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
 
Een artikel staat in [[Old Ni-js]] nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
  
==Bus 1923==
+
==G.S.T.M.==
 
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
 
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
 
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
 
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
 
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
 
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
 
*Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]].
 
*Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]].
==Bus 1965==
+
==G.T.W.==
Door de G.T.W. werd vanaf 30 mei 1965 op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
+
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
 +
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
 +
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst.
 +
In 1955 vestigde de G.T.W. een in- en uitklaringskantoor te 's-Heerenberg (oude [[grens]]).
 +
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
 +
==GSM==
 +
==Syntus==
 +
==Buurtbus==
  
==Buurtbus==
+
==Bronnen==
 +
*[[Old Ni-js]] nummer 58
 +
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in [[Heemkundehuus]]).

Versie van 3 mrt 2007 om 13:07

Tram

De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De tram kwam in de gemeente Bergh door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem en Emmerik. Een artikel staat in Old Ni-js nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.

G.S.T.M.

De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.

G.T.W.

In 1955 vestigde de G.T.W. een in- en uitklaringskantoor te 's-Heerenberg (oude grens).

  • Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject Doetinchem - 's-Heerenberg van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 Arnhem - Zevenaar -Zeddam - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - Terborg.

GSM

Syntus

Buurtbus

Bronnen

  • Old Ni-js nummer 58
  • P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in Heemkundehuus).