Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Verkeer en Vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(in- en uitklaringskantoor en WO II)
(G.T.W.: oude grens)
Regel 11: Regel 11:
 
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
 
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
 
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
 
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst.
+
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
In 1955 vestigde de G.T.W. een in- en uitklaringskantoor te 's-Heerenberg (oude [[grens]]).
 
 
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
 
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
 +
 
==GSM==
 
==GSM==
 
==Syntus==
 
==Syntus==

Versie van 5 mrt 2007 om 23:13

Tram

De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De tram kwam in de gemeente Bergh door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem en Emmerik. Een artikel staat in Old Ni-js nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.

G.S.T.M.

De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.

G.T.W.

GSM

Syntus

Buurtbus

Bronnen

  • Old Ni-js nummer 58
  • P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in Heemkundehuus).