Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Verkeer en Vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(Openbaar vervoer verwijderd)
Regel 1: Regel 1:
 +
Dit is een '''beginnetje'''. U wordt uitgenodigd teksten te schrijven.
 
==Paard en wagen==
 
==Paard en wagen==
 
oa. Sliepenbeek en Dijkman. Posjentjen bezorgde met de hondenkar.
 
oa. Sliepenbeek en Dijkman. Posjentjen bezorgde met de hondenkar.
Regel 5: Regel 6:
 
*Dijkman, J., [[Stokkum]]
 
*Dijkman, J., [[Stokkum]]
 
*Rosendaal, H.W., [[Beek]], telefoon 4 (Beek)
 
*Rosendaal, H.W., [[Beek]], telefoon 4 (Beek)
 
+
==Eerste auto's==
==Tram==
+
*Kilder: Teunissen
'''De tramweg Zutphen-Emmerik''' werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelden de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Wijnbergen]], [[Braamt]], [[Vinkwijk]], [[Zeddam]], [[Lengel]] en [['s-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]].
+
*Zeddam: Hoogland?
<br/>Een artikel staat in [[Old Ni-js]] nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
 
 
 
==G.S.T.M.==
 
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
 
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
 
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
 
*Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]].
 
==G.T.W.==
 
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
 
*Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
 
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
 
*Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
 
 
 
==GSM==
 
==Syntus==
 
==Buurtbus==
 
 
 
==Bronnen==
 
*[[Old Ni-js]] nummer 58
 
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in [[Heemkundehuus]]).
 

Versie van 21 apr 2007 om 11:50

Dit is een beginnetje. U wordt uitgenodigd teksten te schrijven.

Paard en wagen

oa. Sliepenbeek en Dijkman. Posjentjen bezorgde met de hondenkar.

Vrachtrijders 1935

Eerste auto's

  • Kilder: Teunissen
  • Zeddam: Hoogland?