Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Gertsen, Johannes Frederikus: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Bron o.a.: cat)
(Aanvulling uit genoemde bronnen)
Regel 1: Regel 1:
'''Jan (of Johan) Gertsen''' werd geboren te [[Zeddam]] op 28 oktober [[1920]] als zoon van Everardus Johannes Gertsen en Maria Vermeulen.
+
[[Image:Gertsen, Johannes Frederikus.jpg|right|150px]]
 +
== Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog ==
 +
'''Johannes Frederikus Gertsen''' was [[KNIL-militairen|KNIL-militair]]. Hij werd op 28 oktober [[1920]] geboren in [[Zeddam]] als zoon van [[Gertsen, Everardus Johannes|Everardus Johannes Gertsen]] en Maria Margaretha Vermeulen.
 +
 
 +
Hij woonde in [[Stokkum]] toen hij op 25 april [[1939]] tekende voor een dienstverband van vijf jaar bij het KNIL, ingaande op de dag van geschiktbevinding voor uitzending. Die dag was 5 augustus, waarop hij tevens een premie van 100 gulden in ontvangst kon nemen.
 +
 
 +
Diezelfde maand nog, op 23 augustus, is hij met het motorschip ''Sibajak'' van Rotterdam naar Indië vertrokken. Onderweg brak op 1 september de [[Tweede Wereldoorlog]] uit. De ''Sibajak'' voer toen in de Middellandse Zee en heeft zijn reis naar Indië ongestoord kunnen voortzetten. In Colombo op Ceylon gingen zestig Duitse Joden van boord voor doorreis naar Australië. De aankomst in Batavia was op 22 september. Onder de passagiers waren toen nog ruim vijftig Duitse Joden, die eveneens doorreisden naar Australië.
  
== Nederlands-Indië ==
+
In januari [[1940]] werd Gertsen bevorderd tot soldaat 1e klas, maar verder zijn er over deze periode geen bijzonderheden bekend. Bij de Japanse inval in Nederlands-Indië werd hij op 8 maart [[1942]] krijgsgevangen genomen. De volgende dag capituleerde het KNIL. Gertsen overleefde de oorlog in Japanse krijgsgevangenschap. Vermoedelijk heeft hij als dwangarbeider aan de [[Monument Birma-Siam & Pakan Baroe Spoorwegen|Birma-spoorweg]] moeten werken, want bij de Japanse capitulatie op 15 augustus [[1945]] bevond hij zich in Bangkok, Thailand.
=== Radiotelegrafist bij de ML-KNIL ===
+
[[Bestand:NL-HaNA 2.10.50 312 0196 Gertsen JF.jpg|left|thumb|1000px|<center>'''Gertsens KNIL-stamboekgegevens'''</center>]]
[[Image:Gertsen, Johannes Frederikus.jpg|right|150px]]
+
<br clear=all/>
Johan (stamboeknummer 95813) was als luchtvaart-radiotelegrafist (LVRT; de naoorlogse benaming van boordtelegrafist) in dienst van de '''Militaire Luchtvaart''', de luchtmachtafdeling van het '''KNIL'''. Als LVRT had hij een opleiding van anderhalf jaar in Bandoeng achter de rug, die bestond uit een half jaar basisopleiding, een half jaar stage op een grondstation, waarna tijdens het laatste half jaar opleiding ook in vliegtuigen werd geoefend. Na het examen werd de LVRT bevorderd tot sergeant en was hij zowel op de grond als in de lucht inzetbaar voor het radioverkeer in zowel de militaire als de civiele luchtvaart; ook in het internationale vliegverkeer.
+
== Radiotelegrafist bij de ML-KNIL ==
 +
Na de Tweede Wereldoorlog bleef Gertsen in dienst van het KNIL.  Hij werd ingedeeld bij de Militaire Luchtvaart, de luchtmachtafdeling van het KNIL en gestationeerd op onder meer Borneo, waarschijnlijk op Vliegbasis 4 ('''4 VB''') bij Balikpapan. Later werd hij overgeplaatst naar '''5 VB''', de vliegbasis Penfoei bij Koepang op Timor.
 +
 
 +
Op 13 maart [[1947]] werd hij bevorderd tot korporaal. Enige tijd later is hij met verlof naar Nederland gekomen, waar hij op 30 april [[1948]] in [['s-Heerenberg]] trouwde met Anna Bernardina Derkse. Zij was op 3 mei [[1921]] geboren in [[Zeddam]] als dochter van [[Derksen, Hendrikus Theodorus|Hendrikus Theodorus Derksen]] en Maria Bisselink.
 +
 
 +
Hij is met zijn vrouw teruggekeerd naar Indië, waar bij de Militaire Luchtvaart werd hij opgeleid tot luchtvaart-radiotelegrafist (LVRT; de naoorlogse benaming van boordtelegrafist). De opleiding duurde anderhalf jaar en begon met een half jaar basisopleiding in Bandoeng, gevolgd door een half jaar stage op een grondstation. In het laatste half jaar werd ook in vliegtuigen geoefend.
 +
 
 +
Na het LVRT-examen werd hij op 16 november [[1949]] bevorderd tot sergeant en was hij zowel op de grond als in de lucht inzetbaar voor het radioverkeer in zowel de militaire als de civiele luchtvaart; ook in het internationale vliegverkeer.
  
Johan werd gestationeerd op Borneo, waarschijnlijk op Vliegbasis 4  ('''4 VB''') bij Balikpapan. Later werd hij overgeplaatst naar '''5 VB''', de vliegbasis Penfoei bij Koepang op Timor.
+
Op 26 juli [[1950]], ruim een half jaar nadat Nederland de Indonesische onafhankelijkheid had erkend, werd het KNIL opgeheven. Op die dag is Gertsen met de rang van sergeant overgegaan naar de Koninklijke Landmacht.  
  
Johan was getrouwd en had zijn vrouw in Indië bij zich. Het is (nog) niet bekend wanneer hij precies naar Indië is gegaan; al voor de [[Tweede Wereldoorlog|oorlog]] of pas na de [[bevrijding]].
+
Op 22 september 1950 is Gertsen met het Britse troepentransportschip ''Chitral'' naar Nederland vertrokken. Aan boord waren zo'n 700 voormalige KNIL-militairen en hun gezinnen. De aankomst in Amsterdam was op 18 oktober.
  
=== Andere KNIL-militairen 1945-1950 ===
+
Het ligt voor de hand dat hij op 11 maart [[1953]], toen de Koninklijke Luchtmacht werd opgericht, is overgegaan naar dit krijgsmachtonderdeel. Over zijn verdere levensloop zijn geen gegevens voorhanden.
Zie [[KNIL-militairen#KNIL-militairen_tijdens_de_zgn._Politionele_Acties_(1945-1950)|KNIL-militairen 1945-1950]]
 
  
== Zijn verdere leven ==
+
== Onderscheidingen ==
...
+
*In augustus [[1946]] werd hem het [[Onderscheidingen#Oorlogsherinneringskruis (1944)|Oorlogsherinneringskruis]] toegekend.
 +
*Op 7 juli [[1952]] ontving hij de [[Onderscheidingen#Onderscheidingsteken_voor_Langdurige,_Eerlijke_en_Trouwe_Dienst_(1825)|bronzen medaille voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst]]. Daarbij werd als datum van de toekenning 23 juni 1945 vermeld. Die medaille werd na twaalf dienstjaren uitgereikt, maar zijn zes tropenjaren telden dubbel.
  
== Bron o.a. ==
+
== Bronnen ==
 
* ''De Militaire Luchtvaart van het KNIL in de naoorlogse jaren 1945-1950'', O.G. Ward, Houten 1988, blz. 131
 
* ''De Militaire Luchtvaart van het KNIL in de naoorlogse jaren 1945-1950'', O.G. Ward, Houten 1988, blz. 131
 +
*[https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/zoekhulpen/militairen-nederlands-indie-knil-1815-1950-onderofficieren-en-soldaten Nationaal Archief], 2.10.50 Inventaris van het archief van het Ministerie van Koloniën: Stamboeken en pensioenregisters van Militairen KNIL in Oost- en West-Indië, 1815-1949 (1954), suppletiefolium 51471
 +
*Indisch dagblad ''De Locomotief'' van 25 september 1939 op [http://www.delpher.nl Delpher]
  
[[Categorie:KNIL-militairen 1945–1950]] [[Categorie:DPA Zeddam]]
+
[[Categorie:KNIL-militairen 1830–1942]] [[Categorie:KNIL-militairen 1942–1945]] [[Categorie:KNIL-militairen 1945–1950]] [[Categorie:DPA Zeddam]] [[Categorie:Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst]] [[Categorie:Oorlogsherinneringskruis]]

Versie van 19 dec 2021 om 10:56

Gertsen, Johannes Frederikus.jpg

Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog

Johannes Frederikus Gertsen was KNIL-militair. Hij werd op 28 oktober 1920 geboren in Zeddam als zoon van Everardus Johannes Gertsen en Maria Margaretha Vermeulen.

Hij woonde in Stokkum toen hij op 25 april 1939 tekende voor een dienstverband van vijf jaar bij het KNIL, ingaande op de dag van geschiktbevinding voor uitzending. Die dag was 5 augustus, waarop hij tevens een premie van 100 gulden in ontvangst kon nemen.

Diezelfde maand nog, op 23 augustus, is hij met het motorschip Sibajak van Rotterdam naar Indië vertrokken. Onderweg brak op 1 september de Tweede Wereldoorlog uit. De Sibajak voer toen in de Middellandse Zee en heeft zijn reis naar Indië ongestoord kunnen voortzetten. In Colombo op Ceylon gingen zestig Duitse Joden van boord voor doorreis naar Australië. De aankomst in Batavia was op 22 september. Onder de passagiers waren toen nog ruim vijftig Duitse Joden, die eveneens doorreisden naar Australië.

In januari 1940 werd Gertsen bevorderd tot soldaat 1e klas, maar verder zijn er over deze periode geen bijzonderheden bekend. Bij de Japanse inval in Nederlands-Indië werd hij op 8 maart 1942 krijgsgevangen genomen. De volgende dag capituleerde het KNIL. Gertsen overleefde de oorlog in Japanse krijgsgevangenschap. Vermoedelijk heeft hij als dwangarbeider aan de Birma-spoorweg moeten werken, want bij de Japanse capitulatie op 15 augustus 1945 bevond hij zich in Bangkok, Thailand.

Gertsens KNIL-stamboekgegevens


Radiotelegrafist bij de ML-KNIL

Na de Tweede Wereldoorlog bleef Gertsen in dienst van het KNIL. Hij werd ingedeeld bij de Militaire Luchtvaart, de luchtmachtafdeling van het KNIL en gestationeerd op onder meer Borneo, waarschijnlijk op Vliegbasis 4 (4 VB) bij Balikpapan. Later werd hij overgeplaatst naar 5 VB, de vliegbasis Penfoei bij Koepang op Timor.

Op 13 maart 1947 werd hij bevorderd tot korporaal. Enige tijd later is hij met verlof naar Nederland gekomen, waar hij op 30 april 1948 in 's-Heerenberg trouwde met Anna Bernardina Derkse. Zij was op 3 mei 1921 geboren in Zeddam als dochter van Hendrikus Theodorus Derksen en Maria Bisselink.

Hij is met zijn vrouw teruggekeerd naar Indië, waar bij de Militaire Luchtvaart werd hij opgeleid tot luchtvaart-radiotelegrafist (LVRT; de naoorlogse benaming van boordtelegrafist). De opleiding duurde anderhalf jaar en begon met een half jaar basisopleiding in Bandoeng, gevolgd door een half jaar stage op een grondstation. In het laatste half jaar werd ook in vliegtuigen geoefend.

Na het LVRT-examen werd hij op 16 november 1949 bevorderd tot sergeant en was hij zowel op de grond als in de lucht inzetbaar voor het radioverkeer in zowel de militaire als de civiele luchtvaart; ook in het internationale vliegverkeer.

Op 26 juli 1950, ruim een half jaar nadat Nederland de Indonesische onafhankelijkheid had erkend, werd het KNIL opgeheven. Op die dag is Gertsen met de rang van sergeant overgegaan naar de Koninklijke Landmacht.

Op 22 september 1950 is Gertsen met het Britse troepentransportschip Chitral naar Nederland vertrokken. Aan boord waren zo'n 700 voormalige KNIL-militairen en hun gezinnen. De aankomst in Amsterdam was op 18 oktober.

Het ligt voor de hand dat hij op 11 maart 1953, toen de Koninklijke Luchtmacht werd opgericht, is overgegaan naar dit krijgsmachtonderdeel. Over zijn verdere levensloop zijn geen gegevens voorhanden.

Onderscheidingen

Bronnen

  • De Militaire Luchtvaart van het KNIL in de naoorlogse jaren 1945-1950, O.G. Ward, Houten 1988, blz. 131
  • Nationaal Archief, 2.10.50 Inventaris van het archief van het Ministerie van Koloniën: Stamboeken en pensioenregisters van Militairen KNIL in Oost- en West-Indië, 1815-1949 (1954), suppletiefolium 51471
  • Indisch dagblad De Locomotief van 25 september 1939 op Delpher