Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Openbaar vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (redactie)
(Tram)
Regel 3: Regel 3:
  
 
==Tram==
 
==Tram==
De [[tramweg Zutphen-Emmerik]] werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De [[Politiek|Berghse gemeenteraad]] stemde in [[1882]] met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Oude route tram|Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]].
+
De [[tramweg Zutphen-Emmerik]] werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De [[Politiek|Berghse gemeenteraad]] stemde in [[1882]] met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed van [[1902]] tot [[1953]] door [[Oude route tram|Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]], [[Zeddam]] en [[Emmerik]]. Vanaf Zeddam was er een zijtak die via [[Vinkwijk]] en [[Klein-Azewijn]] richting [[Etten]] en [[Terborg]] ging.
 +
Het tramstation in 's-Heerenberg lag tegenover het [[Patersklooster]].
  
 
Een artikel staat in [[Old Ni-js 058|Old Ni-js nr. 58]], blz. 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
 
Een artikel staat in [[Old Ni-js 058|Old Ni-js nr. 58]], blz. 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].

Versie van 6 mrt 2021 om 21:18

Diligence

In 1886 kwam er een Diligence 's-Heerenberg-Emmerik vice versa.

Tram

De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de gemeente Bergh en reed van 1902 tot 1953 door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem, Zeddam en Emmerik. Vanaf Zeddam was er een zijtak die via Vinkwijk en Klein-Azewijn richting Etten en Terborg ging. Het tramstation in 's-Heerenberg lag tegenover het Patersklooster.

Een artikel staat in Old Ni-js nr. 58, blz. 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.

G.S.T.M.

De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.

G.T.W.

Geldersche Tramwegen.jpg
  • Eind 1940 (Tweede Wereldoorlog) werden de bussen op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik vervangen door de stoomtram.
  • Op 8 oktober 1945 werd het bustraject Doetinchem-Zeddam-'s-Heerenberg heropend.
  • In 1955 kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frequentieverhoging op de lijn 's-Heerenberg-Emmerik tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de Oude Grens te 's-Heerenberg.
  • Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject Doetinchem-'s-Heerenberg van lijn 14 de frequentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 Arnhem-Zevenaar-Zeddam-'s-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam-Terborg.


GSM

het GSM complex gezien vanaf het patersklooster 1963

De afkorting GSM staat voor Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Het gebouw van de GSM in 's-Heerenberg bevond zich aan de grens, tegenover het Patersklooster.

Arriva

Arriva verzorgt in Oost-Gelderland het openbaar vervoer met bussen en treinen.

Buurtbus

In kleine woonkernen waar het vervoersaanbod te laag is om gewoon openbaar vervoer in stand te houden, wordt in sommige gevallen onder de vlag van Syntus een verbinding onderhouden door ‘de Buurtbus’. Dit zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers, die op een vast traject een vaste dienstregeling rijden. U hoeft deze bus niet telefonisch te reserveren. Lijn 196 is de Huntenbus en Lijn 197 is Buurtbus Montferland

Elten en Emmerik

Het spoorwegstation in Emmerik

Er rijden geen bussen meer tussen de voormalige gemeente Bergh en Elten of Emmerik zoals in het verleden het geval was. Nadat Syntus gestopt was, heeft een Duitse busonderneming tijdelijk tussen 's-Heerenberg en Emmerik gereden. Sinds 20.. wordt overdag door een Duits bedrijf met een klein busje of taxi passagiers vervoerd tussen 's-Heerenberg (bij het oorlogsmonument) en Bahnhof Emmerich am Rhein.

Bus tussen 's-Heerenberg en Nijmegen

Emmerik heeft een rechtstreekse busverbinding met Nijmegen. Vanuit 's-Heerenberg hoeft alleen te worden overgestapt op het station van Emmerik. De bus rijdt rechtstreeks, niet via het ziekenhuis in Kleef.

Via Nederland zou de reiziger een ingewikkelde reis moeten maken met overstappen in Doetinchem en Arnhem.

Zie ook

Bronnen

Externe links