Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Openbaar vervoer: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (G.T.W.: Opmaak)
(Arriva)
 
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
  
 
==Tram==
 
==Tram==
De [[tramweg Zutphen-Emmerik]] werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De [[Politiek|Berghse gemeenteraad]] stemde in [[1882]] met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Oude route tram|Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk,Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]].
+
De [[tramweg Zutphen-Emmerik]] werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De [[Politiek|Berghse gemeenteraad]] stemde in [[1882]] met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed van [[1902]] tot [[1953]] door [[Oude route tram|Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]], [[Zeddam]] en [[Emmerik]]. Vanaf Zeddam was er een zijtak die via [[Vinkwijk]] en [[Klein-Azewijn]] richting [[Etten]] en [[Terborg]] ging.
 +
 
 +
Het tramstation in 's-Heerenberg lag tegenover het [[Patersklooster]]. Nadat er eerder al een onderbreking tijdens de [[Tweede Wereldoorlog]] was, stopte het personenvervoer met de stoomtram in mei [[1949]]. Tot [[1953]] vond er nog goederenvervoer per stoomtram plaats. Daarna stopte de tram definitief en werd het spoor opgebroken. Op enkele plekken in Bergh zijn nog wel verwijzingen naar de oude trambaan: de straten in Lengel die [[Oude Tramweg]] en [[Trambaan]] heten, en het fietspad op de grens van 's-Heerenberg en Lengel, dat ook [[Trambaan_(fietspad)|Trambaan]] heet.
  
 
Een artikel staat in [[Old Ni-js 058|Old Ni-js nr. 58]], blz. 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
 
Een artikel staat in [[Old Ni-js 058|Old Ni-js nr. 58]], blz. 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
Regel 9: Regel 11:
 
==G.S.T.M.==
 
==G.S.T.M.==
 
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli [[1923]] met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in [[1924]] al opgeheven.
 
De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli [[1923]] met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in [[1924]] al opgeheven.
*Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]]
+
*Volgnummer 2: Doetinchem-[[Kilder]]-[[Beek]]
*Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
+
*Volgnummer 7: Beek-[[Elten]]-[[Lobith]]-[[Tolkamer]]
 
*Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]]
 
*Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]]
  
 
==G.T.W.==
 
==G.T.W.==
 
[[Bestand:Geldersche Tramwegen.jpg|right|450px]]
 
[[Bestand:Geldersche Tramwegen.jpg|right|450px]]
*Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
+
*Eind [[1945]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - Emmerik tot mei [[1949]] vervangen door de stoomtram.  
*Op 8 oktober [[1945]] werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
+
*Op 8 oktober [[1945]] werd het bustraject Doetinchem-Zeddam-'s-Heerenberg heropend.
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW ([[Gelderse Tramwegen]]) een frequentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In [[1955]] vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
+
*In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW ([[Gelderse Tramwegen]]) een frequentieverhoging op de lijn 's-Heerenberg-Emmerik tot een uurdienst. In [[1955]] vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg.
*Vanaf 30 mei [[1965]] werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frequentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
+
*Vanaf 30 mei [[1965]] werd op het traject Doetinchem-'s-Heerenberg van lijn 14 de frequentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]]-[[Zevenaar]]-Zeddam-'s-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam-Terborg.
 +
<br clear=all/>
 +
==GSM / GVM / Oostnet / Syntus==
 +
[[Bestand:GSM.jpg|right|450px|thumb|<center>'''het GSM complex gezien vanaf het patersklooster [[1963]]</center>]]
 +
De afkorting GSM staat voor Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Dit bedrijf was in [[1977]] ontstaan uit de GTW. Het gebouw van de GSM in 's-Heerenberg bevond zich aan de grens, tegenover het [[Patersklooster]], op de plek waar vroeger (van [[1902]] tot [[1953]]) het tramstation was. Het bedrijf GSM heeft bestaan tot [[1993]]; daarna is het met het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) samengevoegd tot Gelderse Vervoer Maatschappij GVM. In [[1997]] werd de GVM vervolgens samengevoegd met de TET tot Oostnet; kort daarna in [[1999]] werd dit Syntus. Syntus verloor de concessie voor de Achterhoek in [[2010]] aan Arriva.
 
<br clear=all/>
 
<br clear=all/>
 
==GSM==
 
[[Bestand:GSM.jpg|right|450px|thumb|het GSM complex gezien vanaf het patersklooster [[1963]]]]
 
De afkorting GSM staat voor Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Het gebouw van de GSM in [['s-Heerenberg]] bevond zich aan de grens, tegenover het [[patersklooster]].
 
 
==Syntus==
 
[[Syntus]] verzorgt het openbaar vervoer met bussen en treinen die in de meeste gevallen op elkaar aan sluiten. Dit zijn echter niet de enige vormen van vervoer in het Syntus-gebied.
 
 
Met name in de minder bevolkte gebieden zijn er andere vormen van aanvullend vervoer. Denk b.v. aan de [[Buurtbus]] of de Regiotaxi. Ook op de stations is een andere manier van aanvullend vervoer: de Treintaxi.
 
 
Lijn lijn 24 gaat van [['s-Heerenberg]] naar [[Doetinchem]].
 
  
 
==Arriva==
 
==Arriva==
Arriva gaat in [[Oost-Gelderland]] het openbaar vervoer verzorgen; eerst met de bussen enlater ook de treinen.<br/>
+
Arriva verzorgt sinds 2010 in [[Oost-Gelderland]] het openbaar vervoer met (buurt-)bussen en treinen. <br>Arriva onderhoud binnen Bergh de:
[http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/Algemeen/Achterhoek_ontwerp_dienstregeling_2011.pdf Ontwerp dienstregeling m.i.v. 12 december] [[2010]]
+
*'''buurtbuslijn 196''': 's-Heerenberg (busstation), 's-Heerenberg (Slotlaan), Stokkum (Dorp), Beek (kerk), Loerbeek (Didamseweg), Kilder (dorp) en verder naar Wehl (station), Loil, Didam (2 haltes) naar het eindpunt Nieuw-Dijk en v.v.
 +
*'''buurtbuslijn 197''': 's-Heerenberg (busstation), Lengel (De Kapelhoek), Azewijn (Laakweg) en verder naar Varsselder, Ulft, Bontebrug, Silvolde en Terborg (Station) en v.v.
 +
*'''schoolbuslijn 696''': Stokkum (dorp), 's-Heerenberg (busstation), 's-Heerenberg ('t Goor), Lengel (De Kapelhoek), Azewijn (Laakweg) en verder naar Ulft en Silvolde en v.v.
 +
*'''buslijn 24''': 's-Heerenberg (busstation), Zeddam (Tolhuis), Zeddam (Hertenkamp), Zeddam (Kilderseweg), Braamt (Buiting), Braamt (Stroombroek) en verder naar Doetinchem (4 haltes, eindpunt station) en v.v.
 +
Er zijn binnen Bergh geen treinstations. De bewoners zijn aangewezen op de stations Didam, Wehl of Doetinchem om met de trein in Arnhem te komen of verder de Achterhoek in te reizen. Alternatief rijdt er vanaf station Emmerik sinds april [[2017]] weer een trein naar Arnhem. Dit is de NS/Abellio-trein (RE 19) Düsseldorf-Emmerich, die sindsdien ook doorrijdt naar Arnhem (met stop in Zevenaar), waardoor Arnhem na 13 jaar weer rechtstreeks per trein met Emmerik is verbonden.
  
==Buurtbus==
+
==Buurtbus en Bus==
In kleine woonkernen waar het vervoersaanbod te laag is om gewoon openbaar vervoer in stand te houden, wordt in sommige gevallen onder de vlag van Syntus een verbinding onderhouden door [[Buurtbus|‘de Buurtbus’]]. Dit zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers, die op een vast traject een vaste dienstregeling rijden. U hoeft deze bus niet telefonisch te reserveren. Lijn 196 is de [[Buurtbus|Huntenbus]] en Lijn 197 is [[Buurtbus|Buurtbus Montferland]]
+
In kleine woonkernen waar het vervoersaanbod te laag is om gewoon openbaar vervoer in stand te houden, wordt in sommige gevallen onder de vlag van Arriva een verbinding onderhouden door [[Buurtbus|‘de Buurtbus’]]. Dit zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers, die op een vast traject een vaste dienstregeling rijden. U hoeft deze bus niet telefonisch te reserveren. Lijn 196 is de Huntenbus en Lijn 197 is Buurtbus Montferland. <br>De buslijnen komen in de volgende plaatsen:
*[[Azewijn]]: Lijn 197
+
*[[Azewijn]]: Lijn 197 en 696
*[[Braamt]]: geen buurtbus
+
*[[Braamt]]: geen buurtbus, alleen buslijn 24
*[[Beek]]: Lijn 196
+
*Beek: Lijn 196
*[['s-Heerenberg]]: Lijn 196 en 197
+
*'s-Heerenberg: Lijn 196, 197 en 696
*[[Kilder]]: Lijn 196
+
*Kilder: Lijn 196
*[[Lengel]]: Lijn 197
+
*[[Lengel]]: Lijn 197 en 696
 
*[[Loerbeek]]: Lijn 196
 
*[[Loerbeek]]: Lijn 196
*[[Stokkum]]: Lijn 196
+
*[[Stokkum]]: Lijn 196 en 696
 
*[[Vethuizen]]: geen buurtbus
 
*[[Vethuizen]]: geen buurtbus
 
*[[Vinkwijk]]: geen buurtbus
 
*[[Vinkwijk]]: geen buurtbus
 
*[[Wijnbergen]]: geen buurtbus
 
*[[Wijnbergen]]: geen buurtbus
*[[Zeddam]]: geen buurtbus.
+
*Zeddam: geen buurtbus, alleen buslijn 24
 
 
==Naar gemeentehuis Didam==
 
Met lijn 24 en trein of [[Buurtbus]] 196. Inwoners Azewijn: eerst lijn 197 en vervolgens in 's-Heerenberg overstappen op lijn 196 (of overstappen op lijn 24 en vervolgen met trein).
 
  
 
==Elten en Emmerik==
 
==Elten en Emmerik==
 
[[Afbeelding:Bahnhof_Emmerich2007.jpg|right|thumb|300px|'''Het spoorwegstation in Emmerik]]
 
[[Afbeelding:Bahnhof_Emmerich2007.jpg|right|thumb|300px|'''Het spoorwegstation in Emmerik]]
Er rijden geen bussen meer tussen de voormalige [[gemeente Bergh]] en [[Elten]] of [[Emmerik]] zoals in het verleden het geval was. Nadat Syntus gestopt was, heeft een Duitse busonderneming tijdelijk tussen 's-Heerenberg en Emmerik gereden. Sinds 20.. wordt overdag door een Duits bedrijf met een klein busje of taxi passagiers vervoerd tussen [['s-Heerenberg]] (bij het [[oorlogsmonument 's-Heerenberg|oorlogsmonument]]) en [[Station Emmerich|Bahnhof Emmerich am Rhein]].
+
Er rijden geen bussen meer tussen de voormalige [[gemeente Bergh]] en Elten of Emmerik zoals in het verleden het geval was. Nadat Syntus gestopt was, heeft de Duitse busonderneming   NIAG (Niederrheinische Verkehrsbetriebe AktienGesellschaft) tijdelijk met grote bussen tussen 's-Heerenberg en Emmerik gereden. Sinds 20.. wordt overdag door de NIAG met een klein busje of taxi passagiers vervoerd tussen 's-Heerenberg (busstation, bij het [[oorlogsmonument 's-Heerenberg|oorlogsmonument]]) en [[Station Emmerich|Bahnhof Emmerich am Rhein]].
 +
De NIAG noemt dit buslijn 91. Hij rijdt van maandag t/m vrijdag 9x en op zaterdag 6x (dus niet op zondag) en stopt ook bij de Muziekschool en Gouden Handen in 's-Heerenberg. Vervolgens zijn er in Emmerich 12 haltes, met als eindhalte het station.
  
<br clear=all/>
 
 
==Bus tussen 's-Heerenberg en Nijmegen==
 
==Bus tussen 's-Heerenberg en Nijmegen==
Emmerik heeft een rechtstreekse busverbinding met Nijmegen. Vanuit 's-Heerenberg hoeft alleen te worden overgestapt op het station van Emmerik. De bus rijdt rechtstreeks, niet via het ziekenhuis in [[Kleef]]. De kosten vanuit 's-Heerenberg bedragen Euro 6,60.
+
Emmerik heeft een rechtstreekse busverbinding met Nijmegen. Vanuit 's-Heerenberg moet eerst NIAG buslijn 91 genomen worden, overstappen op de halte Emmerich Geistmarkt. Vandaar gaat het met NIAG snelbuslijn SB58 via Kleef en Kranenburg naar Nijmegen (station). De reis duurt in totaal circa 1:30 uur.  
  
Via Nederland zou de reiziger een ingewikkelde reis moeten maken met overstappen in Doetinchem en Arnhem. Met alleen de bus bedragen de kosten dan Euro 7,30, plus extra reistijd.
+
Via Nederland zou de reiziger een iets ingewikkelde reis moeten maken met overstappen in Doetinchem en Arnhem: vanuit 's-Heerenberg (busstation) met buslijn 24 naar Doetinchem (station). Vanaf daar met de Arriva stoptrein naar Arnhem (centraal) en met de NS intercity naar Nijmegen. Reisduur circa 1:22 uur.
  
 
== Zie ook ==
 
== Zie ook ==
Regel 72: Regel 68:
 
*[[Old Ni-js 058|Old Ni-js nr. 58]]
 
*[[Old Ni-js 058|Old Ni-js nr. 58]]
 
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, [[1923]] - [[1977]] (in [[Bibliotheek Heemkundekring]]).
 
*P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, [[1923]] - [[1977]] (in [[Bibliotheek Heemkundekring]]).
*Site Syntus
+
*Website Arriva
 +
*Website NIAG
 +
*Wikipedia
  
 
==Externe links==
 
==Externe links==
*[http://www.syntus.nl Syntus]
+
*[http://www.arriva.nl Arriva]
 
*[http://www.niag-online.de NIAG]
 
*[http://www.niag-online.de NIAG]
  
 
[[Categorie:Verkeer en Vervoer]]
 
[[Categorie:Verkeer en Vervoer]]

Huidige versie van 8 mrt 2021 om 10:19

Diligence

In 1886 kwam er een Diligence 's-Heerenberg-Emmerik vice versa.

Tram

De tramweg Zutphen-Emmerik werd De suffe Hendrik genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelde de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de gemeente Bergh en reed van 1902 tot 1953 door Wijnbergen, Braamt, Vinkwijk, Zeddam, Lengel en 's-Heerenberg. Men kon overstappen in Zutphen, Doetinchem, Zeddam en Emmerik. Vanaf Zeddam was er een zijtak die via Vinkwijk en Klein-Azewijn richting Etten en Terborg ging.

Het tramstation in 's-Heerenberg lag tegenover het Patersklooster. Nadat er eerder al een onderbreking tijdens de Tweede Wereldoorlog was, stopte het personenvervoer met de stoomtram in mei 1949. Tot 1953 vond er nog goederenvervoer per stoomtram plaats. Daarna stopte de tram definitief en werd het spoor opgebroken. Op enkele plekken in Bergh zijn nog wel verwijzingen naar de oude trambaan: de straten in Lengel die Oude Tramweg en Trambaan heten, en het fietspad op de grens van 's-Heerenberg en Lengel, dat ook Trambaan heet.

Een artikel staat in Old Ni-js nr. 58, blz. 24-33. Auteurs: Jan Lukkezen en John Thoben.

G.S.T.M.

De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.

G.T.W.

Geldersche Tramwegen.jpg
  • Eind 1945 (Tweede Wereldoorlog) werden de bussen op de lijn 's-Heerenberg - Emmerik tot mei 1949 vervangen door de stoomtram.
  • Op 8 oktober 1945 werd het bustraject Doetinchem-Zeddam-'s-Heerenberg heropend.
  • In 1955 kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frequentieverhoging op de lijn 's-Heerenberg-Emmerik tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de Oude Grens te 's-Heerenberg.
  • Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject Doetinchem-'s-Heerenberg van lijn 14 de frequentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar Emmerik sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 Arnhem-Zevenaar-Zeddam-'s-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam-Terborg.


GSM / GVM / Oostnet / Syntus

het GSM complex gezien vanaf het patersklooster 1963

De afkorting GSM staat voor Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Dit bedrijf was in 1977 ontstaan uit de GTW. Het gebouw van de GSM in 's-Heerenberg bevond zich aan de grens, tegenover het Patersklooster, op de plek waar vroeger (van 1902 tot 1953) het tramstation was. Het bedrijf GSM heeft bestaan tot 1993; daarna is het met het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) samengevoegd tot Gelderse Vervoer Maatschappij GVM. In 1997 werd de GVM vervolgens samengevoegd met de TET tot Oostnet; kort daarna in 1999 werd dit Syntus. Syntus verloor de concessie voor de Achterhoek in 2010 aan Arriva.

Arriva

Arriva verzorgt sinds 2010 in Oost-Gelderland het openbaar vervoer met (buurt-)bussen en treinen.
Arriva onderhoud binnen Bergh de:

  • buurtbuslijn 196: 's-Heerenberg (busstation), 's-Heerenberg (Slotlaan), Stokkum (Dorp), Beek (kerk), Loerbeek (Didamseweg), Kilder (dorp) en verder naar Wehl (station), Loil, Didam (2 haltes) naar het eindpunt Nieuw-Dijk en v.v.
  • buurtbuslijn 197: 's-Heerenberg (busstation), Lengel (De Kapelhoek), Azewijn (Laakweg) en verder naar Varsselder, Ulft, Bontebrug, Silvolde en Terborg (Station) en v.v.
  • schoolbuslijn 696: Stokkum (dorp), 's-Heerenberg (busstation), 's-Heerenberg ('t Goor), Lengel (De Kapelhoek), Azewijn (Laakweg) en verder naar Ulft en Silvolde en v.v.
  • buslijn 24: 's-Heerenberg (busstation), Zeddam (Tolhuis), Zeddam (Hertenkamp), Zeddam (Kilderseweg), Braamt (Buiting), Braamt (Stroombroek) en verder naar Doetinchem (4 haltes, eindpunt station) en v.v.

Er zijn binnen Bergh geen treinstations. De bewoners zijn aangewezen op de stations Didam, Wehl of Doetinchem om met de trein in Arnhem te komen of verder de Achterhoek in te reizen. Alternatief rijdt er vanaf station Emmerik sinds april 2017 weer een trein naar Arnhem. Dit is de NS/Abellio-trein (RE 19) Düsseldorf-Emmerich, die sindsdien ook doorrijdt naar Arnhem (met stop in Zevenaar), waardoor Arnhem na 13 jaar weer rechtstreeks per trein met Emmerik is verbonden.

Buurtbus en Bus

In kleine woonkernen waar het vervoersaanbod te laag is om gewoon openbaar vervoer in stand te houden, wordt in sommige gevallen onder de vlag van Arriva een verbinding onderhouden door ‘de Buurtbus’. Dit zijn kleine busjes, bestuurd door vrijwilligers, die op een vast traject een vaste dienstregeling rijden. U hoeft deze bus niet telefonisch te reserveren. Lijn 196 is de Huntenbus en Lijn 197 is Buurtbus Montferland.
De buslijnen komen in de volgende plaatsen:

  • Azewijn: Lijn 197 en 696
  • Braamt: geen buurtbus, alleen buslijn 24
  • Beek: Lijn 196
  • 's-Heerenberg: Lijn 196, 197 en 696
  • Kilder: Lijn 196
  • Lengel: Lijn 197 en 696
  • Loerbeek: Lijn 196
  • Stokkum: Lijn 196 en 696
  • Vethuizen: geen buurtbus
  • Vinkwijk: geen buurtbus
  • Wijnbergen: geen buurtbus
  • Zeddam: geen buurtbus, alleen buslijn 24

Elten en Emmerik

Het spoorwegstation in Emmerik

Er rijden geen bussen meer tussen de voormalige gemeente Bergh en Elten of Emmerik zoals in het verleden het geval was. Nadat Syntus gestopt was, heeft de Duitse busonderneming NIAG (Niederrheinische Verkehrsbetriebe AktienGesellschaft) tijdelijk met grote bussen tussen 's-Heerenberg en Emmerik gereden. Sinds 20.. wordt overdag door de NIAG met een klein busje of taxi passagiers vervoerd tussen 's-Heerenberg (busstation, bij het oorlogsmonument) en Bahnhof Emmerich am Rhein. De NIAG noemt dit buslijn 91. Hij rijdt van maandag t/m vrijdag 9x en op zaterdag 6x (dus niet op zondag) en stopt ook bij de Muziekschool en Gouden Handen in 's-Heerenberg. Vervolgens zijn er in Emmerich 12 haltes, met als eindhalte het station.

Bus tussen 's-Heerenberg en Nijmegen

Emmerik heeft een rechtstreekse busverbinding met Nijmegen. Vanuit 's-Heerenberg moet eerst NIAG buslijn 91 genomen worden, overstappen op de halte Emmerich Geistmarkt. Vandaar gaat het met NIAG snelbuslijn SB58 via Kleef en Kranenburg naar Nijmegen (station). De reis duurt in totaal circa 1:30 uur.

Via Nederland zou de reiziger een iets ingewikkelde reis moeten maken met overstappen in Doetinchem en Arnhem: vanuit 's-Heerenberg (busstation) met buslijn 24 naar Doetinchem (station). Vanaf daar met de Arriva stoptrein naar Arnhem (centraal) en met de NS intercity naar Nijmegen. Reisduur circa 1:22 uur.

Zie ook

Bronnen

Externe links