Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Zeepkistenrace: verschil tussen versies
(→Geschiedenis.) |
(→Geschiedenis.) |
||
Regel 3: | Regel 3: | ||
In de jaren vijftig kende Zeddam op koninginnedag een sensationeel onderdeel; de zeepkistenrace. | In de jaren vijftig kende Zeddam op koninginnedag een sensationeel onderdeel; de zeepkistenrace. | ||
− | Het feest lijkt te zijn begonnen in 1955 bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de molen. Het eindpunt was aanvankelijk bij de jongensschool, waar net voor de kruising met de 's-Heerenbergseweg een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. Politie en verkenners zagen toe op de veiligheid. | + | Het feest lijkt te zijn begonnen in [[1955]] bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de molen. Het eindpunt was aanvankelijk bij de jongensschool, waar net voor de kruising met de 's-Heerenbergseweg een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. Politie en verkenners zagen toe op de veiligheid. |
In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en ddarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit Lengel kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen. | In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en ddarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit Lengel kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen. | ||
Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit. | Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit. | ||
De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit lengel, Braamt en Vethuizen. | De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit lengel, Braamt en Vethuizen. | ||
Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort. | Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort. | ||
− | Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na 1961 een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het botin zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis. | + | Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na [[1961]] een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het botin zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis. |
'''De herstart in 2006.''' | '''De herstart in 2006.''' | ||
− | In het begin van 2006 begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace. | + | In het begin van [[2006]] begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace. |
− | In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts" vertegenwoordigd. | + | In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. [["de Paverts"]] vertegenwoordigd. |
− | Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. | + | In de aanloop naar de race werd via de media; krant, radio en programmaboekje flink reclame gemaakt. |
− | Na een | + | Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. Anton Jansen en George Varwijk verzorgden het commentaar. |
+ | Na een zonnige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een vele de toeschouwers huiswaarts keerden en niet zagen dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen. | ||
'''De race van 2007.''' | '''De race van 2007.''' | ||
+ | |||
+ | Na het succes van 2006 begon de werkgroep aan de klus van [[2007]]. Er werd geëvalueerd met politie en gemeente en de opgedane ervaringen uit 2006 werden verwerkt en er vonden wat aanpassing plaats. Zo werd de start verplaatst naar de Rosmolen en was de finish ter hoogte van van Galen. Ook de manier van starten van de kisten werd veranderd; men maakte gebruik van een verhoogd startpodium. | ||
+ | De middag werd geopend met de afdaling van Prins Bert I van "de Paverts" en Prins Carlo I van "de Nöttekrakers". Anton Jansen (Zeddam) en Theo Huntink (Braamt) waren de commentatoren. | ||
+ | Het weer zat mee en onder zonnige omstandigheden sjeesden meer dan zestig kisten de bult af. De winnaars van 2006; Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst zorgden in de laatste afdaling van de middag voor de nodige opschudding. Hun kist raakte bij het passeren van de drempel bij "de Schatkamer" lichtelijk uit koers, schoot richting kerk, ramde een dranghek en liet voorzitter en secretaris van cv "de Paverts", Pascal Kamperman en Ingo Nieling, van schrik achterover in het kerkelijke gras vallen. | ||
+ | Robert Giesen van de Kanaries 2 had met 34,56 sec. de snelste tijd en kwam in bezit van de wisselbeker. |
Versie van 29 mei 2008 om 18:54
Geschiedenis.
De jaren vijftig.
In de jaren vijftig kende Zeddam op koninginnedag een sensationeel onderdeel; de zeepkistenrace. Het feest lijkt te zijn begonnen in 1955 bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de molen. Het eindpunt was aanvankelijk bij de jongensschool, waar net voor de kruising met de 's-Heerenbergseweg een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. Politie en verkenners zagen toe op de veiligheid. In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en ddarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit Lengel kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen. Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit. De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit lengel, Braamt en Vethuizen. Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort. Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na 1961 een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het botin zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.
De herstart in 2006.
In het begin van 2006 begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace. In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts" vertegenwoordigd. In de aanloop naar de race werd via de media; krant, radio en programmaboekje flink reclame gemaakt. Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. Anton Jansen en George Varwijk verzorgden het commentaar. Na een zonnige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een vele de toeschouwers huiswaarts keerden en niet zagen dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen.
De race van 2007.
Na het succes van 2006 begon de werkgroep aan de klus van 2007. Er werd geëvalueerd met politie en gemeente en de opgedane ervaringen uit 2006 werden verwerkt en er vonden wat aanpassing plaats. Zo werd de start verplaatst naar de Rosmolen en was de finish ter hoogte van van Galen. Ook de manier van starten van de kisten werd veranderd; men maakte gebruik van een verhoogd startpodium. De middag werd geopend met de afdaling van Prins Bert I van "de Paverts" en Prins Carlo I van "de Nöttekrakers". Anton Jansen (Zeddam) en Theo Huntink (Braamt) waren de commentatoren. Het weer zat mee en onder zonnige omstandigheden sjeesden meer dan zestig kisten de bult af. De winnaars van 2006; Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst zorgden in de laatste afdaling van de middag voor de nodige opschudding. Hun kist raakte bij het passeren van de drempel bij "de Schatkamer" lichtelijk uit koers, schoot richting kerk, ramde een dranghek en liet voorzitter en secretaris van cv "de Paverts", Pascal Kamperman en Ingo Nieling, van schrik achterover in het kerkelijke gras vallen. Robert Giesen van de Kanaries 2 had met 34,56 sec. de snelste tijd en kwam in bezit van de wisselbeker.