Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Zeepkistenrace: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Geschiedenis.)
(Geschiedenis.)
Regel 9: Regel 9:
 
Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort.
 
Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort.
 
Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na 1961 een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het botin zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.
 
Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na 1961 een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het botin zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.
 +
 +
'''De herstart in 2006.'''
 +
 +
In het begin van 2006 begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace.
 +
In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts" vertegenwoordigd.
 +
Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors.
 +
Na een zondige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een gedeelte van de toeschouwers huiswaarts keerde en niet zag dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen.
 +
 +
'''De race van 2007.'''

Versie van 29 mei 2008 om 18:33

Geschiedenis.

De jaren vijftig.

In de jaren vijftig kende Zeddam op koninginnedag een sensationeel onderdeel; de zeepkistenrace. Het feest lijkt te zijn begonnen in 1955 bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de molen. Het eindpunt was aanvankelijk bij de jongensschool, waar net voor de kruising met de 's-Heerenbergseweg een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. Politie en verkenners zagen toe op de veiligheid. In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en ddarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit Lengel kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen. Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit. De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit lengel, Braamt en Vethuizen. Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort. Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na 1961 een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het botin zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.

De herstart in 2006.

In het begin van 2006 begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace. In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts" vertegenwoordigd. Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. Na een zondige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een gedeelte van de toeschouwers huiswaarts keerde en niet zag dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen.

De race van 2007.