Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Station Emmerik: verschil tussen versies
(→Treinverbindingen) |
|||
Regel 3: | Regel 3: | ||
==Treinverbindingen== | ==Treinverbindingen== | ||
De volgende treinseries stoppen in Emmerich: | De volgende treinseries stoppen in Emmerich: | ||
+ | * Regionalbahn (RB) 35: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof (stoptrein); | ||
+ | * Regional-Express (RE) 5: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof – Köln Hauptbahnhof – Koblenz Hauptbahnhof (sneltrein). | ||
− | + | Verder is er de CityNightline 400 echter deze trein is niet bedoeld om in- en uit te stappen in Emmerich. Deze trein rijdt van Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal, Arnhem met de stop in Emmerich naar Zürich / München en stopt in sommige perioden ook niet elke dag. | |
==Systeemwissel== | ==Systeemwissel== |
Versie van 28 nov 2010 om 18:22
Station Emmerich (Duits: Bahnhof Emmerich) is het spoorwegstation van de Duitse stad Emmerik.
Treinverbindingen
De volgende treinseries stoppen in Emmerich:
- Regionalbahn (RB) 35: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof (stoptrein);
- Regional-Express (RE) 5: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof – Köln Hauptbahnhof – Koblenz Hauptbahnhof (sneltrein).
Verder is er de CityNightline 400 echter deze trein is niet bedoeld om in- en uit te stappen in Emmerich. Deze trein rijdt van Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal, Arnhem met de stop in Emmerich naar Zürich / München en stopt in sommige perioden ook niet elke dag.
Systeemwissel
Op het emplacement van Emmerich bevindt zich de bovenleidingssysteemwissel tussen de in Nederland gebruikte 1,5 kV gelijkstroom en de in Duitsland gebruikte 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, in de vorm van een aantal sporen met omschakelbare bovenleidingsspanning. Hiertoe dienen treinen die getrokken worden door een locomotief die niet geschikt is voor een van beide spanningen van locomotief te wisselen. Dit was onder andere het geval bij de voormalige CityNightLine-treinen richting Berlijn, Warschau, Moskou, Praag en Kopenhagen. De voormalige CityNightLine richting Zürich en Milaan werd getrokken door een locomotief die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning kan rijden, maar stopte toch in Emmerich. Naast deze treinen zijn er ook nog ICE-treinen van die niet stoppen te Emmerich, maar richting het Ruhrgebiet pas weer in Oberhausen stoppen; deze treinen rijden over de omschakelbare sporen als waren ze een spanningssluis.
Verbindingen met Nederland
Dit betekent dat Emmerich sinds 2000 geen directe verbinding meer heeft met Nederland, omdat de enige nog bestaande nachttrein die stopt in Emmmerich (van Amsterdam naar Zürich / München Hbf niet bedoeld is voor kort grensverkeer. Hoewel een rit tussen Arnhem en Emmerik slechts 27 minuten duurde, is de snelste bus/trein-verbinding tegenwoordig met 2 uur en 6 minuten via Kleef en Nijmegen. De enige mogelijkheid per spoor is om van Emmerik naar Duisburg te reizen en dan terug naar Arnhem met de ICE. Als proef is met ingang van de dienstregeling 2006 (vanaf 10 december 2005) een stoptreinverbinding Arnhem - Emmerich gestart door Syntus die 2 jaar zou moeten gaan duren. Tijdens het weekend werden dagelijks 4 retourritten gereden waarbij kaartverkoop in de trein plaatsvond. Wegens tegenvallende resultaten werd de proef reeds na een half jaar, op 1 juni 2006 beëindigd. Begrijpelijk, want in OV-termen gesproken is een verbinding van slecht 4 treinen per dag zwaar onder de maat.