Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Zandbult: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Met de '''Zandbulten''' worden enkele zandverstuivingen aan de Eltenseweg bij Stokkum bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het za…') |
(onderwerp: geologie) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
Met de '''Zandbulten''' worden enkele zandverstuivingen aan de [[Eltenseweg]] bij [[Stokkum]] bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het zand is als dekzand aan komen waaien tijdens de laatste [[ijstijden|ijstijd]]. In de periode van [[1941]] tot eind jaren '50 is de bovenlaag weggegraven en het vrijkomende zand werd daarop gebruikt om de zandbaan aan te leggen, die als basis zou moeten dienen voor de aan te leggen [[A12]], toen in de volksmond ook wel het [[Hazenpad]] genaamd, omdat de Duitse bezetter in geval van nood zo snel het hazenpad richting Duitsland zou kunnen kiezen. Tijdens de oorlog werd het zand afgevoerd met een speciaal daarvoor aangelegde [[smalspoorbaan]]. In de jaren '50 werden er lorries gebruikt. | Met de '''Zandbulten''' worden enkele zandverstuivingen aan de [[Eltenseweg]] bij [[Stokkum]] bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het zand is als dekzand aan komen waaien tijdens de laatste [[ijstijden|ijstijd]]. In de periode van [[1941]] tot eind jaren '50 is de bovenlaag weggegraven en het vrijkomende zand werd daarop gebruikt om de zandbaan aan te leggen, die als basis zou moeten dienen voor de aan te leggen [[A12]], toen in de volksmond ook wel het [[Hazenpad]] genaamd, omdat de Duitse bezetter in geval van nood zo snel het hazenpad richting Duitsland zou kunnen kiezen. Tijdens de oorlog werd het zand afgevoerd met een speciaal daarvoor aangelegde [[smalspoorbaan]]. In de jaren '50 werden er lorries gebruikt. | ||
+ | |||
+ | {{Onderwerp|Geologie|Stokkum|Toerisme}} |
Versie van 5 mrt 2010 om 10:00
Met de Zandbulten worden enkele zandverstuivingen aan de Eltenseweg bij Stokkum bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het zand is als dekzand aan komen waaien tijdens de laatste ijstijd. In de periode van 1941 tot eind jaren '50 is de bovenlaag weggegraven en het vrijkomende zand werd daarop gebruikt om de zandbaan aan te leggen, die als basis zou moeten dienen voor de aan te leggen A12, toen in de volksmond ook wel het Hazenpad genaamd, omdat de Duitse bezetter in geval van nood zo snel het hazenpad richting Duitsland zou kunnen kiezen. Tijdens de oorlog werd het zand afgevoerd met een speciaal daarvoor aangelegde smalspoorbaan. In de jaren '50 werden er lorries gebruikt.