|
|
Regel 1: |
Regel 1: |
| + | Dit is een '''beginnetje'''. U wordt uitgenodigd teksten te schrijven. |
| ==Paard en wagen== | | ==Paard en wagen== |
| oa. Sliepenbeek en Dijkman. Posjentjen bezorgde met de hondenkar. | | oa. Sliepenbeek en Dijkman. Posjentjen bezorgde met de hondenkar. |
Regel 5: |
Regel 6: |
| *Dijkman, J., [[Stokkum]] | | *Dijkman, J., [[Stokkum]] |
| *Rosendaal, H.W., [[Beek]], telefoon 4 (Beek) | | *Rosendaal, H.W., [[Beek]], telefoon 4 (Beek) |
− | | + | ==Eerste auto's== |
− | ==Tram==
| + | *Kilder: Teunissen |
− | '''De tramweg Zutphen-Emmerik''' werd ''De suffe Hendrik'' genoemd. De Berghse gemeenteraad stemde in 1882 met zeven tegen vier stemmen tegen de aanleg van een tramlijn van Zutphen-Emmerik. De vroede vaderen vonden een tram veel te gevaarlijk. Ze maakte paarden aan het schrikken en ze benadeelden de voerlieden, aldus de raadsmeerderheid. De tram kwam er toch in de [[gemeente Bergh]] en reed door [[Wijnbergen]], [[Braamt]], [[Vinkwijk]], [[Zeddam]], [[Lengel]] en [['s-Heerenberg]]. Men kon overstappen in [[Zutphen]], [[Doetinchem]] en [[Emmerik]].
| + | *Zeddam: Hoogland? |
− | <br/>Een artikel staat in [[Old Ni-js]] nummer nummer 58 blz 24-33. Auteurs: [[Lukkezen, Jan | Jan Lukkezen]] en [[Thoben, John | John Thoben]].
| |
− | | |
− | ==G.S.T.M.==
| |
− | De G.S.T.M. (Geldersche Stoomtram Mij) begon op 24 juli 1923 met enkele autobusdiensten. Deze lijnen werden in 1924 al opgeheven.
| |
− | *Volgnummer 2: [[Doetinchem]] - [[Kilder]] - [[Beek]] | |
− | *Volgnummer 7: [[Beek]] - [[Elten]] - [[Lobith]] - [[Tolkamer]]
| |
− | *Volgnummer 9: [[Terborg]] - [[Etten]] - [[Zeddam]].
| |
− | ==G.T.W.==
| |
− | *Eind [[1940]] ([[Tweede Wereldoorlog]]) werden de bussen op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] vervangen door de stoomtram.
| |
− | *Op 8 oktober 1945 werd het bustraject [[Doetinchem]] - [[Zeddam]] - [['s-Heerenberg]] heropend.
| |
− | *In [[1955]] kende de zomerdienst van de GTW (Gelderse Tramwegen) een frekwentieverhoging op de lijn [['s-Heerenberg]] - [[Emmerik]] tot een uurdienst. In 1955 vestigde de G.T.W. ook een in- en uitklaringskantoor bij de [[Oude Grens]] te 's-Heerenberg. | |
− | *Vanaf 30 mei 1965 werd op het traject [[Doetinchem]] - [['s-Heerenberg]] van lijn 14 de frekwentie verdubbeld tot een halfuurdienst. Tevens werd te 's-Heerenberg de aansluiting naar [[Emmerik]] sterk verbeterd. Het laatste lijngedeelte van lijn 20 [[Arnhem]] - [[Zevenaar]] -[[Zeddam]] - 's-Heerenberg werd gewijzigd in Zeddam - [[Terborg]].
| |
− | | |
− | ==GSM==
| |
− | ==Syntus==
| |
− | ==Buurtbus==
| |
− | | |
− | ==Bronnen==
| |
− | *[[Old Ni-js]] nummer 58
| |
− | *P. van Rosse: De Geldersche Tramwegen vijfenvijftig jaar autobusgeschiedenis in Oost-Gelderland, 1923 - 1977 (in [[Heemkundehuus]]).
| |