Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Westervoort: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
 
k (interne link)
 
(5 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
'''Westervoort''' is een dorp en gemeente in de [[Liemers]].  
 
'''Westervoort''' is een dorp en gemeente in de [[Liemers]].  
 +
 +
De nederzetting Westervoort wordt voor het eerst, in schriftelijke bronnen, genoemd in het jaar 726. De Utrechtse bisschop Willibrord belastte zijn metgezel Werenfried met de zielzorg in Elst en Westervoort. Evenals overal op het platteland leefde de bevolking in hoofdzaak van landbouw en veeteelt.
 +
 +
Naast de agrarische bedrijvigheid ontwikkelde zich langzamerhand een groep van ambachtslieden en neringdoenden. Naast de traditionele beroepen waren er in Westervoort enkele bijzondere bedrijven gevestigd. Aan Lensenburg waren de dorpsbrouwerij en een destilleerderij verbonden. Ook hoorde tot dit goed vanouds de rosmolen, die tot het midden van de negentiende eeuw heeft gewerkt. Aan de Klapstraat ontstond in die tijd de imposante stoommeelfabriek, die, evenals de windmolen verrees in 1803 nabij de Dorpstraat, in later tijd is verdwenen. De gemeenteontvanger hield zich in de negentiende eeuw bezig met het vervaardigen van kokosmatten. Tenslotte zijn er sinds 1853 nog de steenfabrieken.
 +
 +
Op het gebied van verkeer en vervoer zijn buiten de grote toeneming van het verkeer nog tal van veranderingen te vermelden. In [[1774]] werd midden door de Pley een nieuwe aftakking voor de IJssel gegraven, bijna twee kilometer zuidelijker dan de plek waar voorheen de IJssel begon. Het doel van het graven was om meer [[Rijn|Rijnwater]] naar de IJssel te doen vloeien. Het Westervoortse veer, in [[1295]] al vermeld, vormde eeuwenlang de enige verbinding met [[Arnhem]].
 +
 +
Westervoort was een heerlijkheid, waarvan de [[Heerlijke rechten|rechten]] vanouds door de [[Graven van den Bergh|heren en graven van Bergh]] werden uitgeoefend. In [[1735]] kwamen deze rechten door aankoop in handen van de stad [[Arnhem]], dat zorgde voor deugdelijke toegangswegen tot het veer. De verbinding werd in [[1763]] verbeterd door de plaatsing van een schipbrug. Pas in [[1901]] kwam de vaste brugverbinding gereed naast de beroemde eerste grote spoorbrug van Nederland, die in de jaren [[1853]]-[[1856]] naar een Brits ontwerp was gebouwd en nu tevens door een moderne uitvoering was vervangen. Er stopten ook treinen te Westervoort en sinds [[1923]] is er een busverbinding.
 +
 +
In de eindfase van de woelige Franse tijd, namelijk van [[1811]] tot [[1813]], was Westervoort met het gebied van de [[Duiven (gemeente)|gemeente Duiven]] verenigd. Sinds de aanvang van het Koninkrijk der Nederlanden functioneert Westervoort als zelfstandige gemeente, die in 1813 amper zeshonderd inwoners telde, maar gestadig groeide en tot in onze tijd een expansie heeft doorgemaakt naar 16.000 inwoners.
  
 
In de [[Bibliotheek Heemkundekring|bibliotheek]] van de [[Heemkundekring Bergh]] is het kwartaalblad ''Bij de tijd'' van de ''Historische Kring Westervoort''.
 
In de [[Bibliotheek Heemkundekring|bibliotheek]] van de [[Heemkundekring Bergh]] is het kwartaalblad ''Bij de tijd'' van de ''Historische Kring Westervoort''.
  
{{Onderwerp|Oost-Gelderland|Liemers}}
+
==Externe link==
 +
*[http://hkwestervoort.nl/ Historische Kring Westervoort]
 +
 
 +
[[Categorie:Berghse bezittingen]] [[Categorie:Liemers]]

Huidige versie van 8 feb 2019 om 17:34

Westervoort is een dorp en gemeente in de Liemers.

De nederzetting Westervoort wordt voor het eerst, in schriftelijke bronnen, genoemd in het jaar 726. De Utrechtse bisschop Willibrord belastte zijn metgezel Werenfried met de zielzorg in Elst en Westervoort. Evenals overal op het platteland leefde de bevolking in hoofdzaak van landbouw en veeteelt.

Naast de agrarische bedrijvigheid ontwikkelde zich langzamerhand een groep van ambachtslieden en neringdoenden. Naast de traditionele beroepen waren er in Westervoort enkele bijzondere bedrijven gevestigd. Aan Lensenburg waren de dorpsbrouwerij en een destilleerderij verbonden. Ook hoorde tot dit goed vanouds de rosmolen, die tot het midden van de negentiende eeuw heeft gewerkt. Aan de Klapstraat ontstond in die tijd de imposante stoommeelfabriek, die, evenals de windmolen verrees in 1803 nabij de Dorpstraat, in later tijd is verdwenen. De gemeenteontvanger hield zich in de negentiende eeuw bezig met het vervaardigen van kokosmatten. Tenslotte zijn er sinds 1853 nog de steenfabrieken.

Op het gebied van verkeer en vervoer zijn buiten de grote toeneming van het verkeer nog tal van veranderingen te vermelden. In 1774 werd midden door de Pley een nieuwe aftakking voor de IJssel gegraven, bijna twee kilometer zuidelijker dan de plek waar voorheen de IJssel begon. Het doel van het graven was om meer Rijnwater naar de IJssel te doen vloeien. Het Westervoortse veer, in 1295 al vermeld, vormde eeuwenlang de enige verbinding met Arnhem.

Westervoort was een heerlijkheid, waarvan de rechten vanouds door de heren en graven van Bergh werden uitgeoefend. In 1735 kwamen deze rechten door aankoop in handen van de stad Arnhem, dat zorgde voor deugdelijke toegangswegen tot het veer. De verbinding werd in 1763 verbeterd door de plaatsing van een schipbrug. Pas in 1901 kwam de vaste brugverbinding gereed naast de beroemde eerste grote spoorbrug van Nederland, die in de jaren 1853-1856 naar een Brits ontwerp was gebouwd en nu tevens door een moderne uitvoering was vervangen. Er stopten ook treinen te Westervoort en sinds 1923 is er een busverbinding.

In de eindfase van de woelige Franse tijd, namelijk van 1811 tot 1813, was Westervoort met het gebied van de gemeente Duiven verenigd. Sinds de aanvang van het Koninkrijk der Nederlanden functioneert Westervoort als zelfstandige gemeente, die in 1813 amper zeshonderd inwoners telde, maar gestadig groeide en tot in onze tijd een expansie heeft doorgemaakt naar 16.000 inwoners.

In de bibliotheek van de Heemkundekring Bergh is het kwartaalblad Bij de tijd van de Historische Kring Westervoort.

Externe link