Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Meifeest: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
 
k (cat)
 
(3 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
 
De Germanen maakten er een uitbundig feest van om de overwinning van de zomerreus op de winterreus te vieren. De lente als seizoen kenden ze niet, maar in de omslag van de grimmige kou naar de heerlijke warmte zat voor hen alle aanleiding om op een open plek in het bos een dagenlange viering op touw te zetten. Vol symboliek, verwijzend naar de vruchtbaarheid van het voorjaar.
 
De Germanen maakten er een uitbundig feest van om de overwinning van de zomerreus op de winterreus te vieren. De lente als seizoen kenden ze niet, maar in de omslag van de grimmige kou naar de heerlijke warmte zat voor hen alle aanleiding om op een open plek in het bos een dagenlange viering op touw te zetten. Vol symboliek, verwijzend naar de vruchtbaarheid van het voorjaar.
  
De katholieke kerk nam de gebruiken over in het [[Pasen|Paas-]] en [[Pinksterbier|Pinksterfeest]]. We hebben er de paashaas, de paaseieren en de pinksterbruidjes aan te danken. En palmpasen is rechtstreeks een voortzetting van de meioptoht voorafgegaan door een top van een dennen- of sparrenboom.
+
De katholieke kerk nam de gebruiken over in het [[Paasvuur|Paas-]] en [[Pinksterbier|Pinksterfeest]]. We hebben er de paashaas, de paaseieren en de pinksterbruidjes aan te danken. En palmpasen is rechtstreeks een voortzetting van de meioptoht voorafgegaan door een top van een dennen- of sparrenboom.
  
'''aanvullen met meifeest in 100 jaar st Jan'''
+
In een brief aan de [[Graven Van den Bergh|heer van Bergh]] verzoekt het [[Sint Oswaldusgilde]] van [[Stokkum]], toen ook gemeinde of gemeynt genaamd, om toestemming om een meiboom te mogen kappen vanwege de viering van het jaarlijkse meifeest, een traditie die in Stokkum overigens nog steeds bestaat.
  
 
==Bron==
 
==Bron==
Hans Siemes en Arie Ribbers in ''Naober'' 3e Jaargang No. 2 blz 5
+
*Inleiding: Hans Siemes en Arie Ribbers in ''Naober'' 3e Jaargang No. 2 blz. 5
  
{{Onderwerp|Tradities}}
+
[[Categorie:Folklore]]

Huidige versie van 25 nov 2016 om 17:01

In vroeger tijden was het gebruik om de komst van het voorjaar op te luisteren met meioptochten en meifeesten.

De Germanen maakten er een uitbundig feest van om de overwinning van de zomerreus op de winterreus te vieren. De lente als seizoen kenden ze niet, maar in de omslag van de grimmige kou naar de heerlijke warmte zat voor hen alle aanleiding om op een open plek in het bos een dagenlange viering op touw te zetten. Vol symboliek, verwijzend naar de vruchtbaarheid van het voorjaar.

De katholieke kerk nam de gebruiken over in het Paas- en Pinksterfeest. We hebben er de paashaas, de paaseieren en de pinksterbruidjes aan te danken. En palmpasen is rechtstreeks een voortzetting van de meioptoht voorafgegaan door een top van een dennen- of sparrenboom.

In een brief aan de heer van Bergh verzoekt het Sint Oswaldusgilde van Stokkum, toen ook gemeinde of gemeynt genaamd, om toestemming om een meiboom te mogen kappen vanwege de viering van het jaarlijkse meifeest, een traditie die in Stokkum overigens nog steeds bestaat.

Bron

  • Inleiding: Hans Siemes en Arie Ribbers in Naober 3e Jaargang No. 2 blz. 5