Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

B-17G Flying Fortress 42-31016: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Opmaak gewijzigd)
k (lijst genummerd + enkele kleine wijzigingen)
Regel 2: Regel 2:
  
 
[[Afbeelding:Flying Fortress B-17G.jpg|thumb|right|500px|'''Een Flying Fortress B-17G zoals in Vinkwijk is neergestort.''']]
 
[[Afbeelding:Flying Fortress B-17G.jpg|thumb|right|500px|'''Een Flying Fortress B-17G zoals in Vinkwijk is neergestort.''']]
De B-17 bommenwerper werd niet voor niets ''Flying Fortress'' (Vliegend Fort) genoemd. Het toestel had mitrailleurs in maar liefst vier geschutskoepels (in de neus, in de buik, op de rug en in de staart) en nog twee mitrailleurs die door open ramen in de beide flanken schoten. De bommenrichter en de boordwerktuigkundige bedienden elk tevens een geschutskoepel, terwijl de buikkoepelschutter ook de bommenluiken bediende. Ter vergelijking: de Britse [[Lancaster LM212|Lancaster]] had maar drie geschutskoepels; in de neus, op de rug en in de staart.
+
De B-17 bommenwerper werd niet voor niets ''Flying Fortress'' (Vliegend Fort) genoemd. Het toestel had mitrailleurs in maar liefst vier geschutskoepels (in de neus, in de buik, op de rug en in de staart) en nog twee mitrailleurs die door open ramen in de beide flanken schoten. De bommenrichter en de boordwerktuigkundige bedienden elk tevens een geschutskoepel, terwijl de buikkoepelschutter ook de bommenluiken bediende. Ter vergelijking: de meeste types Britse bommenwerpers hadden maar drie geschutskoepels; in de neus, op de rug en in de staart.
  
 
De bemanning van dit Vliegende Fort bestond uit:
 
De bemanning van dit Vliegende Fort bestond uit:
<br/> tweede luitenant Joseph C. Hughes (piloot)
+
#tweede luitenant Joseph C. Hughes (piloot)
<br/> tweede luitenant Bromby S. Westlake (co-piloot)
+
#tweede luitenant Bromby S. Westlake (co-piloot)
<br/> tweede luitenant Albert Stern (navigator)
+
#tweede luitenant Albert Stern (navigator)
<br/> tweede luitenant Ford W. Babcock (bommenrichter en neuskoepelschutter)
+
#tweede luitenant Ford W. Babcock (bommenrichter en neuskoepelschutter)
<br/>''staff sergeant'' Richard L. Martin (radiotelegrafist)
+
#''staff sergeant'' Richard L. Martin (radiotelegrafist)
<br/>''staff sergeant''. John P. Tonon (boordwektuigkundige en rugkoepelschutter)
+
#''staff sergeant''. John P. Tonon (boordwektuigkundige en rugkoepelschutter)
<br/>sergeant William W. Ward (buikkoepelschutter)
+
#sergeant William W. Ward (buikkoepelschutter)
<br/>sergeant Harold Kurlanshik, (linker flankschutter)
+
#sergeant Harold Kurlanshik, (linker flankschutter)
<br/>sergeant John S. Toth (rechter flankschutter)
+
#sergeant John S. Toth (rechter flankschutter)
<br/>sergeant Raymond M. Milcsik (staartkoepelschutter)
+
#sergeant Raymond M. Milcsik (staartkoepelschutter)
  
 
Toen dit Vliegend Fort op klaarlichte dag bij Vinkwijk naar beneden kwam, trok het natuurlijk de aandacht van iedereen in de omgeving. Theet Tiggelovend (geboren in 1923) uit de [[Krommestraat]]  in [[Azewijn|Klein Azewijn]] herinnerde zich in [[2007]] het volgende:
 
Toen dit Vliegend Fort op klaarlichte dag bij Vinkwijk naar beneden kwam, trok het natuurlijk de aandacht van iedereen in de omgeving. Theet Tiggelovend (geboren in 1923) uit de [[Krommestraat]]  in [[Azewijn|Klein Azewijn]] herinnerde zich in [[2007]] het volgende:
  
''Er is in de Tweede Wereldoorlog een vliegtuig neergestort bij Thuis. Zo'n beetje waar nu de weg ligt. Hij cirkelde hier eerst rond en vloog heel laag. Het was een viermotorige bommenwerper die terug kwam van Duitsland. Een van de motoren stond in brand en een van de inzittenden probeerde die brand te blussen met een blusapparaat. Hij liep over de vleugel van het toestel. Toen dat niet lukte zijn alle inzittenden eruit gesprongen met parachutes. Het waren er 11 in totaal. Ze verzamelden zich in de [[Lange Wei]] en daar zijn ze door de Duitsers opgepakt. Ze hadden gehoopt de Rijn over te komen, want daar waren de bevrijders destijds al.''
+
''Er is in de Tweede Wereldoorlog een vliegtuig neergestort bij Thuis. Zo'n beetje waar nu de weg ligt. Hij cirkelde hier eerst rond en vloog heel laag. Het was een viermotorige bommenwerper die terug kwam van Duitsland. Een van de motoren stond in brand en een van de inzittenden probeerde die brand te blussen met een blusapparaat. Hij liep over de vleugel van het toestel. Toen dat niet lukte zijn alle inzittenden eruit gesprongen met parachutes. Het waren er elf in totaal. Ze verzamelden zich in de [[Lange Wei]] en daar zijn ze door de Duitsers opgepakt. Ze hadden gehoopt de Rijn over te komen, want daar waren de bevrijders destijds al.''
  
 
Wie op internet gegevens over dit vliegtuig zoekt, zal een aantal verhalen vinden die elkaar niet goed dekken. Het lijkt er echter op dat radiotelegrafist ''staff sergeant'' Richard L. Martin tijdens de beschieting van het vliegtuig of bij de landing om het leven is gekomen. De overige bemanningsleden zijn (met parachutes) levend aan de grond gekomen, waarbij sommige het toestel wellicht eerder hebben verlaten dan de rest. De bommenrichter, luitenant Ford W. Babock, zou in Sinderen zijn neergekomen, waar de ondergrondse hem heeft helpen ontsnappen. Later is hij door de Duitsers gepakt en opgesloten in een gevangenis in Brussel. Daaruit (of tijdens transport naar Duitsland per trein) heeft hij kunnen ontsnappen. Het verzet in Sinderen zou een bericht hebben ontvangen dat Babock in Lissabon was aangekomen.
 
Wie op internet gegevens over dit vliegtuig zoekt, zal een aantal verhalen vinden die elkaar niet goed dekken. Het lijkt er echter op dat radiotelegrafist ''staff sergeant'' Richard L. Martin tijdens de beschieting van het vliegtuig of bij de landing om het leven is gekomen. De overige bemanningsleden zijn (met parachutes) levend aan de grond gekomen, waarbij sommige het toestel wellicht eerder hebben verlaten dan de rest. De bommenrichter, luitenant Ford W. Babock, zou in Sinderen zijn neergekomen, waar de ondergrondse hem heeft helpen ontsnappen. Later is hij door de Duitsers gepakt en opgesloten in een gevangenis in Brussel. Daaruit (of tijdens transport naar Duitsland per trein) heeft hij kunnen ontsnappen. Het verzet in Sinderen zou een bericht hebben ontvangen dat Babock in Lissabon was aangekomen.

Versie van 8 jun 2008 om 12:57

Op 4 januari 1944 rond elf uur 's morgens stortte bij Vinkwijk de Amerikaanse B-17G bommenwerper "Sweet Sixteen" neer. Het serienummer van het toestel was 42-31016 en het behoorde tot het 326th Bombardment Squadron van de 92nd Bombardment Group. Het was op de terugweg van een aanval op Kiel in Noord-Duitsland geraakt door Duits luchtdoelgeschut.

Een Flying Fortress B-17G zoals in Vinkwijk is neergestort.

De B-17 bommenwerper werd niet voor niets Flying Fortress (Vliegend Fort) genoemd. Het toestel had mitrailleurs in maar liefst vier geschutskoepels (in de neus, in de buik, op de rug en in de staart) en nog twee mitrailleurs die door open ramen in de beide flanken schoten. De bommenrichter en de boordwerktuigkundige bedienden elk tevens een geschutskoepel, terwijl de buikkoepelschutter ook de bommenluiken bediende. Ter vergelijking: de meeste types Britse bommenwerpers hadden maar drie geschutskoepels; in de neus, op de rug en in de staart.

De bemanning van dit Vliegende Fort bestond uit:

  1. tweede luitenant Joseph C. Hughes (piloot)
  2. tweede luitenant Bromby S. Westlake (co-piloot)
  3. tweede luitenant Albert Stern (navigator)
  4. tweede luitenant Ford W. Babcock (bommenrichter en neuskoepelschutter)
  5. staff sergeant Richard L. Martin (radiotelegrafist)
  6. staff sergeant. John P. Tonon (boordwektuigkundige en rugkoepelschutter)
  7. sergeant William W. Ward (buikkoepelschutter)
  8. sergeant Harold Kurlanshik, (linker flankschutter)
  9. sergeant John S. Toth (rechter flankschutter)
  10. sergeant Raymond M. Milcsik (staartkoepelschutter)

Toen dit Vliegend Fort op klaarlichte dag bij Vinkwijk naar beneden kwam, trok het natuurlijk de aandacht van iedereen in de omgeving. Theet Tiggelovend (geboren in 1923) uit de Krommestraat in Klein Azewijn herinnerde zich in 2007 het volgende:

Er is in de Tweede Wereldoorlog een vliegtuig neergestort bij Thuis. Zo'n beetje waar nu de weg ligt. Hij cirkelde hier eerst rond en vloog heel laag. Het was een viermotorige bommenwerper die terug kwam van Duitsland. Een van de motoren stond in brand en een van de inzittenden probeerde die brand te blussen met een blusapparaat. Hij liep over de vleugel van het toestel. Toen dat niet lukte zijn alle inzittenden eruit gesprongen met parachutes. Het waren er elf in totaal. Ze verzamelden zich in de Lange Wei en daar zijn ze door de Duitsers opgepakt. Ze hadden gehoopt de Rijn over te komen, want daar waren de bevrijders destijds al.

Wie op internet gegevens over dit vliegtuig zoekt, zal een aantal verhalen vinden die elkaar niet goed dekken. Het lijkt er echter op dat radiotelegrafist staff sergeant Richard L. Martin tijdens de beschieting van het vliegtuig of bij de landing om het leven is gekomen. De overige bemanningsleden zijn (met parachutes) levend aan de grond gekomen, waarbij sommige het toestel wellicht eerder hebben verlaten dan de rest. De bommenrichter, luitenant Ford W. Babock, zou in Sinderen zijn neergekomen, waar de ondergrondse hem heeft helpen ontsnappen. Later is hij door de Duitsers gepakt en opgesloten in een gevangenis in Brussel. Daaruit (of tijdens transport naar Duitsland per trein) heeft hij kunnen ontsnappen. Het verzet in Sinderen zou een bericht hebben ontvangen dat Babock in Lissabon was aangekomen.

Over het lot van de andere bemanningsleden zijn geen gegevens gevonden.

Bronnen

Sjabloon:Onderwerp