Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Tramlijn Lievelde - Zeddam: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'De '''tramlijn Lievelde - Zeddam''' van de ''Geldersch-Westfaalsche Stoomtram Maatschappij'' (GWSM) liep van ''Lievelde'' (''Station Lichtenvoorde-Groenlo'') via [[Lic…')
 
Regel 2: Regel 2:
 
De tramlijn had een spoorwijdte van 750 mm (''Smalspoor''). Oorspronkelijk wilde men de lijn aanleggen op een spoorbreedte van 1067 mm, maar met het oog op de aansluiting op de lijnen van de [[Gelderse Tramwegen|GSM]] in Terborg en van de [[Gelderse Tramwegen|ZE]] in Zeddam werd dit 750 mm.
 
De tramlijn had een spoorwijdte van 750 mm (''Smalspoor''). Oorspronkelijk wilde men de lijn aanleggen op een spoorbreedte van 1067 mm, maar met het oog op de aansluiting op de lijnen van de [[Gelderse Tramwegen|GSM]] in Terborg en van de [[Gelderse Tramwegen|ZE]] in Zeddam werd dit 750 mm.
  
Vanuit Lichtenvoorde werd door dezelfde GWSM in 1910 een stoomtramlijn via Aalten naar Bocholt in gebruik genomen. Voor de lijn Lichtenvoorde-Zeddam bestonden er plannen om deze door via [[Kilder]], [[Beek]], [[Didam]], [[Zevenaar]], [[Duiven]] en [[Westervoort]] door te trekken naar [[Arnhem]]. Deze plannen zijn echter nooit verwezenlijkt.
+
Vanuit Lichtenvoorde werd door dezelfde GWSM in 1910 een stoomtramlijn via Aalten naar Bocholt in gebruik genomen. Voor de lijn Lichtenvoorde-Zeddam bestonden er plannen om deze door via [[Kilder]], [[Beek]], [[Didam]], [[Zevenaar]], [[Duiven (gemeente)|Duiven]] en [[Westervoort]] door te trekken naar [[Arnhem]]. Deze plannen zijn echter nooit verwezenlijkt.
  
 
De lijn kende echter vrij weinig personenvervoer in deze niet erg dichtbevolkte streek, dit gold in het bijzonder vooor het traject Terborg - Zeddam. Bovendien reden er gemengde trams (personen en goederen) die vrij lang onderweg waren en vaak vertraging opliepen. In 1921 werd dan ook al het personenvervoer tussen Terborg en Zeddam gestaakt. Alleen op zondagmiddagen in juli en augustus 1922 en 1923 werd er voor bezoekers aan het Montferland nog een retourrit uitgevoerd. In 1933 werd het overige personenvervoer per tram vervangen door een busdienst Lichtenvoorde-Terborg, welke een jaar later verlegd werd naar Doetinchem.  
 
De lijn kende echter vrij weinig personenvervoer in deze niet erg dichtbevolkte streek, dit gold in het bijzonder vooor het traject Terborg - Zeddam. Bovendien reden er gemengde trams (personen en goederen) die vrij lang onderweg waren en vaak vertraging opliepen. In 1921 werd dan ook al het personenvervoer tussen Terborg en Zeddam gestaakt. Alleen op zondagmiddagen in juli en augustus 1922 en 1923 werd er voor bezoekers aan het Montferland nog een retourrit uitgevoerd. In 1933 werd het overige personenvervoer per tram vervangen door een busdienst Lichtenvoorde-Terborg, welke een jaar later verlegd werd naar Doetinchem.  
Regel 10: Regel 10:
 
==Bron==
 
==Bron==
 
Wikipedia
 
Wikipedia
 +
 +
{{Onderwerp|Tramlijn|Openbaar vervoer}}

Versie van 13 jan 2011 om 19:30

De tramlijn Lievelde - Zeddam van de Geldersch-Westfaalsche Stoomtram Maatschappij (GWSM) liep van Lievelde (Station Lichtenvoorde-Groenlo) via Lichtenvoorde, Harreveld, Varsseveld, Westendorp, Terborg, Etten en Klein-Azewijn naar Zeddam. De Geldersch-Westfaalsche Stoomtram Maatschappij was opgericht te Lichtenvoorde op 1 december 1905. Het eerste deel van de lijn tussen Station Lichtenvoorde-Groenlo en Harreveld werd geopend op 24 maart 1908. De gehele lijn werd officieel in gebruik genomen op 2 juli 1908.
De tramlijn had een spoorwijdte van 750 mm (Smalspoor). Oorspronkelijk wilde men de lijn aanleggen op een spoorbreedte van 1067 mm, maar met het oog op de aansluiting op de lijnen van de GSM in Terborg en van de ZE in Zeddam werd dit 750 mm.

Vanuit Lichtenvoorde werd door dezelfde GWSM in 1910 een stoomtramlijn via Aalten naar Bocholt in gebruik genomen. Voor de lijn Lichtenvoorde-Zeddam bestonden er plannen om deze door via Kilder, Beek, Didam, Zevenaar, Duiven en Westervoort door te trekken naar Arnhem. Deze plannen zijn echter nooit verwezenlijkt.

De lijn kende echter vrij weinig personenvervoer in deze niet erg dichtbevolkte streek, dit gold in het bijzonder vooor het traject Terborg - Zeddam. Bovendien reden er gemengde trams (personen en goederen) die vrij lang onderweg waren en vaak vertraging opliepen. In 1921 werd dan ook al het personenvervoer tussen Terborg en Zeddam gestaakt. Alleen op zondagmiddagen in juli en augustus 1922 en 1923 werd er voor bezoekers aan het Montferland nog een retourrit uitgevoerd. In 1933 werd het overige personenvervoer per tram vervangen door een busdienst Lichtenvoorde-Terborg, welke een jaar later verlegd werd naar Doetinchem.

Het goederenvervoer op de lijn Lichtenvoorde - Terborg was omvangrijk en hield nog stand tot 1953. Door de aansluiting van het tramnet op het netwerk van de lokaalspoorwegen ontstond er een dicht netwerk van stations, laad- en losplaatsen, waar brandstofhandelaren en landbouwcooperaties een aansluiting hadden. In 1953 kwam hier een eind aan en werd de tramlijn opgebroken.

Bron

Wikipedia

Sjabloon:Onderwerp