Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Zandbult: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(onderwerp: geologie)
k (cat, redactie)
 
Regel 1: Regel 1:
Met de '''Zandbulten''' worden enkele zandverstuivingen aan de [[Eltenseweg]] bij [[Stokkum]] bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het zand is als dekzand aan komen waaien tijdens de laatste [[ijstijden|ijstijd]]. In de periode van [[1941]] tot eind jaren '50 is de bovenlaag weggegraven en het vrijkomende zand werd daarop gebruikt om de zandbaan aan te leggen, die als basis zou moeten dienen voor de aan te leggen [[A12]], toen in de volksmond ook wel het [[Hazenpad]] genaamd, omdat de Duitse bezetter in geval van nood zo snel het hazenpad richting Duitsland zou kunnen kiezen. Tijdens de oorlog werd het zand afgevoerd met een speciaal daarvoor aangelegde [[smalspoorbaan]]. In de jaren '50 werden er lorries gebruikt.
+
Met de '''Zandbulten''' worden enkele zandverstuivingen aan de [[Eltenseweg]] bij [[Stokkum]] bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het zand is als dekzand aan komen waaien tijdens de laatste ijstijd. In de periode van [[1941]] tot eind [[vorige eeuw|jaren 50]] is de bovenlaag weggegraven en het vrijkomende zand werd daarop gebruikt om de zandbaan aan te leggen, die als basis zou moeten dienen voor de aan te leggen [[A12]]. Deze zandbaan werd in de volksmond ook wel het [[Hazenpad]] genaamd, omdat de Duitse bezetter in geval van nood zo snel het hazenpad richting [[Duitsland]] zou kunnen kiezen. Tijdens de [[Tweede Wereldoorlog|oorlog]] werd het zand afgevoerd met een speciaal daarvoor aangelegde smalspoorbaan. In de jaren 50 werden er lorries gebruikt.
  
{{Onderwerp|Geologie|Stokkum|Toerisme}}
+
[[Categorie:Landschap]] [[Categorie:Toerisme]]

Huidige versie van 7 nov 2016 om 06:47

Met de Zandbulten worden enkele zandverstuivingen aan de Eltenseweg bij Stokkum bedoeld, die in de zomer druk bezocht worden door dagjestoeristen. Het zand is als dekzand aan komen waaien tijdens de laatste ijstijd. In de periode van 1941 tot eind jaren 50 is de bovenlaag weggegraven en het vrijkomende zand werd daarop gebruikt om de zandbaan aan te leggen, die als basis zou moeten dienen voor de aan te leggen A12. Deze zandbaan werd in de volksmond ook wel het Hazenpad genaamd, omdat de Duitse bezetter in geval van nood zo snel het hazenpad richting Duitsland zou kunnen kiezen. Tijdens de oorlog werd het zand afgevoerd met een speciaal daarvoor aangelegde smalspoorbaan. In de jaren 50 werden er lorries gebruikt.