Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
B-17G Flying Fortress 44-8199
In de middag van 28 oktober 1944 landden twee bemanningsleden van een Amerikaanse B-17G bommenwerper aan parachutes bij Braamt. Hun toestel was op de terugweg van een aanval op een rangeerterrein in Münster door vijandelijk vuur zwaar beschadigd.
Er zijn die middag boven Bergh niet meer parachutes gezien, maar de overige acht bemanningsleden zijn wat later ook afgesprongen. Het vliegtuig is rond kwart over drie neergestort in de Grote Gelderse Waard bij Oud-Zevenaar.
De twee Amerikanen werden meteen door Duitse militairen gearresteerd en afgevoerd. Zij wisten toen nog niet dat hun collega's ook levend aan de grond waren gekomen en krijgsgevangen waren gemaakt.
De bommenwerper met serienummer 44-8199 behoorde aanvankelijk tot het 601st Bomber Squadron en later tot het 603rd Bomber Squadron van de 398th Bomber Group, die gelegerd was op de vliegbasis Nuthampstead in Hertfordshire, Engeland. Op deze vlucht was 44-8199 de leider van zijn formatie, wat inhield dat de mitrailleur in de buikkoepel was vervangen door een geavanceerde radar (de H2X of Mickey set). Hiermee kon ook bij bewolkt weer het doel gelokaliseerd worden.
De bemanning was als volgt, maar het is niet bekend wie de twee waren die bij Braamt geland zijn. Ook over hun verdere lot als krijgsgevangenen zijn geen gegevens voorhanden.
- Kapitein Talma A. Scott (piloot)
- Eerste luitenant Roy M. Sheely (co-piloot)
- Tweede luitenant Robert H. Robinson (navigator)
- Eerste luitenant Dale E. Brown (bommenrichter en neuskoepelschutter)
- Tweede luitenant George Potter (Mickey operator)
- Sergeant Donald M. Menard (radiotelegrafist)
- Technical sergeant Earl M. Cornett (boordwerktuigkundige en rugkoepelschutter)
- Sergeant Albert J. Richards (flankschutter)
- Sergeant John J. Bawduniak (flankschutter)
- Sergeant Marvin G. Bell (staartkoepelschuter)
De B-17 bommenwerper werd niet voor niets Flying Fortress (Vliegend Fort) genoemd. In de standaarduitvoering had het toestel mitrailleurs in maar liefst vier geschutskoepels (in de neus, in de buik, op de rug en in de staart) en nog twee mitrailleurs die door open ramen in de beide flanken schoten. De bommenrichter en de boordwerktuigkundige bedienden elk tevens een geschutskoepel, terwijl de buikkoepelschutter ook de bommenluiken bediende. Ter vergelijking: de meeste types Britse bommenwerpers hadden maar drie geschutskoepels; in de neus, op de rug en in de staart.