Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
B-17F Flying Fortress 42-29826: verschil tussen versies
k (→Bronnen: link SGLO) |
k |
||
Regel 9: | Regel 9: | ||
# tweede luitenant Charles R. Bryant, Jr. (navigator) | # tweede luitenant Charles R. Bryant, Jr. (navigator) | ||
# tweede luitenant John T. Turney (bommenrichter en neuskoepelschutter) | # tweede luitenant John T. Turney (bommenrichter en neuskoepelschutter) | ||
− | # ''technical sergeant'' John W. Cabaniss ( | + | # ''technical sergeant'' John W. Cabaniss (boordwerktuigkundige en rugkoepelschutter) |
# ''staff sergeant'' Lawrence J. Ferns (radiotelegrafist) | # ''staff sergeant'' Lawrence J. Ferns (radiotelegrafist) | ||
# sergeant Edward Knower (buikkoepelschutter) | # sergeant Edward Knower (buikkoepelschutter) |
Versie van 5 jun 2014 om 16:36
Op 22 juni 1943 rond half tien 's morgens werd een Amerikaanse bommenwerper van het type B-17F bij Beek neergeschoten door Duitse jagers. Het serienummer van het toestel was 42-29826 en het behoorde tot het 508th Bombardment Squadron van de 351st Bombardment Group (Heavy).
Het toestel vloog zijn derde gevechtsmissie, waarvan Hüls bij Krefeld (D) het doel was. Alle inzittenden konden zich in veiligheid brengen, maar werden door de Duitsers krijgsgevangen genomen. Er zijn geen gegevens bekend over het verdere lot van de bemanning, die bestond uit:
- eerste luitenant Leo P. Turgeon (piloot)
- tweede luitenant Burton W. Caruso (co-piloot)
- tweede luitenant Charles R. Bryant, Jr. (navigator)
- tweede luitenant John T. Turney (bommenrichter en neuskoepelschutter)
- technical sergeant John W. Cabaniss (boordwerktuigkundige en rugkoepelschutter)
- staff sergeant Lawrence J. Ferns (radiotelegrafist)
- sergeant Edward Knower (buikkoepelschutter)
- sergeant Video Pacciotti (flankschutter)
- staff sergeant Fred L. Ayle (flankschutter)
- staff sergeant Leasure B. McGinnis (staartkoepelschutter)
Claire Deurvorst-Yeates stond die morgen met haar kinderen haar tuin in Terborg. In haar dagboek schreef ze het volgende over dit vliegtuig:
Deze morgen was een van de spannendste van ons leven. Rond kwart voor tien hoorden we een groot aantal vliegtuigen naderen. Voor het eerst in deze oorlog konden we duidelijk squadrons Vliegende Forten zien overkomen in de richting van Duitsland. In het begin leek het allemaal goed te gaan, maar al gauw zagen we Duitse jachtvliegtuigen rond de bommenwerpers duiken. Toen vloog een van de bommenwerpers over ons heen met een lelijk rookspoor achter zich aan, en zagen we acht parachutisten achter elkaar naarbuiten springen. Ze zweefden soepel naar beneden en we vermoedden dat ze in de buurt van Montferland zijn geland.
De B-17 bommenwerper werd niet voor niets Flying Fortress (Vliegend Fort) genoemd. Het toestel had mitrailleurs in maar liefst vier geschutskoepels (in de neus, in de buik, op de rug en in de staart) en nog twee mitrailleurs die door open ramen in de beide flanken schoten. De bommenrichter en de boordwerktuigkundige bedienden elk tevens een geschutskoepel, terwijl de buikkoepelschutter ook de bommenluiken bediende. Ter vergelijking: de meeste types Britse bommenwerpers hadden maar drie geschutskoepels; in de neus, op de rug en in de staart.
Op 5 mei 1998 heeft de Aircraft Research Group Achterhoek opgravingen verricht op de plek waar het vliegtuig neerstortte. Ongeveer tien procent van het toestel kon toen geborgen worden.