Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

A3: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Pieterpad)
k (Categorie)
 
(12 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Duitse benaming voor de autosnelweg van grensovergang [[Bergh Autoweg]] richting Oberhausen en verder richting zuiden. Aan de Nederlndse kant van de grens gaat de A3 verder als de [[A12]]. De weg wordt ook wel aangeduidt met de algemene Europese benaming [[E36]].  
+
'''A3''' is de [[Duitsland|Duitse]] benaming voor de [[Autobahn|autosnelweg]] van grensovergang [[Bergh Autoweg]] richting Oberhausen en verder naar het zuiden - tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau. Aan de Nederlandse kant van de [[grens]] gaat de A3 verder als rijksweg [[A12]]. De weg wordt ook wel aangeduid met de algemene Europese benaming [[E35]]. In de beginjaren was de benaming E36. In [['s-Heerenberg]] wordt met de [[Autobahn]] een plekje in 's-Heerenberg bedoeld.
  
==Zie ook==
+
== Aanleg geschiedenis ==
[[Pieterpad]]
+
Het tracé werd al voor de [[Tweede Wereldoorlog]], in de [[Vorige eeuw|jaren 30]], gepland. Een deel van de zandlichamen van de weg werd ook al aangelegd.
 +
 
 +
De verdere aanleg ging pas eind jaren 50 verder.
 +
 
 +
Op 20 april [[1962]] werd het gedeelte van de grensovergang [[Elten]] tot knooppunt [[Emmerich]] plechtig opengesteld voor verkeer in aanwezigheid van de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Henk Korthals en de minister van Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Openbare Werken van Noordrijn-Westfalen Peter Erkens. De grens lag tot 1 augustus [[1963]] nog op de brug over de [[Wetering]] / Het [[Grenskanaal]]. Op die datum kwam Elten weer bij Duitsland en kwam de grens op de huidige plaats te liggen.
 +
 
 +
De grensovergang met douanekantoor (Nederlandse naam Bergh Autoweg) die bij Elten werd gebouwd, was de eerste snelweggrensovergang in Europa die na de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd en lange tijd ook de grootste. Tot de terugkeer van het [[Drostambt Elten]] naar de [[Duitsland|Bondsrepubliek Duitsland]], was het knooppunt Elten afgezet met betonblokken om de toegang tot het Nederlandse grondgebied te beletten zonder door de douane te gaan.
 +
 
 +
Het gat tussen Emmerik en Wesel werd in twee delen gedicht. Op 17 december [[1963]] werd het traject Hamminkeln - Wesel en op 27 april [[1965]] het laatste traject tussen Emmerik en Hamminkeln geopend. Hiermee werd het snelwegtraject van het Ruhrgebied naar Den Haag voltooid.
 +
 
 +
== Kaart ==
 +
 
 +
{{#display_map:51.87049, 6.20872~A3~
 +
  | zoom=13
 +
  | #service=googlemaps
 +
  | width=800
 +
  | height=800
 +
}}
 +
 
 +
[[Categorie:Straten Duitsland]]

Huidige versie van 14 feb 2023 om 17:48

A3 is de Duitse benaming voor de autosnelweg van grensovergang Bergh Autoweg richting Oberhausen en verder naar het zuiden - tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau. Aan de Nederlandse kant van de grens gaat de A3 verder als rijksweg A12. De weg wordt ook wel aangeduid met de algemene Europese benaming E35. In de beginjaren was de benaming E36. In 's-Heerenberg wordt met de Autobahn een plekje in 's-Heerenberg bedoeld.

Aanleg geschiedenis

Het tracé werd al voor de Tweede Wereldoorlog, in de jaren 30, gepland. Een deel van de zandlichamen van de weg werd ook al aangelegd.

De verdere aanleg ging pas eind jaren 50 verder.

Op 20 april 1962 werd het gedeelte van de grensovergang Elten tot knooppunt Emmerich plechtig opengesteld voor verkeer in aanwezigheid van de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Henk Korthals en de minister van Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Openbare Werken van Noordrijn-Westfalen Peter Erkens. De grens lag tot 1 augustus 1963 nog op de brug over de Wetering / Het Grenskanaal. Op die datum kwam Elten weer bij Duitsland en kwam de grens op de huidige plaats te liggen.

De grensovergang met douanekantoor (Nederlandse naam Bergh Autoweg) die bij Elten werd gebouwd, was de eerste snelweggrensovergang in Europa die na de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd en lange tijd ook de grootste. Tot de terugkeer van het Drostambt Elten naar de Bondsrepubliek Duitsland, was het knooppunt Elten afgezet met betonblokken om de toegang tot het Nederlandse grondgebied te beletten zonder door de douane te gaan.

Het gat tussen Emmerik en Wesel werd in twee delen gedicht. Op 17 december 1963 werd het traject Hamminkeln - Wesel en op 27 april 1965 het laatste traject tussen Emmerik en Hamminkeln geopend. Hiermee werd het snelwegtraject van het Ruhrgebied naar Den Haag voltooid.

Kaart

Bezig met het laden van de kaart...