Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Gerechten: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Berghse gerechten: verwijzing)
 
(6 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Beg}}
+
De plattelandssamenleving was op het einde van de [[19e eeuw]] overwegend agrarisch. Vrijwel iedereen was afhankelijk van wat het land bood. Dat gold niet alleen voor de boeren, ook de [[Daghuurders|dagloners]], fabrieksarbeiders, [[kruideniers|winkeliers]], [[Vergunninghouders|kasteleins]], [[molenaars]], de [[Onderwijzers|schoolmeesters]], kosters en [[pastoors]] hadden allemaal wel wat vee en een lapje grond om te zorgen voor hun eigen groenten, aardappelen, eieren en vlees. Ruilhandel nam een grote plaats in. Geld was er weinig in omloop. Wat men zelf had hoefde men niet te kopen, vandaar dat er zoveel mogelijk zelf werd verbouwd. Eten wat de pot schaft hield daarom vooral in: eten wat men zelf produceerde.
De plattelandssamenleving was op het einde van de 19e eeuw overwegend agrarisch. Vrijwel iedereen was afhankelijk van wat het land bood. Dat gold niet alleen voor de boeren, ook de [[Daghuurders|dagloners]], fabrieksarbeiders, [[kruideniers|winkeliers]], [[Vergunninghouders|kasteleins]], [[molenaars]], de [[Onderwijzers|schoolmeesters]], kosters en [[pastoors]] hadden allemaal wel wat vee en een lapje grond om te zorgen voor hun eigen groenten, aardappelen, eieren en vlees. Ruilhandel nam een grote plaats in. Geld was er weinig in omloop. Wat men zelf had hoefde men niet te kopen, vandaar dat er zoveel mogelijk zelf werd verbouwd. Eten wat de pot schaft hield daarom vooral in: eten wat men zelf produceerde.
 
  
In de zomer was er een betrekkelijke overvloed en deden de mensen lichamelijke kracht op voor de [[winter]]. Omdat de natuur zijn producten zo ongelijk over het jaar verdeelde werd het voedsel geconserveerd. Er waren verschillende manieren om bederf tegen te gaan en voedsel voor de winter op te slaan. De belangrijkste was het inzouten. Al het vlees van de slacht werd eerst gezouten en daarna gedroogd of gerookt. Ook groente zoals andijvie, snijbonen en witte kool werd met zout in de [[Keulse pot]] geconserveerd. Een andere manier was drogen. Bonen en erwten werden aan de struik te drogen gehangen. Ze werden 's-winters in de familiekring gedopt, een nacht in de week gelegd en vervolgens gekookt. Zoete appels, peren en pruimen werden thuis of bij de bakker in de oven gedroogd. Aardappelen werden ingekuild en in de kelder werden o.a. wortels en knolrapen bewaard.
+
In de zomer was er een betrekkelijke overvloed en deden de mensen lichamelijke kracht op voor de winter. Omdat de natuur zijn producten zo ongelijk over het jaar verdeelde werd het voedsel geconserveerd. Er waren verschillende manieren om bederf tegen te gaan en voedsel voor de winter op te slaan. De belangrijkste was het inzouten. Al het vlees van de slacht werd eerst gezouten en daarna gedroogd of gerookt. Ook groente zoals andijvie, snijbonen en witte kool werd met zout in de Keulse pot geconserveerd. Een andere manier was drogen. Bonen en erwten werden aan de struik te drogen gehangen. Ze werden 's winters in de familiekring gedopt, een nacht in de week gelegd en vervolgens gekookt. Zoete appels, peren en pruimen werden thuis of bij de bakker in de oven gedroogd. Aardappelen werden ingekuild en in de kelder werden o.a. wortels en knolrapen bewaard. In de [[vorige eeuw|dertiger jaren]] kwam het wecken van vlees en bepaalde groenten- en fruitsoorten in zwang.
In de dertiger jaren van de vorige eeuw kwam het wecken van vlees en bepaalde groenten- en fruitsoorten in zwang.
 
  
Op het platteland werden vaak bepaalde '''gerechten''' op vaste dagen gegeten:
+
Op het platteland werden vaak bepaalde gerechtenop vaste dagen gegeten:
 
+
*zondag: aardappelen met saus en spek
zondag: aardappelen met saus en spek
+
*maandag: zuurkool
 
+
*dinsdag: snijbonen
maandag: zuurkool
+
*woensdag: bruine bonen met wortels en appels
 
+
*donderdag: doorgestampte Gelderse pot
dinsdag: snijbonen
+
*vrijdag: pekelvlees en worst; in roomse gezinnen vis
 
+
*zaterdag: erwten- of bonensoep
woensdag: bruine bonen met wortels en appels
 
 
 
donderdag: doorgestampte Gelderse pot
 
 
 
vrijdag: pekelvlees en worst; in roomse gezinnen vis
 
 
 
zaterdag: erwten- of bonensoep
 
  
 
==Berghse gerechten==
 
==Berghse gerechten==
 +
{|
 +
| valign=top width=200 |
 
*[[Balkenbrij]]
 
*[[Balkenbrij]]
*[[Barghs Neutje]] (kruidenbitter)
+
*[[Barghs Neutje]]
 
*[[Braamtse Molenkoek]]
 
*[[Braamtse Molenkoek]]
 
*[[Heite bliksem]]
 
*[[Heite bliksem]]
 
*[[Hipsepoot]]
 
*[[Hipsepoot]]
 
*[[Hutspötje]]
 
*[[Hutspötje]]
*[[Kale Jacob]] ([[Sophie Rosa|rozijnenbol]])
+
*[[Kale Jacob]]
*[[Moes met èèk]]
+
| valign=top width=200 |
*[[Riefpannekoek]] (Recept ''Aardappel pannekoek'' in [[dialect]])
+
*[[Moe:s met aek]]
 +
*[[Riefpannekoek]]
 
*[[Smalt]]
 
*[[Smalt]]
 
*[[Zwaardemaag]]
 
*[[Zwaardemaag]]
 
*[[Smaltappel]]
 
*[[Smaltappel]]
 
*[[Kabbes]]
 
*[[Kabbes]]
 +
|}
  
 
==Kerstmis==
 
==Kerstmis==
Na thuiskomst uit de ''Nachtmis'' stond er wit brood met verse worst en vette sju klaar.[1]
+
Met Kerstmis stond na thuiskomst uit de ''Nachtmis'' wit brood met verse worst en vette jus klaar.[1]
 +
 
 
==Bronnen==
 
==Bronnen==
*oa: Cost en cleer in het Gasthuis (in: [[Gasthuis Sint-Gertrudis (boek)|Gasthuis Sint-Gertrudis in 's-Heerenberg]] blz 160)
+
*Cost en cleer in het Gasthuis (in: [[Gasthuis Sint-Gertrudis (boek)|Gasthuis Sint-Gertrudis in 's-Heerenberg]] blz. 160)
 
*Pot-deurmekare - Rita Keuper, Henk Harmsen, Harry Alberts - Uitgeverij Gherre - Gaanderen
 
*Pot-deurmekare - Rita Keuper, Henk Harmsen, Harry Alberts - Uitgeverij Gherre - Gaanderen
*[1]. Lied Joop Boxstart
+
*Ut Volk: 'Het oude Kerstmenu' (De jongens van 'Ut Volk' zijn Gerard van Binsbergen, Pascal Bos, Freddy Giesen, Theo Vonk, Jan Scholten, Theo Scholten en Joop Boxstart.[1]
  
{{Onderwerp|Folklore|Berghse producten}}
+
[[Categorie:Berghse Producten]] [[Categorie:Folklore]]

Huidige versie van 18 okt 2017 om 19:05

De plattelandssamenleving was op het einde van de 19e eeuw overwegend agrarisch. Vrijwel iedereen was afhankelijk van wat het land bood. Dat gold niet alleen voor de boeren, ook de dagloners, fabrieksarbeiders, winkeliers, kasteleins, molenaars, de schoolmeesters, kosters en pastoors hadden allemaal wel wat vee en een lapje grond om te zorgen voor hun eigen groenten, aardappelen, eieren en vlees. Ruilhandel nam een grote plaats in. Geld was er weinig in omloop. Wat men zelf had hoefde men niet te kopen, vandaar dat er zoveel mogelijk zelf werd verbouwd. Eten wat de pot schaft hield daarom vooral in: eten wat men zelf produceerde.

In de zomer was er een betrekkelijke overvloed en deden de mensen lichamelijke kracht op voor de winter. Omdat de natuur zijn producten zo ongelijk over het jaar verdeelde werd het voedsel geconserveerd. Er waren verschillende manieren om bederf tegen te gaan en voedsel voor de winter op te slaan. De belangrijkste was het inzouten. Al het vlees van de slacht werd eerst gezouten en daarna gedroogd of gerookt. Ook groente zoals andijvie, snijbonen en witte kool werd met zout in de Keulse pot geconserveerd. Een andere manier was drogen. Bonen en erwten werden aan de struik te drogen gehangen. Ze werden 's winters in de familiekring gedopt, een nacht in de week gelegd en vervolgens gekookt. Zoete appels, peren en pruimen werden thuis of bij de bakker in de oven gedroogd. Aardappelen werden ingekuild en in de kelder werden o.a. wortels en knolrapen bewaard. In de dertiger jaren kwam het wecken van vlees en bepaalde groenten- en fruitsoorten in zwang.

Op het platteland werden vaak bepaalde gerechtenop vaste dagen gegeten:

  • zondag: aardappelen met saus en spek
  • maandag: zuurkool
  • dinsdag: snijbonen
  • woensdag: bruine bonen met wortels en appels
  • donderdag: doorgestampte Gelderse pot
  • vrijdag: pekelvlees en worst; in roomse gezinnen vis
  • zaterdag: erwten- of bonensoep

Berghse gerechten

Kerstmis

Met Kerstmis stond na thuiskomst uit de Nachtmis wit brood met verse worst en vette jus klaar.[1]

Bronnen

  • Cost en cleer in het Gasthuis (in: Gasthuis Sint-Gertrudis in 's-Heerenberg blz. 160)
  • Pot-deurmekare - Rita Keuper, Henk Harmsen, Harry Alberts - Uitgeverij Gherre - Gaanderen
  • Ut Volk: 'Het oude Kerstmenu' (De jongens van 'Ut Volk' zijn Gerard van Binsbergen, Pascal Bos, Freddy Giesen, Theo Vonk, Jan Scholten, Theo Scholten en Joop Boxstart.[1]