Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Messerschmitt Me 109G-14 462693: verschil tussen versies
k (redactie) |
k (link Molenweg) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
Op 25 september [[1944]] stortte bij [[Kilder]] een Duitse '''Messerschmitt Me 109G-14''' neer. Het toestel had ''Werkenummer'' 462693 en behoorde tot de 12e ''Staffel'' van ''Jagdgeschwader 4''. De piloot, ''Feldwebel'' [[Gilfert, Fritz|Fritz Gilfert]], is hierbij om het leven gekomen. | Op 25 september [[1944]] stortte bij [[Kilder]] een Duitse '''Messerschmitt Me 109G-14''' neer. Het toestel had ''Werkenummer'' 462693 en behoorde tot de 12e ''Staffel'' van ''Jagdgeschwader 4''. De piloot, ''Feldwebel'' [[Gilfert, Fritz|Fritz Gilfert]], is hierbij om het leven gekomen. | ||
− | Het toestel werd in een luchtgevecht neergeschoten en kwam neer achter [[Molenweg]] 16 te Kilder op een akker van Fons Welling, niet ver van de [[Rembrandtmolen]]. | + | Het toestel werd in een luchtgevecht neergeschoten en kwam neer achter [[Molenweg, Kilder|Molenweg]] 16 te Kilder op een akker van Fons Welling, niet ver van de [[Rembrandtmolen]]. |
De identiteit van de piloot kon pas worden vastgesteld nadat hij in oktober [[1951]] uit zijn wrak was gehaald door de Dienst Identificatie en Berging van het Nederlandse leger. Op 30 oktober werd hij herbegraven op de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn. | De identiteit van de piloot kon pas worden vastgesteld nadat hij in oktober [[1951]] uit zijn wrak was gehaald door de Dienst Identificatie en Berging van het Nederlandse leger. Op 30 oktober werd hij herbegraven op de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn. |
Versie van 11 mei 2016 om 14:17
Op 25 september 1944 stortte bij Kilder een Duitse Messerschmitt Me 109G-14 neer. Het toestel had Werkenummer 462693 en behoorde tot de 12e Staffel van Jagdgeschwader 4. De piloot, Feldwebel Fritz Gilfert, is hierbij om het leven gekomen.
Het toestel werd in een luchtgevecht neergeschoten en kwam neer achter Molenweg 16 te Kilder op een akker van Fons Welling, niet ver van de Rembrandtmolen.
De identiteit van de piloot kon pas worden vastgesteld nadat hij in oktober 1951 uit zijn wrak was gehaald door de Dienst Identificatie en Berging van het Nederlandse leger. Op 30 oktober werd hij herbegraven op de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn.
Er zijn twee manieren om het type van dit vliegtuig aan te duiden: Bf 109 en Me 109. Dit komt omdat de eerste Messerschmitts door de Bayerische Flugzeugwerke (Bf) werden gebouwd, en latere toestellen door Messerschmitt AG (Me). De toestellen die in Bergh door de Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA) zijn geborgen (waaronder kleine onderdelen van dit toestel), zijn door Messerschmitt AG gebouwd. Daarom wordt op de Berghapedia de aanduiding Me gebruikt.
Bronnen
- Karl Lusink / ARGA
- Gemeentearchief Bergh, Archief 1942-1983, inventarisnummer 190
- Verliesregister 1939-1945, lijst 1944