Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Touwslagersbaan: verschil tussen versies
Regel 17: | Regel 17: | ||
|[[Bestand:Screenshot 20220619-115203 Facebook.jpg|300px|thumb|left|Ttouwslagersbaan 1948]] | |[[Bestand:Screenshot 20220619-115203 Facebook.jpg|300px|thumb|left|Ttouwslagersbaan 1948]] | ||
Dat dit deel van 's-Heerenberg na de oorlog kon worden gebouwd was met name de verdienste van wijle(wethouder)[[Schuurman, W.H.A.| Willem Schuurman]]. | Dat dit deel van 's-Heerenberg na de oorlog kon worden gebouwd was met name de verdienste van wijle(wethouder)[[Schuurman, W.H.A.| Willem Schuurman]]. | ||
− | die na veel aandringen en slim optreden | + | die na veel aandringen en slim optreden '''de 'hoge heren''' in Den Haag ervan overtuigde dat ook in 's-Heerenberg grote woningnood bestond. |
Er wordt verteld dat die gene die een huis hadden werden verplicht om andere in huis te nemen om zo bij te dragen aan de enorme woningnood. | Er wordt verteld dat die gene die een huis hadden werden verplicht om andere in huis te nemen om zo bij te dragen aan de enorme woningnood. | ||
|} | |} |
Versie van 21 jun 2022 om 12:52
De Touwslagersbaan in 's-Heerenberg loopt van de kruising met de Lengelseweg en Stendermolen tot de kruising met de Groenestraat.
De huizen aan de Touwslagersbaan maken deel uit van het Nekkumplan, dat in 1947 ter hand genomen. Dit voorzag in de bouw van 100 woningen en was de eerste uitleg van 's-Heerenberg na honderden jaren. De bouw begon in 1948.
De huizen zijn ontworpen door architect Wiet Rutten en gebouwd door Fokkers Arnhem tussen 1948 en 1953. De eerste twee foto's zijn uit 1948.
Dat dit deel van 's-Heerenberg na de oorlog kon worden gebouwd was met name de verdienste van wijle(wethouder) Willem Schuurman. die na veel aandringen en slim optreden de 'hoge heren in Den Haag ervan overtuigde dat ook in 's-Heerenberg grote woningnood bestond. Er wordt verteld dat die gene die een huis hadden werden verplicht om andere in huis te nemen om zo bij te dragen aan de enorme woningnood. |
In 1959 woonden hier:
|
|
|
Bij huisnummer 1 - op het parkeerterreintje tegenover dit huisnummer - staat een openbare laadpaal voor elektrische auto's. Bij huisnummer 2 is de achteringang van de fietsenmaker Nijland met de toegang tot de werkplaats en fietsenverhuur.