Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Messerschmitt Me 109G-14 462693: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(situatieschets en informatie uit Rapport van Overbrenging)
k (Bronnen: link SGLO)
Regel 22: Regel 22:
 
*[http://www.arga-nl.nl ''Karl Lusink / ARGA'']
 
*[http://www.arga-nl.nl ''Karl Lusink / ARGA'']
 
*[[GAB|Gemeentearchief Bergh]], Archief 1942-1983, inventarisnummer 190
 
*[[GAB|Gemeentearchief Bergh]], Archief 1942-1983, inventarisnummer 190
*[http://www.defensie.nl/nimh/collecties/documentatie Verliesregister 1939-1945, lijst 1944]
+
*[http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/verliesregister Verliesregister 1939-1945, lijst 1944]
 
*[http://www.volksbund.de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge]
 
*[http://www.volksbund.de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge]
  
 
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog|Vliegtuigen neergestort in Bergh|Oorlogsslachtoffers}}
 
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog|Vliegtuigen neergestort in Bergh|Oorlogsslachtoffers}}

Versie van 25 apr 2014 om 09:02

Op 25 september 1944 stortte bij Kilder een Duitse Messerschmitt Me 109G-14 neer. Het toestel had Werkenummer 462693 en behoorde tot de 12e Staffel van Jagdgeschwader 4.

De piloot, Feldwebel Fritz Gilfert, geboren op 22 juli 1921 in Gelsenkirchen, is hierbij om het leven gekomen. Zijn toestel werd in een luchtgevecht neergeschoten en kwam neer achter Molenweg 16 te Kilder op een akker van Fons Welling, niet ver van de Rembrandtmolen.

De identiteit van de piloot kon pas worden vastgesteld nadat hij in oktober 1951 uit zijn wrak was gehaald door de Dienst Identificatie en Berging van het Nederlandse leger. Zijn herkenningsplaatje was hierbij van groot belang, omdat zijn gebit totaal verbrijzeld was. Ook het Werkenummer van zijn toestel kon bij de indentificatie gebruikt worden.

Zonder nadere informatie is het moeilijk te verklaren waarom Gilfert pas in 1951 geborgen kon worden. Een reden zou kunnen zijn dat zijn jachtvliegtuig zich erg diep in de grond had geboord, waardoor ook de Duitsers zelf het een te grote moeite vonden hem eruit te halen.

Na identificatie werd Gilfert op 30 oktober herbegraven in graf 115 van rij 10 in blok TLL op de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn. De persoonlijke eigendommen die gevonden werden, zijn bij Gilfert in zijn graf gelegd. Dit waren een zwart lederen portefeuille met onleesbare papieren en vergaan papiergeld, een bruine portemonnee met wat papiergeld en zinken munten, en een IJzeren Kruis (een Duitse onderscheiding).

De situatieschets van het wrak van Gilferts vliegtuig uit het Rapport van Overbrenging uit 1951. De plek lag toen juist buiten de oostrand van de bebouwde kom van Kilder. Links is het zuiden, rechts het noorden.
Een Messerschmitt Me 109G in het RAF-museum in Hendon bij Londen.
Het grafkruis van Fritz Gilfert op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn.
Foto ARGA

Er zijn twee manieren om het type van dit vliegtuig aan te duiden: Bf 109 en Me 109. Dit komt omdat de eerste Messerschmitts door de Bayerische Flugzeugwerke (Bf) werden gebouwd, en latere toestellen door Messerschmitt AG (Me). De toestellen die in Bergh door de Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA) zijn geborgen (waaronder kleine onderdelen van dit toestel), zijn door Messerschmitt AG gebouwd. Daarom wordt op de Berghapedia de aanduiding Me gebruikt.

Bronnen

Sjabloon:Onderwerp