Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Messerschmitt Me 109G-14 461997
Op 27 september 1944 stortte bij Zeddam een Duitse Messerschmitt Me 109G-14 neer. Het toestel had Werkenummer 461997 en behoorde tot de 1e Gruppe van Jagdgeschwader 76 (I. / JG76).
De piloot was Oberfeldwebel Franz-Josef Bernauer, geboren op 12 mei 1916 in Weikersheim in Baden-Württemberg. Op 27 september 1944 om 12.40 steeg hij op van de vliegbasis Störmede bij Soest in Noordrijn-Westfalen voor een missie in het luchtruim rond Emmerik. In een luchtgevecht boven Bergh werd zijn toestel geraakt en stortte neer tegenover Korenveld nr. 4 in Zeddam. Bernauer kwam hierbij om het leven. Hij werd begraven op de hervormde begraafplaats aldaar.
Door een fout in de administratie werd lange tijd verondersteld, dat Bernauer op het katholieke kerkhof in Zeddam begraven lag. In dat geval zou hij nu op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn in Kameradengraf 13 liggen. Hij werd echter op 24 november 1987 herbegraven in Ysselsteyn in graf 343 van rij 14 in blok CA. Onbekende soldaat CA-14-342, die ook op de hervormde begraafplaats in Zeddam lag, kreeg het graf naast hem.
Bernauers grafsteen geeft 26 september 1944 aan, maar een document van Luftgaukommando VI in Münster van 9 november 1944 geeft aan dat Bernauer op 27 september niet terugkeerde van een gevechtsvlucht in de regio Emmerik. Het betreffende fragment is hieronder afgebeeld.
De datum van 26 september wordt ook genoemd door Henk Kets in zijn oorlogsherinneringen en door de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge (zie Bronnen). 27 september wordt gegeven door de andere bronnen, waaronder het al genoemde document van Luftgaukommando VI en ook het Kriegstagebuch van de 3e Jachtdivisie. De Berghapedia houdt daarom 27 september aan als juiste datum.
De verwarring kan zijn ontstaan, doordat op 26 september een Duitse Focke-Wulf Fw-109 bij Vethuizen te pletter sloeg. De piloot heeft zich toen met zijn parachute kunnen redden. Doordat de piloot het er levend heeft afgebracht en er van het vliegtuig weinig over was, is er over dit voorval maar weinig bekend. Het staat vooralsnog niet vermeld in de lijst van vliegtuigen neergestort in Bergh.
Er zijn twee manieren om het type van dit vliegtuig aan te duiden: Bf 109 en Me 109. Dit komt omdat de eerste Messerschmitts door de Bayerische Flugzeugwerke (Bf) werden gebouwd, en latere toestellen door Messerschmitt AG (Me). De toestellen die in de gemeente Bergh door de Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA) zijn geborgen (waaronder kleine onderdelen van dit toestel), zijn door Messerschmitt AG gebouwd. Daarom wordt op de Berghapedia de aanduiding Me gebruikt.