Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Kaak, Wilhelmus Antonius: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(gegevens uit bericht in MN van 20-11-2007 toegevoegd)
Regel 1: Regel 1:
'''Wilhelmus Antonius Kaak''' werd geboren in [['s-Heerenberg]] op 31 augustus [[1898]]. Op 6 oktober [[1919]] verhuisde hij naar Nijmegen, naar alle waarschijnlijkheid naar de Prins Hendrikkazerne. Daar was de Koloniale Reserve gelegerd, een opleidingscentrum voor soldaten van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).
+
'''Wilhelmus Antonius Kaak''' werd geboren op 31 augustus [[1898]] te [['s-Heerenberg]] als zoon van Hermanus Kaak en Johanna Löcke. Op 6 oktober [[1919]] verhuisde hij naar Nijmegen, naar alle waarschijnlijkheid naar de Prins Hendrikkazerne. Daar was de Koloniale Reserve gelegerd, een opleidingscentrum voor soldaten van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).
  
Het is niet bekend wanneer Kaak naar Nederlands-Indië is vertrokken, maar tijdens de Japanse bezetting was hij krijgsgevangene op Sumatra. Daar werd door de Japanners de Pakan Baru-spoorlijn aangelegd, een project dat niet zo bekend is als de Birma-spoorlijn, maar er in gruwelijkheid niet voor onderdoet.
+
Het is niet bekend wanneer Kaak naar Nederlands-Indië is vertrokken. In [[1942]], bij de Japanse inval, had hij de rang van adjudant-onderofficier. Na de capitulatie van het KNIL was hij krijgsgevangene op Sumatra. Daar werd door de Japanners de Pakan Baru-spoorlijn aangelegd, een project dat niet zo bekend is als de Birma-spoorlijn, maar er in gruwelijkheid niet voor onderdoet.
  
 
In het kader van dit project vond er in juni [[1944]] een transport van 1190 krijgsgevangenen plaats, die per schip door de Straat van Malakka van Belawan naar Pakan Baru gebracht moesten worden. Het schip, Van Waerwijck, was in [[1942]] bij de Japanse invasie door de Nederlanders met opzet in de haven van Batavia tot zinken gebracht om de haveningang te blokkeren. De Japanners hebben het later gelicht en onder de naam Harugiku Maru (ook: Harikiku Maru) weer in de vaart gebracht.
 
In het kader van dit project vond er in juni [[1944]] een transport van 1190 krijgsgevangenen plaats, die per schip door de Straat van Malakka van Belawan naar Pakan Baru gebracht moesten worden. Het schip, Van Waerwijck, was in [[1942]] bij de Japanse invasie door de Nederlanders met opzet in de haven van Batavia tot zinken gebracht om de haveningang te blokkeren. De Japanners hebben het later gelicht en onder de naam Harugiku Maru (ook: Harikiku Maru) weer in de vaart gebracht.
Regel 10: Regel 10:
  
 
Het verhaal van de ondergang van de Harugiku Maru is te lezen op [http://members.chello.nl/jj.bijlsma/waerwned.htm deze externe link].
 
Het verhaal van de ondergang van de Harugiku Maru is te lezen op [http://members.chello.nl/jj.bijlsma/waerwned.htm deze externe link].
 +
 +
Er is geen '''foto van Kaak''' bekend, maar aangezien zijn halfzuster Anna Maria Gertrud Kaak in [[1900]] in 's-Heerenberg trouwde met Petrus Johannes Daals, kunnen er misschien toch nog foto's in de omgeving zijn. De [[Heemkundekring Bergh|Heemkundekring]] en de [[Berghapedia]] houden zich daarvoor aanbevolen.
  
 
{{Onderwerp|Personen|Tweede Wereldoorlog|Militairen|Indiëgangers|KNIL-militairen|Oorlogsslachtoffers}}
 
{{Onderwerp|Personen|Tweede Wereldoorlog|Militairen|Indiëgangers|KNIL-militairen|Oorlogsslachtoffers}}

Versie van 7 dec 2007 om 19:02

Wilhelmus Antonius Kaak werd geboren op 31 augustus 1898 te 's-Heerenberg als zoon van Hermanus Kaak en Johanna Löcke. Op 6 oktober 1919 verhuisde hij naar Nijmegen, naar alle waarschijnlijkheid naar de Prins Hendrikkazerne. Daar was de Koloniale Reserve gelegerd, een opleidingscentrum voor soldaten van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).

Het is niet bekend wanneer Kaak naar Nederlands-Indië is vertrokken. In 1942, bij de Japanse inval, had hij de rang van adjudant-onderofficier. Na de capitulatie van het KNIL was hij krijgsgevangene op Sumatra. Daar werd door de Japanners de Pakan Baru-spoorlijn aangelegd, een project dat niet zo bekend is als de Birma-spoorlijn, maar er in gruwelijkheid niet voor onderdoet.

In het kader van dit project vond er in juni 1944 een transport van 1190 krijgsgevangenen plaats, die per schip door de Straat van Malakka van Belawan naar Pakan Baru gebracht moesten worden. Het schip, Van Waerwijck, was in 1942 bij de Japanse invasie door de Nederlanders met opzet in de haven van Batavia tot zinken gebracht om de haveningang te blokkeren. De Japanners hebben het later gelicht en onder de naam Harugiku Maru (ook: Harikiku Maru) weer in de vaart gebracht.

De Harugiku Maru vertrok op 25 juni in een konvooi met andere schepen uit de haven van Belawan. De volgende dag stuitte het konvooi op de Britse onderzeeër HMS Truculent. De Harugiku Maru werd door twee torpedo's van deze onderzeeër getroffen en zonk. Hierbij kwamen 176 krijgsgevangenen om het leven. De overlevenden zijn uiteindelijk toch nog aan de Pakan Baru-spoorlijn aan het werk gezet.

Kaak heeft in de Straat van Malakka een zeemansgraf gevonden. Hij staat vermeld in Gedenkboek 38 van de Oorlogsgravenstichting.

Het verhaal van de ondergang van de Harugiku Maru is te lezen op deze externe link.

Er is geen foto van Kaak bekend, maar aangezien zijn halfzuster Anna Maria Gertrud Kaak in 1900 in 's-Heerenberg trouwde met Petrus Johannes Daals, kunnen er misschien toch nog foto's in de omgeving zijn. De Heemkundekring en de Berghapedia houden zich daarvoor aanbevolen.

Sjabloon:Onderwerp