Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Republic F-84 Thunderstreak: verschil tussen versies
k (Gilze-Rijen) |
(gegevens dagbladen) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Afbeelding:Republic F-84 Thunderstreak.jpg|thumb|left|300px|'''Deze Nederlandse Thunderstreak staat tegenwoordig als poortwachter bij de vliegbasis Glize-Rijen]] | [[Afbeelding:Republic F-84 Thunderstreak.jpg|thumb|left|300px|'''Deze Nederlandse Thunderstreak staat tegenwoordig als poortwachter bij de vliegbasis Glize-Rijen]] | ||
− | [[Afbeelding:LC - Thunderstreak Wijnbergen 1956.jpg|thumb|right|300px|'''Het bericht | + | [[Afbeelding:LC - Thunderstreak Wijnbergen 1956.jpg|thumb|right|300px|'''Het bericht op de voorpagina van de Leeuwarder Courant van 18 mei 1956 over het verongelukken van drie Thunderstreaks. Een daarvan kwam in Wijnbergen neer.]] |
Op 18 mei [[1956]], ’s morgens rond half twaalf, stortte een '''Republic F-84 Thunderstreak''' van de Koninklijke Luchtmacht neer in een weiland in [[Wijnbergen]]. Het weiland, genaamd Kettelkamp, was eigendom van de [[St. Martinus Wijnbergen|Sint Martinuskerk]]. Op deze plek zijn nu de op- en afritten van de [[A18]] van/naar [[Doetinchem|Doetinchem-West]] en [[Zeddam]]. | Op 18 mei [[1956]], ’s morgens rond half twaalf, stortte een '''Republic F-84 Thunderstreak''' van de Koninklijke Luchtmacht neer in een weiland in [[Wijnbergen]]. Het weiland, genaamd Kettelkamp, was eigendom van de [[St. Martinus Wijnbergen|Sint Martinuskerk]]. Op deze plek zijn nu de op- en afritten van de [[A18]] van/naar [[Doetinchem|Doetinchem-West]] en [[Zeddam]]. | ||
Regel 7: | Regel 7: | ||
In het vliegtuig dat bij Wijnbergen is verongelukt, zou zich volgens ooggetuigen vlak voor het neerstorten een ontploffing hebben voorgedaan. Hierdoor zou het brandend omlaag zijn gekomen, waarna er een tweede explosie volgde toen het toestel de grond raakte. Hierbij werd een diep gat in het weiland geslagen. Desondanks heeft de piloot zich, net als die van de andere twee toestellen, per schietstoel in veiligheid kunnen brengen. | In het vliegtuig dat bij Wijnbergen is verongelukt, zou zich volgens ooggetuigen vlak voor het neerstorten een ontploffing hebben voorgedaan. Hierdoor zou het brandend omlaag zijn gekomen, waarna er een tweede explosie volgde toen het toestel de grond raakte. Hierbij werd een diep gat in het weiland geslagen. Desondanks heeft de piloot zich, net als die van de andere twee toestellen, per schietstoel in veiligheid kunnen brengen. | ||
− | De ''Republic F-84 Thunderstreak'', kortweg ''Thunderstreak'' of ''Streak'' genaamd, was een jachtbommenwerper die van [[1955]] tot [[1970]] in gebruik was bij de Koninklijke Luchtmacht. 311 Squadron op de vliegbasis Volkel nam in december 1955 de eerste toestellen in gebruik, gevolgd door 312 Squadron in april [[1956]]. Daarna volgden 313, 314, 315 en 316 Squadron. De drie laatstgenoemde squadrons waren gestationeerd op de vliegbasis Eindhoven, de andere drie op Volkel. | + | Het neerstorten van drie straaljagers op één dag heeft alom de voorpagina's van de landelijke en regionale pers gehaald. De Volkskrant kopte de volgende morgen: ''Drie straaljagers te pletter door brandstofgebrek - Waarde vijf miljoen - Vliegers gered''. Er stond een foto bij van de piloten. Het dagblad Trouw berichtte zonder foto: ''Drie straaljagers neergestort - Piloten kwamen behouden neer''. De Leeuwarder Courant had nevenstaand artikel. Er zijn nog geen berichten uit de [[Gelderlander]] of de [[Graafschapbode]] teruggevonden. |
+ | |||
+ | De ''Republic F-84 Thunderstreak'', kortweg ''Thunderstreak'' of ''Streak'' genaamd, was een jachtbommenwerper van Amerikaanse makelij die van [[1955]] tot [[1970]] in gebruik was bij de Koninklijke Luchtmacht. 311 Squadron op de vliegbasis Volkel nam in december 1955 de eerste toestellen in gebruik, gevolgd door 312 Squadron in april [[1956]]. Daarna volgden 313, 314, 315 en 316 Squadron. De drie laatstgenoemde squadrons waren gestationeerd op de vliegbasis Eindhoven, de andere drie op Volkel. | ||
De Thunderstreak was geen makkelijk toestel (wat er waarschijnlijk toe heeft bijgedragen dat bovengenoemde vliegers de weg zijn kwijtgeraakt), en er zijn met name in het begin veel ongelukken mee gebeurd. In totaal hebben er 180 ''Streaks'' bij de Koninklijke Luchtmacht gevlogen. Daarvan zijn er, totdat in december 1970 het laatste exemplaar door 314 Squadron werd afgedankt, 74 verloren gegaan. | De Thunderstreak was geen makkelijk toestel (wat er waarschijnlijk toe heeft bijgedragen dat bovengenoemde vliegers de weg zijn kwijtgeraakt), en er zijn met name in het begin veel ongelukken mee gebeurd. In totaal hebben er 180 ''Streaks'' bij de Koninklijke Luchtmacht gevlogen. Daarvan zijn er, totdat in december 1970 het laatste exemplaar door 314 Squadron werd afgedankt, 74 verloren gegaan. | ||
Regel 14: | Regel 16: | ||
== Bronnen == | == Bronnen == | ||
+ | *[http://www.archiefleeuwardercourant.nl Archief Leeuwarder Courant] | ||
+ | *Mededeling Tonny Thuijs | ||
+ | *[http://webwinkel.volkskrant.nl/extra/historische-voorpagina.html Voorpagina de Volkskrant van 19 mei 1956] | ||
+ | *[http://webshop.trouw.nl/produkten/historische-voorpagina/7/ Voorpagina Trouw van 19 mei 1956] | ||
*[http://nl.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderstreak Wikipedia] | *[http://nl.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderstreak Wikipedia] | ||
*[http://www.thunderstreaks.com Thunderstreaks.com] | *[http://www.thunderstreaks.com Thunderstreaks.com] | ||
− | |||
− | |||
{{Onderwerp|Vliegtuigen neergestort in Bergh|Wijnbergen}} | {{Onderwerp|Vliegtuigen neergestort in Bergh|Wijnbergen}} |
Versie van 1 sep 2009 om 15:16
Op 18 mei 1956, ’s morgens rond half twaalf, stortte een Republic F-84 Thunderstreak van de Koninklijke Luchtmacht neer in een weiland in Wijnbergen. Het weiland, genaamd Kettelkamp, was eigendom van de Sint Martinuskerk. Op deze plek zijn nu de op- en afritten van de A18 van/naar Doetinchem-West en Zeddam.
De Thunderstreak maakte deel uit van een formatie van vier toestellen, die een oefenvlucht maakten boven Oost-Nederland en het westen van de Bondsrepubliek. Ze waren nog maar enkele weken daarvoor in dienst genomen bij 312 Squadron op de vliegbasis Volkel. De nog onervaren piloten zijn waarschijnlijk de weg kwijtgeraakt, waardoor drie van de vier straaljagers door brandstofgebrek neerstortten. De andere twee verongelukte toestellen kwamen neer bij Groesbeek en Haaksbergen. De vierde Thunderstreak kon nog net op z'n laatste druppels de thuisbasis bereiken.
In het vliegtuig dat bij Wijnbergen is verongelukt, zou zich volgens ooggetuigen vlak voor het neerstorten een ontploffing hebben voorgedaan. Hierdoor zou het brandend omlaag zijn gekomen, waarna er een tweede explosie volgde toen het toestel de grond raakte. Hierbij werd een diep gat in het weiland geslagen. Desondanks heeft de piloot zich, net als die van de andere twee toestellen, per schietstoel in veiligheid kunnen brengen.
Het neerstorten van drie straaljagers op één dag heeft alom de voorpagina's van de landelijke en regionale pers gehaald. De Volkskrant kopte de volgende morgen: Drie straaljagers te pletter door brandstofgebrek - Waarde vijf miljoen - Vliegers gered. Er stond een foto bij van de piloten. Het dagblad Trouw berichtte zonder foto: Drie straaljagers neergestort - Piloten kwamen behouden neer. De Leeuwarder Courant had nevenstaand artikel. Er zijn nog geen berichten uit de Gelderlander of de Graafschapbode teruggevonden.
De Republic F-84 Thunderstreak, kortweg Thunderstreak of Streak genaamd, was een jachtbommenwerper van Amerikaanse makelij die van 1955 tot 1970 in gebruik was bij de Koninklijke Luchtmacht. 311 Squadron op de vliegbasis Volkel nam in december 1955 de eerste toestellen in gebruik, gevolgd door 312 Squadron in april 1956. Daarna volgden 313, 314, 315 en 316 Squadron. De drie laatstgenoemde squadrons waren gestationeerd op de vliegbasis Eindhoven, de andere drie op Volkel.
De Thunderstreak was geen makkelijk toestel (wat er waarschijnlijk toe heeft bijgedragen dat bovengenoemde vliegers de weg zijn kwijtgeraakt), en er zijn met name in het begin veel ongelukken mee gebeurd. In totaal hebben er 180 Streaks bij de Koninklijke Luchtmacht gevlogen. Daarvan zijn er, totdat in december 1970 het laatste exemplaar door 314 Squadron werd afgedankt, 74 verloren gegaan.
<googlemap version="0.9" lat="51.943418" lon="6.275425" zoom="15"></googlemap>