Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Paasvuur: verschil tussen versies
k (cat, redactie) |
|||
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | ==Algemeen== | |
Op eerste of tweede Paasdag worden in een deel van Europa paasvuren aangestoken. Hiervoor wordt - vaak weken of vaak zelfs maanden tevoren - veel hout verzameld en op een grote bult gelegd die soms tientallen meters hoog is. Als het duister invalt wordt het geheel aangestoken. Het spektakel trekt vaak veel toeschouwers en meestal is het een echt dorpsgebeuren. | Op eerste of tweede Paasdag worden in een deel van Europa paasvuren aangestoken. Hiervoor wordt - vaak weken of vaak zelfs maanden tevoren - veel hout verzameld en op een grote bult gelegd die soms tientallen meters hoog is. Als het duister invalt wordt het geheel aangestoken. Het spektakel trekt vaak veel toeschouwers en meestal is het een echt dorpsgebeuren. | ||
− | De noordgrens van het gebied waarin dit volksgebruik plaats vindt loopt door Denemarken en de zuidgrens door Zwitserland en Oostenrijk. Het oosten van Nederland is de westgrens en de oostgrens loopt oostelijk van de Harz. In Nederland zijn de meeste vuren in Drenthe, Groningen, Overijssel en Gelderland. Maar ook in Friesland (met name in de Stellingwerven) en in Noord-Brabant komen paasvuren voor. | + | De noordgrens van het gebied waarin dit volksgebruik plaats vindt loopt door Denemarken en de zuidgrens door Zwitserland en Oostenrijk. Het oosten van Nederland is de westgrens en de oostgrens loopt oostelijk van de Harz. In Nederland zijn de meeste vuren in Drenthe, Groningen, Overijssel en [[Gelderland]]. Maar ook in Friesland (met name in de Stellingwerven) en in Noord-Brabant komen paasvuren voor. |
− | Het betreft hier een oud gebruik waarvan verondersteld wordt dat het een voorchristelijke oorsprong heeft. In de 17e eeuw werden er vanuit de protestantse kerk pogingen gedaan om deze traditie te beëindigen. Aan het eind van de 20e eeuw kwam het paasvuur onder druk te staan door strenge milieuvoorschriften. In de meest plaatsen resulteerde dit in gemeentelijke bepalingen die onder andere voorschrijven dat alleen snoeihout op de paasvuurbult gelegd mag worden. | + | Het betreft hier een oud gebruik waarvan verondersteld wordt dat het een voorchristelijke oorsprong heeft. In de 17e eeuw werden er vanuit de protestantse kerk pogingen gedaan om deze traditie te beëindigen. Aan het eind van de [[vorige eeuw|20e eeuw]] kwam het paasvuur onder druk te staan door strenge milieuvoorschriften. In de meest plaatsen resulteerde dit in gemeentelijke bepalingen die onder andere voorschrijven dat alleen snoeihout op de paasvuurbult gelegd mag worden. |
− | Tot ongeveer 19.. werd het paasvuur in [['s-Heerenberg]] op de eerste paasdag ontstoken op de [[Galgenberg]] aan de [[Zeddamseweg]]. | + | =='s-Heerenberg e.o.== |
+ | Tot ongeveer 19.. werd het paasvuur in [['s-Heerenberg]] op de eerste paasdag ontstoken op de [[Galgenberg]] aan de [[Zeddamseweg 's-Heerenberg|Zeddamseweg]]. | ||
− | Op eerste paasdag in [[1979]] is in het teken van 600 | + | Op eerste paasdag in [[1979]] is in het teken van [[600 Jaar Stad]], met medewerking van [[Stichting Huis Bergh]] en vele vrijwilligers, weer eens een paasvuur ontstoken. Het was toen al weer een hele tijd geleden dat dit vuur ontstoken is. Plaats van handeling was de Galgenberg. |
− | Het laatste paasvuur in 's-Heerenberg werd ontstoken op het grondgebied | + | Het laatste paasvuur in 's-Heerenberg werd ontstoken op het grondgebied tussen de [[Slotlaan]] in 's-Heerenberg] en de [[Kastanjelaan]] in [[Stokkum]]. |
− | In de jaren | + | In de jaren 50 werd het paasvuur georganiseerd door de Stichting Huis Bergh. |
− | + | [[Categorie:Folklore]] | |
− | |||
− | |||
− |
Huidige versie van 26 nov 2016 om 14:42
Algemeen
Op eerste of tweede Paasdag worden in een deel van Europa paasvuren aangestoken. Hiervoor wordt - vaak weken of vaak zelfs maanden tevoren - veel hout verzameld en op een grote bult gelegd die soms tientallen meters hoog is. Als het duister invalt wordt het geheel aangestoken. Het spektakel trekt vaak veel toeschouwers en meestal is het een echt dorpsgebeuren.
De noordgrens van het gebied waarin dit volksgebruik plaats vindt loopt door Denemarken en de zuidgrens door Zwitserland en Oostenrijk. Het oosten van Nederland is de westgrens en de oostgrens loopt oostelijk van de Harz. In Nederland zijn de meeste vuren in Drenthe, Groningen, Overijssel en Gelderland. Maar ook in Friesland (met name in de Stellingwerven) en in Noord-Brabant komen paasvuren voor.
Het betreft hier een oud gebruik waarvan verondersteld wordt dat het een voorchristelijke oorsprong heeft. In de 17e eeuw werden er vanuit de protestantse kerk pogingen gedaan om deze traditie te beëindigen. Aan het eind van de 20e eeuw kwam het paasvuur onder druk te staan door strenge milieuvoorschriften. In de meest plaatsen resulteerde dit in gemeentelijke bepalingen die onder andere voorschrijven dat alleen snoeihout op de paasvuurbult gelegd mag worden.
's-Heerenberg e.o.
Tot ongeveer 19.. werd het paasvuur in 's-Heerenberg op de eerste paasdag ontstoken op de Galgenberg aan de Zeddamseweg.
Op eerste paasdag in 1979 is in het teken van 600 Jaar Stad, met medewerking van Stichting Huis Bergh en vele vrijwilligers, weer eens een paasvuur ontstoken. Het was toen al weer een hele tijd geleden dat dit vuur ontstoken is. Plaats van handeling was de Galgenberg.
Het laatste paasvuur in 's-Heerenberg werd ontstoken op het grondgebied tussen de Slotlaan in 's-Heerenberg] en de Kastanjelaan in Stokkum.
In de jaren 50 werd het paasvuur georganiseerd door de Stichting Huis Bergh.