Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Vermeulen, Alphonsus H.J.M.: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Bronnen: cat)
k
Regel 19: Regel 19:
 
*Kunstkring `De Schalm' Veldhoven
 
*Kunstkring `De Schalm' Veldhoven
 
*Onderzoek Architecten Oirschotse Projecten van 1930-1965
 
*Onderzoek Architecten Oirschotse Projecten van 1930-1965
 +
*www.sbco.nl
 +
*www.cubra.nl/architectuur
  
 
[[Categorie:Vermeulen]] [[Categorie:Architecten]] [[Categorie:Emigranten Kempen]] [[Categorie:Emigranten Beek]]
 
[[Categorie:Vermeulen]] [[Categorie:Architecten]] [[Categorie:Emigranten Kempen]] [[Categorie:Emigranten Beek]]

Versie van 18 nov 2017 om 18:31

Fons (25 maart 1913 †3 januari 2013), de tweede zoon van `Meester’ Vermeulen uit Beek werkte eerst bij het waterleidingbedrijf WOG in Doetinchem. Daarna ging hij in 1940, gesteund door een gift (fl. 600,-) van zijn peettante Marie (Maria Cornelia Reijers 1872-1940), studeren voor architect in Tilburg. Zijn eigen architectenbureau startte hij in 1947, na een jaar eerder gehuwd te zijn. Zijn bureau ontwikkelde zich snel en kreeg veel opdrachten, ook al doordat hij een `goed netwerker' was.

Hij is een exponent van de Bossche School (van buiten gesloten met een gastvrij `gat’), met veel ontwerpen in de wijde omgeving van zijn toenmalige woonplaats Eersel. Maar ook daar buiten, zoals in deze regio. Hierna enkele voorbeelden van projecten uit zijn omvangrijke oeuvre.

  • 1961 St. Joseph Kerk in Heelsum – opgetrokken uit ruwe baksteen. NB. Banken in de kerk zijn van de Fa. J. Neyenhuis uit Beek.
  • 1962/63/64 Veldhoven `zesde kerkdorp’ (1500 woningen); schouwburg de Schalm/gemeenschapshuis en vier scholen.
  • 1979 Oirschot Hof van Solms en de brandweerkazerne.
  • Enkele woonwijken in Venlo en Breda.
  • Hij is de architect van de Mariakapel in Vethuizen.

Hij nam in 1979 afscheid maar bleef actief als adviseur bij zijn eigen bureau. Hij had nu tijd voor andere activiteiten, zoals in 1985 een beschrijving van de `Drie Goden’ van Beek, waarin hij op 26 pagina’s A4 toch de meeste aandacht besteedt aan `Mijnheer’ Meisters (één van de drie), tot 1938 rentmeester van de Bijvank bij Beek. De integrale tekst is opgenomen in de `collectie Vermeulen’ in het Liemers Museum te Zevenaar, terwijl een korte samenvatting is afgedrukt in het boek `Het Kerspel Beek in de Liemers’ (twee delen 1999, een uitgave van de St. voor Geneal. en Gesch. `Tussen Rijn en IJssel’). Op zijn 81e is Fons gaan schilderen. De technieken heeft hij zichzelf eigen gemaakt en dit heeft geleid tot diverse succesvolle exposities.

Zijn naam werd veelvuldig vermeld in de landelijke- en regionale pers maar o.a. ook in `Erfenis voor Vandaag en Morgen – R.K. kerken in Oost-Gelderland’ (2009), n.a.v. zijn ontwerp van de Maria Kapel in Didam.

Bronnen

  • Collectie Vermeulen (Liemers Museum)
  • Eindhovens Dagblad
  • `Omhoog' Heelsum
  • Kunstkring `De Schalm' Veldhoven
  • Onderzoek Architecten Oirschotse Projecten van 1930-1965
  • www.sbco.nl
  • www.cubra.nl/architectuur