Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Oude Tramweg: verschil tussen versies
k (cat openbaar vervoer) |
k (redactie) |
||
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | De '''Oude Tramweg''' in het buitengebied van [[Lengel]] herinnert aan de [[tramweg Zutphen-Emmerik]]. Het [[Rooie Darp]] lag aan deze weg. | + | De '''Oude Tramweg''' in het buitengebied van [[Lengel]] herinnert aan de [[tramweg Zutphen-Emmerik]], die hier van [[1902]] tot [[1953]] liep. Het [[Rooie Darp]] lag tussen [[1927]] en [[1983]] aan deze weg. De weg ligt in het verlengde van de [[Oude Doetinchemseweg Zeddam-Vinkwijk|Oude Doetinchemseweg]] in [[Zeddam]] en loopt tot het knooppunt met de [[Mengelenbergseweg]] en de [[Zeddamseweg Lengel|Zeddamseweg]] in Lengel. De nummering van de huizen loopt andersom dus van Lengel richting Zeddam. |
− | Wijlen C. Hans von Gimborn schreef in een reisverslag van [[Doetinchem]] naar [[Emmerik]]: Van | + | Wijlen C. Hans von Gimborn schreef in een reisverslag van [[Doetinchem]] naar [[Emmerik]]: Van Zeddam ging het verder naar Lengel, waarbij de 'bergen' werden vermeden, langs [[Café De Klomp (Lengel)|De Klomp]] naar [['s-Heerenberg]]. |
+ | |||
+ | Aan de weg liggen tegenwoordig slechts drie huisnummers: het woonhuis op nr. 28 (uit [[1983]]) en de [[boerderijen]] nr. 30 (uit [[1966]]) en 32 (uit [[1920]]). Deze eigenaardige nummering komt waarschijnlijk doordat de nummers van het vroegere Rooie Darp (dat eens uit veertien huizen bestond die allen ten oosten van de weg lagen) niet meer bestaan; dit waren waarschijnlijk de nummers 2 t/m 28. De eerste vijf huisjes lagen aan een doodlopende zijstraat aan het begin van de weg aan de Lengelse kant; hier is nu nog een bosje herkenbaar; dit straatje is nog tot [[1985]] op [[topografische kaarten]] afgebeeld. De overige negen huisjes lagen aan een doodlopende zijstraat ter hoogte van het huidige nummer 28; dit straatje is nog tot [[1992]] op topografische kaarten afgebeeld, vanaf [[1993]] is dan het huidige nummer 28 herkenbaar op de topografische kaarten (dit huis is echter al in 1983 gebouwd, toen de huisjes gesloopt zijn). Topografische kaarten lopen vaak een paar jaar achter op de werkelijkheid. | ||
== Kaart == | == Kaart == | ||
− | + | {{#display_map:51.89229, 6.264461~Oude Tramweg, Lengel~ | |
− | + | | zoom=16 | |
− | + | | width=400 | |
+ | | height=400 | ||
+ | }} | ||
[[Categorie:Straten Lengel]] [[Categorie:Openbaar vervoer]] | [[Categorie:Straten Lengel]] [[Categorie:Openbaar vervoer]] |
Huidige versie van 23 sep 2021 om 04:55
De Oude Tramweg in het buitengebied van Lengel herinnert aan de tramweg Zutphen-Emmerik, die hier van 1902 tot 1953 liep. Het Rooie Darp lag tussen 1927 en 1983 aan deze weg. De weg ligt in het verlengde van de Oude Doetinchemseweg in Zeddam en loopt tot het knooppunt met de Mengelenbergseweg en de Zeddamseweg in Lengel. De nummering van de huizen loopt andersom dus van Lengel richting Zeddam.
Wijlen C. Hans von Gimborn schreef in een reisverslag van Doetinchem naar Emmerik: Van Zeddam ging het verder naar Lengel, waarbij de 'bergen' werden vermeden, langs De Klomp naar 's-Heerenberg.
Aan de weg liggen tegenwoordig slechts drie huisnummers: het woonhuis op nr. 28 (uit 1983) en de boerderijen nr. 30 (uit 1966) en 32 (uit 1920). Deze eigenaardige nummering komt waarschijnlijk doordat de nummers van het vroegere Rooie Darp (dat eens uit veertien huizen bestond die allen ten oosten van de weg lagen) niet meer bestaan; dit waren waarschijnlijk de nummers 2 t/m 28. De eerste vijf huisjes lagen aan een doodlopende zijstraat aan het begin van de weg aan de Lengelse kant; hier is nu nog een bosje herkenbaar; dit straatje is nog tot 1985 op topografische kaarten afgebeeld. De overige negen huisjes lagen aan een doodlopende zijstraat ter hoogte van het huidige nummer 28; dit straatje is nog tot 1992 op topografische kaarten afgebeeld, vanaf 1993 is dan het huidige nummer 28 herkenbaar op de topografische kaarten (dit huis is echter al in 1983 gebouwd, toen de huisjes gesloopt zijn). Topografische kaarten lopen vaak een paar jaar achter op de werkelijkheid.