Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
B-17G Flying Fortress 44-8199: verschil tussen versies
k (Missie Münster aangevuld) |
k |
||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Bestand:Flying Fortress B-17G.jpg|thumb|right|600px|'''Een Flying Fortress B-17G''']] | [[Bestand:Flying Fortress B-17G.jpg|thumb|right|600px|'''Een Flying Fortress B-17G''']] | ||
| − | Nadat Amerikaanse bommenwerpers van de 8th air force op 28 oktober 1944 rond 14:30 uur bommen hebben laten vallen op het rangeerterrein van de Duitse stad Münster, | + | Nadat Amerikaanse bommenwerpers van de 8th air force op 28 oktober 1944 rond 14:30 uur bommen hebben laten vallen op het rangeerterrein van de Duitse stad Münster, wordt het toestel van de Sheely-crew geraakt door Duits luchtdoelgeschut (FLAK). De twee rechter motoren raken hierdoor uitgeschakeld. Kort nadat het vliegtuig na het doel van koers gewijzigd is, verliest het aan hoogte en moet de formatie verlaten. De propellers worden in vaanstand geplaatst om de luchtweerstand te beperken. Captain Talma Scott geeft de leiding van het 603rd squadron over aan een ander vliegtuig en geeft aan dat zij Engeland niet meer kunnen bereiken. Ze zetten koers naar bevrijd gebied ten westen van de Rijn, onder Nijmegen. Onderweg gooit de bemanning zware ballast zoals wapens en munitie overboord. Tot even na drie uur het vliegtuig nabij Emmerich opnieuw door FLAK wordt beschoten en daarbij een derde motor wordt geraakt en in brand vliegt. Captain Scott laat de overige vliegtuigen uit de formatie weten opnieuw geraakt te zijn en geeft aan bevrijd gebied niet meer te kunnen bereiken. Hij heeft het bevel gegeven aan de bemanning zich klaar te maken om het vliegtuig te verlaten. |
In de middag van 28 oktober [[1944]] landden twee bemanningsleden van een Amerikaanse B-17G bommenwerper aan parachutes bij [[Braamt]]. De twee rechter motoren van hun toestel zijn tijdens een aanval op een rangeerterrein in Münster door vijandelijk vuur beschadigd geraakt en uitgevallen. | In de middag van 28 oktober [[1944]] landden twee bemanningsleden van een Amerikaanse B-17G bommenwerper aan parachutes bij [[Braamt]]. De twee rechter motoren van hun toestel zijn tijdens een aanval op een rangeerterrein in Münster door vijandelijk vuur beschadigd geraakt en uitgevallen. | ||
Huidige versie van 12 okt 2025 om 16:34
Nadat Amerikaanse bommenwerpers van de 8th air force op 28 oktober 1944 rond 14:30 uur bommen hebben laten vallen op het rangeerterrein van de Duitse stad Münster, wordt het toestel van de Sheely-crew geraakt door Duits luchtdoelgeschut (FLAK). De twee rechter motoren raken hierdoor uitgeschakeld. Kort nadat het vliegtuig na het doel van koers gewijzigd is, verliest het aan hoogte en moet de formatie verlaten. De propellers worden in vaanstand geplaatst om de luchtweerstand te beperken. Captain Talma Scott geeft de leiding van het 603rd squadron over aan een ander vliegtuig en geeft aan dat zij Engeland niet meer kunnen bereiken. Ze zetten koers naar bevrijd gebied ten westen van de Rijn, onder Nijmegen. Onderweg gooit de bemanning zware ballast zoals wapens en munitie overboord. Tot even na drie uur het vliegtuig nabij Emmerich opnieuw door FLAK wordt beschoten en daarbij een derde motor wordt geraakt en in brand vliegt. Captain Scott laat de overige vliegtuigen uit de formatie weten opnieuw geraakt te zijn en geeft aan bevrijd gebied niet meer te kunnen bereiken. Hij heeft het bevel gegeven aan de bemanning zich klaar te maken om het vliegtuig te verlaten.
In de middag van 28 oktober 1944 landden twee bemanningsleden van een Amerikaanse B-17G bommenwerper aan parachutes bij Braamt. De twee rechter motoren van hun toestel zijn tijdens een aanval op een rangeerterrein in Münster door vijandelijk vuur beschadigd geraakt en uitgevallen.
Er zijn die middag boven Bergh niet meer parachutes gezien, maar de overige acht bemanningsleden zijn wat later ook afgesprongen. Het vliegtuig is rond kwart over drie neergestort in de Grote Gelderse Waard bij Oud-Zevenaar.
De twee Amerikanen werden meteen door Duitse militairen gearresteerd en afgevoerd. Zij wisten toen nog niet dat hun collega's ook levend aan de grond waren gekomen en krijgsgevangen waren gemaakt.
De bommenwerper met serienummer 44-8199 behoorde aanvankelijk tot het 601st Bomber Squadron en later tot het 603rd Bomber Squadron van de 398th Bomber Group, die gelegerd was op de vliegbasis Nuthampstead in Hertfordshire, Engeland. Op deze vlucht was 44-8199 de leider van zijn formatie, wat inhield dat de mitrailleur in de buikkoepel was vervangen door een geavanceerde radar (de H2X of Mickey set). Hiermee kon ook bij bewolkt weer het doel gelokaliseerd worden.
De bemanning was als volgt, maar het is niet bekend wie de twee waren die bij Braamt geland zijn. Ook over hun verdere lot als krijgsgevangenen zijn geen gegevens voorhanden.
- Kapitein Talma A. Scott (piloot)
- Eerste luitenant Roy M. Sheely (co-piloot)
- Tweede luitenant Robert H. Robinson (navigator)
- Eerste luitenant Dale E. Brown (bommenrichter en neuskoepelschutter)
- Tweede luitenant George Potter (Mickey operator)
- Sergeant Donald M. Menard (radiotelegrafist)
- Technical sergeant Earl M. Cornett (boordwerktuigkundige en rugkoepelschutter)
- Sergeant Albert J. Richards (flankschutter)
- Sergeant John J. Bawduniak (flankschutter)
- Sergeant Marvin G. Bell (staartkoepelschuter)
De B-17 bommenwerper werd niet voor niets Flying Fortress (Vliegend Fort) genoemd. In de standaarduitvoering had het toestel mitrailleurs in maar liefst vier geschutskoepels (in de neus, in de buik, op de rug en in de staart) en nog twee mitrailleurs die door open ramen in de beide flanken schoten. De bommenrichter en de boordwerktuigkundige bedienden elk tevens een geschutskoepel, terwijl de buikkoepelschutter ook de bommenluiken bediende. Ter vergelijking: de meeste types Britse bommenwerpers hadden maar drie geschutskoepels; in de neus, op de rug en in de staart.
