Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Zeepkistenrace Zeddam: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
('''De race van 2008''')
k (De jaren vijftig: interne links)
 
(23 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
  
 
===De jaren vijftig===
 
===De jaren vijftig===
 +
[[Afbeelding:Zeepkistenrace_Zeddam.jpg|right|300px|thumb|Zeepkistenrace 1956. Zittend in de zeepkisten vlnr: Antoon Welling, [[Nispen, Petrus Wilhelmus Jozef Marie van|Piet van Nispen]] en ?. Staand, geheel links: Piet Berben (ambtenaar), man met hand omhoog: Herman Kampschmidt (directeur publieke werken), man met pijp: [[Rutten, Wiet|Wiet Rutten]] (gemeentearchitect), man met bril ernaast: Herman Lukkezen, daarnaast Jan Hoogland jr. (boer), daarnaast achter de vlag links: Jules de Moor (onderwijzer).]]
 +
[[Afbeelding:Zeepkist_kl.jpg|right|300px|thumb|Drukte op de [[Bovendorpsstraat]]]][[Afbeelding:Zeepkist_1kl.jpg|right|300px|thumb|De gelukkige winnaar: Gerrie ter Horst]]
 +
In de jaren vijftig kende [[Zeddam]] op Koninginnedag een sensationeel onderdeel: de zeepkistenrace.
 +
 +
Het feest lijkt te zijn begonnen in [[1955]] bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de [[molens|molen]]. Het eindpunt was aanvankelijk bij de [[Jongensschool (Zeddam)|jongensschool]], waar net voor de kruising met de [['s-Heerenbergseweg]] een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. [[Politie]] en [[Verkenners Zeddam|verkenners]] zagen toe op de veiligheid.
 +
 +
In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en daarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit [[Lengel]] kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen.
  
In de jaren vijftig kende Zeddam op koninginnedag een sensationeel onderdeel; de zeepkistenrace.
 
Het feest lijkt te zijn begonnen in [[1955]] bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de molen. Het eindpunt was aanvankelijk bij de jongensschool, waar net voor de kruising met de 's-Heerenbergseweg een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. Politie en verkenners zagen toe op de veiligheid.
 
In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en ddarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit Lengel kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen.
 
 
Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit.
 
Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit.
De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit Lengel, Braamt en Vethuizen.
+
De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit Lengel, [[Braamt]] en [[Vethuizen]].
 
Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort.
 
Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort.
Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na [[1961]] een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het bot in zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.
+
Toen werd besloten de [[Benedendorpsstraat]] als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't [[Sydehem]]. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na [[1961]] een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het bot in zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.
  
 
===De herstart in 2006===
 
===De herstart in 2006===
 
 
In het begin van [[2006]] begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace.
 
In het begin van [[2006]] begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace.
 
In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts"  vertegenwoordigd.
 
In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts"  vertegenwoordigd.
 
In de aanloop naar de race werd via de media; krant, radio en programmaboekje flink reclame gemaakt.
 
In de aanloop naar de race werd via de media; krant, radio en programmaboekje flink reclame gemaakt.
Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. Anton Jansen en George Varwijk verzorgden het commentaar.
+
Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De [[Bovendorpsstraat]] stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. Anton Jansen en George Varwijk verzorgden het commentaar.
 
Na een zonnige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een vele de toeschouwers huiswaarts keerden en niet zagen dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen.
 
Na een zonnige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een vele de toeschouwers huiswaarts keerden en niet zagen dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen.
  
 
===De race van 2007===
 
===De race van 2007===
 
 
Na het succes van 2006 begon de werkgroep aan de klus van [[2007]]. Er werd geëvalueerd met politie en gemeente en de opgedane ervaringen uit 2006  werden verwerkt en er vonden wat aanpassing plaats. Zo werd de start verplaatst naar de Rosmolen en was de finish ter hoogte van van Galen. Ook de manier van starten van de kisten werd veranderd; men maakte gebruik van een verhoogd startpodium.
 
Na het succes van 2006 begon de werkgroep aan de klus van [[2007]]. Er werd geëvalueerd met politie en gemeente en de opgedane ervaringen uit 2006  werden verwerkt en er vonden wat aanpassing plaats. Zo werd de start verplaatst naar de Rosmolen en was de finish ter hoogte van van Galen. Ook de manier van starten van de kisten werd veranderd; men maakte gebruik van een verhoogd startpodium.
 
De middag werd geopend met de afdaling van Prins Bert I van "de Paverts" en Prins Carlo I van "de Nöttekrakers". Anton Jansen (Zeddam) en Theo Huntink (Braamt) waren de commentatoren.  
 
De middag werd geopend met de afdaling van Prins Bert I van "de Paverts" en Prins Carlo I van "de Nöttekrakers". Anton Jansen (Zeddam) en Theo Huntink (Braamt) waren de commentatoren.  
Regel 26: Regel 28:
 
Robert Giesen van de Kanaries 2 had met 34,56 sec. de snelste tijd, werd de winnaar van 2007 en kwam in bezit van de wisselbeker.
 
Robert Giesen van de Kanaries 2 had met 34,56 sec. de snelste tijd, werd de winnaar van 2007 en kwam in bezit van de wisselbeker.
  
 
+
=== De race van 2008 ===
 
 
'''De race van 2008'''
 
 
 
 
Op 14 september van dat jaar, een zonnige zondag, '"vlogen" weer de nodige zeepkisten de Möllebult af. De start was weer bij de Rosmolen en het finishdoek hing ter hoogte van het dokter Hooglandhuis. Er werd gestart in twee groepen; deelnemers beneden de 15 jaar en deelnemers boven de 15 jaar. Om de veiligheid voor de toeschouwers te verhogen was er bij de drempel bij de kerk aan beide zijden luchtkussens geplaatst. Tevens was de tijdwaarneming nauwkeuriger, omdat het geheel elektronisch gebeurde. Evenals in 2007 werd de hele middag aan elkaar gepraat door Theo Huntink en Antoon Jansen. Burgemeester Ina Leppink gaf tegen 14.00 uur het startschot.
 
Op 14 september van dat jaar, een zonnige zondag, '"vlogen" weer de nodige zeepkisten de Möllebult af. De start was weer bij de Rosmolen en het finishdoek hing ter hoogte van het dokter Hooglandhuis. Er werd gestart in twee groepen; deelnemers beneden de 15 jaar en deelnemers boven de 15 jaar. Om de veiligheid voor de toeschouwers te verhogen was er bij de drempel bij de kerk aan beide zijden luchtkussens geplaatst. Tevens was de tijdwaarneming nauwkeuriger, omdat het geheel elektronisch gebeurde. Evenals in 2007 werd de hele middag aan elkaar gepraat door Theo Huntink en Antoon Jansen. Burgemeester Ina Leppink gaf tegen 14.00 uur het startschot.
 
Langs het parcours zorgden Barghs Plat en 't Natte Mondstuk voor dweilmuziek en DJ Tom voor stemmingsmuziek.
 
Langs het parcours zorgden Barghs Plat en 't Natte Mondstuk voor dweilmuziek en DJ Tom voor stemmingsmuziek.
Regel 37: Regel 36:
 
Dit jaar geen noemenswaardig letsel op het parcours, maar wel achter de dranghekken. Karin Peters brak na haar afdaling tijdens het teruglopen langs het parcours bij een val haar arm. Zo ziet u maar weer eens: Voor wat gips om de arm is maar een klein draadje nodig.
 
Dit jaar geen noemenswaardig letsel op het parcours, maar wel achter de dranghekken. Karin Peters brak na haar afdaling tijdens het teruglopen langs het parcours bij een val haar arm. Zo ziet u maar weer eens: Voor wat gips om de arm is maar een klein draadje nodig.
  
=='''Samenstelling werkgroep'''==
+
=== De race van 2009===
 +
Dit jaar wordt de Zeepkistenrace gehouden op '''zaterdag 12 september'''.
 +
Start om 17.00 uur.
 +
Parcours: Start bij de Rosmolen aan de Bovendorpsstraat en de finish in de Benedendorpsstraat net over de kruising met de 's-Heerenbergseweg.
 +
'''De Hogehakkenloop.'''
 +
Een nieuw onderdeel tijdens de race van 2009 is de Hogehakkenloop. Voor meer informatie over dit onderdeel zien de website.
  
 +
== Samenstelling werkgroep ==
 
De werkgroep "Möllebultrace" Zeddam bestaat op dit moment uit de volgende personen;  
 
De werkgroep "Möllebultrace" Zeddam bestaat op dit moment uit de volgende personen;  
* Leo Bosland, Gert Eggink, Leny Kok, Rick van Dalen en Marjolein van Heteren (ondernemersvereniging Zeddam-Braamt)
+
* Gert Eggink, Leny Kok en Marjolein van Heteren (ondernemersvereniging Zeddam-Braamt)
* Jan Bruggink en Henk Derksen (schutterij St. Johannes)
+
* Jan Bruggink en Henk Derksen ([[Schutterij Sint Johannes Zeddam|Schutterij St. Johannes]])
* Addie Thuis en Hans Bisseling (cv de Paverts)
+
* Addie Thuis, Markwin Buiting en Anton Jansen ([[Paverts|cv de Paverts]])
* Brenda van Maastrigt, Richard Kok en Ria Lanke (persoonlijke titel)
+
* Richard Kok en Ria Lanke (persoonlijke titel)
 
* Willy Gerritsen ([[Harmonie Kunst na Arbeid]])
 
* Willy Gerritsen ([[Harmonie Kunst na Arbeid]])
  
 +
== Externe link ==
 +
*[http://www.molenbultrace.nl/ Molenbultrace]
  
 
+
[[Categorie:Sport]] [[Categorie:Zeddam]]
== '''Externe link.''' ==
 
 
 
http://www.molenbultrace.nl/
 
 
 
 
 
{{Onderwerp|Zeddam|Sport}}
 

Huidige versie van 24 aug 2024 om 06:56

Geschiedenis

De jaren vijftig

Zeepkistenrace 1956. Zittend in de zeepkisten vlnr: Antoon Welling, Piet van Nispen en ?. Staand, geheel links: Piet Berben (ambtenaar), man met hand omhoog: Herman Kampschmidt (directeur publieke werken), man met pijp: Wiet Rutten (gemeentearchitect), man met bril ernaast: Herman Lukkezen, daarnaast Jan Hoogland jr. (boer), daarnaast achter de vlag links: Jules de Moor (onderwijzer).
Drukte op de Bovendorpsstraat
De gelukkige winnaar: Gerrie ter Horst

In de jaren vijftig kende Zeddam op Koninginnedag een sensationeel onderdeel: de zeepkistenrace.

Het feest lijkt te zijn begonnen in 1955 bij het tienjarig bevrijdingsjubileum op 5 mei. De zeepkisten startten bovenaan bij de molen. Het eindpunt was aanvankelijk bij de jongensschool, waar net voor de kruising met de 's-Heerenbergseweg een kar zand op straat was gestort om de snelheid af te remmen. De hele weg stond aan beide kanten in dikke rijen vol kijkers. Politie en verkenners zagen toe op de veiligheid.

In de eerste jaren waren de zeepkisten nog eenvoudig; omgebouwde bolderkarren, wagentjes op fietswielen e.d. kwamen de bult naar beneden. Maar de voertuigen werden steeds professioneler en daarmee ook sneller. Zo kwamen de jongens van Pas met een aluminium skelter die wel tachtig kilometer per uur haalde; ze werden er driemaal achtereen kampioen mee. De gebroeders Ter Horst uit Lengel kwamen zelfs eens met een omgebouwde meststrooier op de proppen.

Jo Gerritsen noteerde in die tijd met stopwatch de tijden en rekende daarna de snelheid uit. De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeddam, maar ook uit Lengel, Braamt en Vethuizen. Al gauw waren de snelheden zodanig, dat de wagens finaal over de zandhoop heen schoten, hoewel er steeds meer zand werd gestort. Toen werd besloten de Benedendorpsstraat als uitloop voor de kisten te benutten. Zo kwamen deze wel tot aan 't Gild, ja zelfs tot aan 't Sydehem. Dat betekende dat beide kruisingen moesten worden afgesloten. Het evenement werd te gevaarlijk en daardoor is er na 1961 een einde gekomen aan de race vanaf de bult. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit het verhaal van Jan Tomberg; hij was een jaar of elf toen hij met een omgebouwde bolderkar meedeed. De stuurinrichting trilde los, Jan kwam met zijn kar in het losse zand dat door de regen bij de kerk terecht was gekomen en vloog over de kop. Een kapot knie werd verbonden, maar er kwam geen dokter bij. Later bleek dat het bot in zijn knie vergroeid was en moest Jan alsnog een tijdje naar het ziekenhuis.

De herstart in 2006

In het begin van 2006 begon het bij een paar plaatselijke verenigingen te "kriebelen" en de zeepkistenrace van weleer kwam ter sprake. Het resultaat was, dat er een werkgroep ontstond bestaande uit tien personen en deze groep begon aan de hernieuwde organisatie van de Zeddamse Möllebultrace. In de werkgroep zijn harmonie "Kunst na Arbeid", schutterij "St. Johannes", ondernemersvereniging Zeddam-Braamt en c.v. "de Paverts" vertegenwoordigd. In de aanloop naar de race werd via de media; krant, radio en programmaboekje flink reclame gemaakt. Na talrijke vergaderingen, het regelen van zaken met politie en gemeente en het bestellen en vastleggen van allerlei spullen, kon op zondag 3 september 2006 om 14.00 uur door burgemeester Ina Leppink-Schuitema het startsein gegeven worden voor een hernieuwde race van de möllebult. De Bovendorpsstraat stond weer vol van de toeschouwers. De start was ter hoogte van Pas Reform en de finish was bij hotel Moors. Anton Jansen en George Varwijk verzorgden het commentaar. Na een zonnige start begon het gedurende de middag te regenen en dat zorgde ervoor dat een vele de toeschouwers huiswaarts keerden en niet zagen dat Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst met de wisselbeker aan de haal gingen.

De race van 2007

Na het succes van 2006 begon de werkgroep aan de klus van 2007. Er werd geëvalueerd met politie en gemeente en de opgedane ervaringen uit 2006 werden verwerkt en er vonden wat aanpassing plaats. Zo werd de start verplaatst naar de Rosmolen en was de finish ter hoogte van van Galen. Ook de manier van starten van de kisten werd veranderd; men maakte gebruik van een verhoogd startpodium. De middag werd geopend met de afdaling van Prins Bert I van "de Paverts" en Prins Carlo I van "de Nöttekrakers". Anton Jansen (Zeddam) en Theo Huntink (Braamt) waren de commentatoren. Het weer zat mee en onder zonnige omstandigheden sjeesden meer dan zestig kisten de bult af. De winnaars van 2006; Henk Kinnaer en Hans te Boekhorst zorgden in de laatste afdaling van de middag voor de nodige opschudding. Hun kist raakte bij het passeren van de drempel bij "de Schatkamer" lichtelijk uit koers, schoot richting kerk, ramde een dranghek en liet voorzitter en secretaris van cv "de Paverts", Pascal Kamperman en Ingo Nieling, van schrik achterover in het kerkelijke gras vallen. Robert Giesen van de Kanaries 2 had met 34,56 sec. de snelste tijd, werd de winnaar van 2007 en kwam in bezit van de wisselbeker.

De race van 2008

Op 14 september van dat jaar, een zonnige zondag, '"vlogen" weer de nodige zeepkisten de Möllebult af. De start was weer bij de Rosmolen en het finishdoek hing ter hoogte van het dokter Hooglandhuis. Er werd gestart in twee groepen; deelnemers beneden de 15 jaar en deelnemers boven de 15 jaar. Om de veiligheid voor de toeschouwers te verhogen was er bij de drempel bij de kerk aan beide zijden luchtkussens geplaatst. Tevens was de tijdwaarneming nauwkeuriger, omdat het geheel elektronisch gebeurde. Evenals in 2007 werd de hele middag aan elkaar gepraat door Theo Huntink en Antoon Jansen. Burgemeester Ina Leppink gaf tegen 14.00 uur het startschot. Langs het parcours zorgden Barghs Plat en 't Natte Mondstuk voor dweilmuziek en DJ Tom voor stemmingsmuziek. Toen na de vijf finale afdalingen de rookwolken opgetrokken waren, bleek Wilbert Tomesen van team De Kemp met 33,96 sec de snelste tijd te hebben. Hij kreeg van Leo Bosland de krans omgehangen en kwam voor een jaar in het bezit van de wisselbeker. Bij de deelnemers beneden de 15 jaar werd Maaike Hendriksen van team Eikelbijters met een tijd van 39,20 sec. de winnaar. Dit jaar geen noemenswaardig letsel op het parcours, maar wel achter de dranghekken. Karin Peters brak na haar afdaling tijdens het teruglopen langs het parcours bij een val haar arm. Zo ziet u maar weer eens: Voor wat gips om de arm is maar een klein draadje nodig.

De race van 2009

Dit jaar wordt de Zeepkistenrace gehouden op zaterdag 12 september. Start om 17.00 uur. Parcours: Start bij de Rosmolen aan de Bovendorpsstraat en de finish in de Benedendorpsstraat net over de kruising met de 's-Heerenbergseweg. De Hogehakkenloop. Een nieuw onderdeel tijdens de race van 2009 is de Hogehakkenloop. Voor meer informatie over dit onderdeel zien de website.

Samenstelling werkgroep

De werkgroep "Möllebultrace" Zeddam bestaat op dit moment uit de volgende personen;

Externe link