Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Messerschmitt Me 109G-14 461997: verschil tussen versies
k |
k (→Bronnen: cat) |
||
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | [[ | + | [[Bestand:Messerschmidt Bf 109.jpg|thumb|400px|'''Een Messerschmitt Me 109G in het RAF-museum in Hendon bij Londen.]] |
− | Op 27 september [[1944]] stortte bij [[Zeddam]] een Duitse '''Messerschmitt Me 109G-14''' neer. Het toestel had | + | Op 27 september [[1944]] stortte bij [[Zeddam]] een Duitse '''Messerschmitt Me 109G-14''' neer. Het toestel had ''Werkenummer'' 461997 en behoorde tot de ''1e Gruppe'' van ''Jagdgeschwader 76'' (I. / JG76). |
+ | De piloot, [[Bernauer, Franz-Josef|Franz-Josef Bernauer]], is hierbij omgekomen. | ||
− | + | Het toestel was om 12.40 opgestegen van de vliegbasis Störmede bij Soest in het huidige [[Noord-Rijnland-Westfalen|Noordrijn-Westfalen]] voor een missie in het luchtruim rond [[Emmerik]]. In een luchtgevecht boven [[gemeente Bergh|Bergh]] werd het geraakt en stortte neer tegenover Korenveld nr. 4 in Zeddam. De piloot werd begraven op de hervormde begraafplaats aldaar. Later is hij overgebracht naar de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn, maar door een fout in de administratie heeft hij daar pas op 24 november [[1987]] een eigen graf gekregen. | |
− | + | Er zijn twee manieren om het type van dit vliegtuig aan te duiden: Bf 109 en Me 109. Dit komt omdat de eerste Messerschmitts door de ''Bayerische Flugzeugwerke'' (Bf) werden gebouwd, en latere toestellen door ''Messerschmitt AG'' (Me). De toestellen die in de gemeente Bergh door de ''Aircraft Research Group Achterhoek'' (ARGA) zijn geborgen (waaronder kleine onderdelen van dit toestel), zijn door ''Messerschmitt AG'' gebouwd. Daarom wordt op de Berghapedia de aanduiding Me gebruikt. | |
− | + | <br clear=all/> | |
− | Er zijn twee manieren om het type van dit vliegtuig aan te duiden: Bf 109 en Me 109. Dit komt omdat de eerste Messerschmitts door de ''Bayerische Flugzeugwerke'' (Bf) werden gebouwd, en latere toestellen door ''Messerschmitt AG'' (Me). De toestellen die in | + | == Bronnen == |
− | |||
− | == | ||
*[http://www.arga-nl.nl ''Karl Lusink / ARGA''] | *[http://www.arga-nl.nl ''Karl Lusink / ARGA''] | ||
− | *[http://www. | + | *[http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/verliesregister Verliesregister 1939-1945, lijst 1944] |
− | + | [[Categorie:Duitse vliegtuigen neergestort in Bergh]] |
Huidige versie van 18 feb 2016 om 17:05
Op 27 september 1944 stortte bij Zeddam een Duitse Messerschmitt Me 109G-14 neer. Het toestel had Werkenummer 461997 en behoorde tot de 1e Gruppe van Jagdgeschwader 76 (I. / JG76). De piloot, Franz-Josef Bernauer, is hierbij omgekomen.
Het toestel was om 12.40 opgestegen van de vliegbasis Störmede bij Soest in het huidige Noordrijn-Westfalen voor een missie in het luchtruim rond Emmerik. In een luchtgevecht boven Bergh werd het geraakt en stortte neer tegenover Korenveld nr. 4 in Zeddam. De piloot werd begraven op de hervormde begraafplaats aldaar. Later is hij overgebracht naar de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn, maar door een fout in de administratie heeft hij daar pas op 24 november 1987 een eigen graf gekregen.
Er zijn twee manieren om het type van dit vliegtuig aan te duiden: Bf 109 en Me 109. Dit komt omdat de eerste Messerschmitts door de Bayerische Flugzeugwerke (Bf) werden gebouwd, en latere toestellen door Messerschmitt AG (Me). De toestellen die in de gemeente Bergh door de Aircraft Research Group Achterhoek (ARGA) zijn geborgen (waaronder kleine onderdelen van dit toestel), zijn door Messerschmitt AG gebouwd. Daarom wordt op de Berghapedia de aanduiding Me gebruikt.