Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Molen Volharding: verschil tussen versies
k (aanvulling n.a.v. 125-jarig jubileum) |
k (opmaak) |
||
(3 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | Korenmolen '''De Volharding''' in [[Vinkwijk]] is in [[1891]] gebouwd in opdracht van Hendrikus Porskamp en Gradus Berendsen. Zij hadden in [[1890]] een verzoek ingediend om een windkorenmolen en brood- en beschuitbakkerij te mogen oprichten in de Vinkwijk op sectie C nr 218. | + | Korenmolen '''De Volharding''' in [[Vinkwijk (buurtschap)|Vinkwijk]] is in [[1891]] gebouwd in opdracht van Hendrikus Porskamp en Gradus Berendsen. Zij hadden in [[1890]] een verzoek ingediend om een windkorenmolen en brood- en beschuitbakkerij te mogen oprichten in de Vinkwijk op sectie C nr. 218. |
Al eerder, in [[1854]], was er een verzoek van J.H. Hermans uit [[Azewijn]] om in Vinkwijk een korenmolen te mogen oprichten. Om nog onduidelijk redenen werd dit verzoek afgewezen. Daarop liet Hermans in [[1855]] in [[Arnhem]] op de Mussenberg een achtkantige stellingmolen bouwen. | Al eerder, in [[1854]], was er een verzoek van J.H. Hermans uit [[Azewijn]] om in Vinkwijk een korenmolen te mogen oprichten. Om nog onduidelijk redenen werd dit verzoek afgewezen. Daarop liet Hermans in [[1855]] in [[Arnhem]] op de Mussenberg een achtkantige stellingmolen bouwen. | ||
− | De Volharding is een zogenaamde beltmolen met een belthoogte van drie meter. De ronde stenen romp heeft een houten kap afgedekt met dakleer. De molen had twee koppelstenen, waarvan er een naast de aandrijving door de wind ook een | + | De Volharding is een zogenaamde beltmolen met een belthoogte van drie meter. De ronde stenen romp heeft een houten kap afgedekt met dakleer. De molen had twee koppelstenen, waarvan er een naast de aandrijving door de wind ook een onderaandrijving door een elektromotor had. |
− | De molen heeft tot ongeveer [[1920]] een houten as gehad. Deze werd toen vervangen door een gietijzeren as van 4,40 meter lang. Deze as is in [[1897]] gegoten bij Penn en Baduin te Dordrecht. Uit welke molen deze as komt is nog onbekend. Tevens heeft de molen tot [[1940]] houten roeden gehad. Dit zijn de hoofdbalken van het wiekenkruis. De binnenroede is in [[1939]] gebroken, waarna men verder maalde op de motor. In [[1941]] is de molen onttakeld, wat wil zeggen dat het wiekenkruis en de staart verwijderd werden. De molen werd in de jaren zestig gekocht door Th. van Remmen. Het was zijn wens om de molen weer draai- en maalvaardig te maken. | + | De molen heeft tot ongeveer [[1920]] een houten as gehad. Deze werd toen vervangen door een gietijzeren as van 4,40 meter lang. Deze as is in [[1897]] gegoten bij Penn en Baduin te Dordrecht. Uit welke molen deze as komt is nog onbekend. Tevens heeft de molen tot [[1940]] houten roeden gehad. Dit zijn de hoofdbalken van het wiekenkruis. De binnenroede is in [[1939]] gebroken, waarna men verder maalde op de motor. In [[1941]] is de molen onttakeld, wat wil zeggen dat het wiekenkruis en de staart verwijderd werden. De molen werd in de [[Vorige eeuw|jaren zestig]] gekocht door Th. van Remmen. Het was zijn wens om de molen weer draai- en maalvaardig te maken. |
− | In [[1969]] werd de kap | + | Op 31 januari [[1967]] kreeg de molen de status van [[Monumenten|rijksmonument]] (monumentnummer 9292). In [[1969]] werd de kap gerestaureerd, waarna in [[1979]] de molen weer volledig draai- en maalvaardig werd opgeleverd. De fa. Beckers heeft het ijzeren wiekenkruis met roeden gemaakt, dat oudhollands is opgehekt. De vlucht is 20,50 meter. |
− | + | De molen heeft boven de begane grond drie verdiepingen: | |
*Eerste verdieping: de "Maalzolder" | *Eerste verdieping: de "Maalzolder" | ||
*Tweede verdieping: de "Steenzolder" (1 koppel blauwe stenen + 1 koppel kunststenen) | *Tweede verdieping: de "Steenzolder" (1 koppel blauwe stenen + 1 koppel kunststenen) | ||
*Derde verdieping: de "Kapzolder" (kruiwerk met neuten ) | *Derde verdieping: de "Kapzolder" (kruiwerk met neuten ) | ||
− | In het weekend | + | In het weekend van 14–16 mei [[2016]], tijdens de Nationale Molendagen en de Zeddamse KunstWandelRoute, vierde molen de Volharding haar 125-jarig bestaan. De molen was toen ter bezichtiging opengesteld en de bezoekers konden zich laten rondleiden. |
− | == | + | Het adres van de molen is tegenwoordig [[Vinkwijkseweg]] 15 in Zeddam. |
+ | {| | ||
+ | |- valign=top | ||
+ | |[[Bestand:Zeddam_molen_volharding_1.jpg|300px|thumb|<center>'''Met oude lier</center>]] | ||
+ | |[[Bestand:Zeddam_molen_volharding_2.jpg|thumb|285px|<center>'''Jaren 30</center>]] | ||
+ | |[[Bestand:Zeddam_molen_volharding_3.jpg|thumb|296px]] | ||
+ | |[[Bestand:Molen De Volharding.JPG|thumb|400px]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | == Bronnen == | ||
*[http://www.molendevolharding.nl/ Molen de Volharding] | *[http://www.molendevolharding.nl/ Molen de Volharding] | ||
+ | *[https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/9292 Monumentenregister], monumentnummer 9292 | ||
− | [[Categorie: Molens Vinkwijk]] | + | [[Categorie:Rijksmonumenten Vinkwijk]] [[Categorie:Molens Vinkwijk]] [[Categorie:Vinkwijk Vinkwijkseweg|Vinkwijkseweg]] |
Huidige versie van 11 feb 2021 om 08:37
Korenmolen De Volharding in Vinkwijk is in 1891 gebouwd in opdracht van Hendrikus Porskamp en Gradus Berendsen. Zij hadden in 1890 een verzoek ingediend om een windkorenmolen en brood- en beschuitbakkerij te mogen oprichten in de Vinkwijk op sectie C nr. 218.
Al eerder, in 1854, was er een verzoek van J.H. Hermans uit Azewijn om in Vinkwijk een korenmolen te mogen oprichten. Om nog onduidelijk redenen werd dit verzoek afgewezen. Daarop liet Hermans in 1855 in Arnhem op de Mussenberg een achtkantige stellingmolen bouwen.
De Volharding is een zogenaamde beltmolen met een belthoogte van drie meter. De ronde stenen romp heeft een houten kap afgedekt met dakleer. De molen had twee koppelstenen, waarvan er een naast de aandrijving door de wind ook een onderaandrijving door een elektromotor had.
De molen heeft tot ongeveer 1920 een houten as gehad. Deze werd toen vervangen door een gietijzeren as van 4,40 meter lang. Deze as is in 1897 gegoten bij Penn en Baduin te Dordrecht. Uit welke molen deze as komt is nog onbekend. Tevens heeft de molen tot 1940 houten roeden gehad. Dit zijn de hoofdbalken van het wiekenkruis. De binnenroede is in 1939 gebroken, waarna men verder maalde op de motor. In 1941 is de molen onttakeld, wat wil zeggen dat het wiekenkruis en de staart verwijderd werden. De molen werd in de jaren zestig gekocht door Th. van Remmen. Het was zijn wens om de molen weer draai- en maalvaardig te maken.
Op 31 januari 1967 kreeg de molen de status van rijksmonument (monumentnummer 9292). In 1969 werd de kap gerestaureerd, waarna in 1979 de molen weer volledig draai- en maalvaardig werd opgeleverd. De fa. Beckers heeft het ijzeren wiekenkruis met roeden gemaakt, dat oudhollands is opgehekt. De vlucht is 20,50 meter.
De molen heeft boven de begane grond drie verdiepingen:
- Eerste verdieping: de "Maalzolder"
- Tweede verdieping: de "Steenzolder" (1 koppel blauwe stenen + 1 koppel kunststenen)
- Derde verdieping: de "Kapzolder" (kruiwerk met neuten )
In het weekend van 14–16 mei 2016, tijdens de Nationale Molendagen en de Zeddamse KunstWandelRoute, vierde molen de Volharding haar 125-jarig bestaan. De molen was toen ter bezichtiging opengesteld en de bezoekers konden zich laten rondleiden.
Het adres van de molen is tegenwoordig Vinkwijkseweg 15 in Zeddam.
Bronnen
- Molen de Volharding
- Monumentenregister, monumentnummer 9292