Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Touwslagersbaan: verschil tussen versies
k (→Woning nood in Bergh: redactie) |
|||
(13 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | De '''Touwslagersbaan''' in [['s-Heerenberg]] loopt van de kruising met de [[Lengelseweg_'s-Heerenberg|Lengelseweg]] en [[Stendermolen]] tot de kruising met de [[Groenestraat]]. | |
− | |||
− | |||
− | + | De huizen aan de Touwslagersbaan maken deel uit van het ''[[Wederopbouwwoningen|Nekkumplan]]'', dat in [[1947]] ter hand genomen. Dit voorzag in de bouw van 100 woningen en was de eerste uitleg van 's-Heerenberg na honderden jaren. De bouw begon in [[1948]]. | |
− | De huizen aan de | ||
− | |||
+ | De huizen zijn ontworpen door [[architecten|architect]] [[Rutten, Wiet|Wiet Rutten]] en gebouwd door Fokkers Arnhem tussen [[1948]] en [[1953]]. De eerste twee foto's zijn uit [[1948]]. | ||
+ | |||
+ | {| | ||
+ | |- valign=top | ||
+ | |[[Bestand:Touwslagersbaan 1948.jpg|320px|thumb]] | ||
+ | |[[Bestand:Touwslagersbaan.jpg|300px|thumb]] | ||
+ | |[[Bestand:Touwslagersbaan BCJA.jpg|290px|thumb|<center>Touwslagersbaan met op de achtergrond<br>het [[Patersklooster]]. Op het grasveldje rechts ligt nu een klein parkeerterrein.</center>]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {| | ||
+ | |||
+ | ==Woningnood in Bergh== | ||
+ | [[Bestand:Screenshot 20220619-115203 Facebook.jpg|300px|thumb|left|<center>'''Touwslagersbaan 1948</center>]] | ||
+ | Dat dit deel van 's-Heerenberg na de oorlog kon worden gebouwd was met name de verdienste van wijlen [[Politiek#Wethouders|wethouder]] [[Schuurman, W.H.A.|Willem Schuurman]], die na veel aandringen en slim optreden de "hoge heren" in Den Haag ervan overtuigde dat ook in 's-Heerenberg grote woningnood bestond. Er wordt verteld dat diegenen die een huis hadden werden verplicht om anderen in huis te nemen om zo bij te dragen aan de oplossing van de enorme woningnood. | ||
In [[1959]] woonden hier: | In [[1959]] woonden hier: | ||
Regel 38: | Regel 48: | ||
* J. Sandman 27 | * J. Sandman 27 | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | Bij huisnummer 1 - op het parkeerterreintje tegenover dit huisnummer - staat een openbare [[Laadpalen|laadpaal]] voor elektrische auto's. | ||
+ | Bij huisnummer 2 is de achteringang van de [[Nijland_Tweewielers|fietsenmaker Nijland]] met de toegang tot de werkplaats en fietsenverhuur. | ||
+ | |||
== Kaart == | == Kaart == | ||
− | + | {{#display_map:51.87553, 6.24734~Touwslagersbaan, 's-Heerenberg~ | |
− | + | | zoom=17 | |
− | + | | width=400 | |
+ | | height=600 | ||
+ | }} | ||
− | [[Categorie:Straten 's-Heerenberg]] | + | [[Categorie:Straten 's-Heerenberg]] [[Categorie:Wederopbouwwoningen]] |
Huidige versie van 21 jun 2022 om 14:47
De Touwslagersbaan in 's-Heerenberg loopt van de kruising met de Lengelseweg en Stendermolen tot de kruising met de Groenestraat.
De huizen aan de Touwslagersbaan maken deel uit van het Nekkumplan, dat in 1947 ter hand genomen. Dit voorzag in de bouw van 100 woningen en was de eerste uitleg van 's-Heerenberg na honderden jaren. De bouw begon in 1948.
De huizen zijn ontworpen door architect Wiet Rutten en gebouwd door Fokkers Arnhem tussen 1948 en 1953. De eerste twee foto's zijn uit 1948.
|
|
|
Bij huisnummer 1 - op het parkeerterreintje tegenover dit huisnummer - staat een openbare laadpaal voor elektrische auto's. Bij huisnummer 2 is de achteringang van de fietsenmaker Nijland met de toegang tot de werkplaats en fietsenverhuur.