Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Bergh Autoweg: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
Grensovergang '''Bergh Autoweg''' is de grootste grensovergang in de voormalige [[gemeente Bergh]], en een van de grootsten in Nederland. Deze grensovergang is gelegen op de [[A12]] vanuit de richting [[Arnhem]] richting het Duitse Ruhrgebied. De Duitse benaming van deze grensovergang is ''Elten Autobahn''. | Grensovergang '''Bergh Autoweg''' is de grootste grensovergang in de voormalige [[gemeente Bergh]], en een van de grootsten in Nederland. Deze grensovergang is gelegen op de [[A12]] vanuit de richting [[Arnhem]] richting het Duitse Ruhrgebied. De Duitse benaming van deze grensovergang is ''Elten Autobahn''. | ||
− | + | [[Afbeelding:Oktober!978 nieuwsvdrabobank0018 (large).jpg | |
Nederland was er trots op dat de A12 nu tot in Duitsland reikte, maar functioneel werd de verbinding pas op 27 april [[1965]], toen de Holland-linie gereed kwam op Duits grondgebied met het wegvak Emmerich - Wesel. | Nederland was er trots op dat de A12 nu tot in Duitsland reikte, maar functioneel werd de verbinding pas op 27 april [[1965]], toen de Holland-linie gereed kwam op Duits grondgebied met het wegvak Emmerich - Wesel. | ||
Versie van 29 jul 2009 om 10:41
Grensovergang Bergh Autoweg is de grootste grensovergang in de voormalige gemeente Bergh, en een van de grootsten in Nederland. Deze grensovergang is gelegen op de A12 vanuit de richting Arnhem richting het Duitse Ruhrgebied. De Duitse benaming van deze grensovergang is Elten Autobahn. [[Afbeelding:Oktober!978 nieuwsvdrabobank0018 (large).jpg Nederland was er trots op dat de A12 nu tot in Duitsland reikte, maar functioneel werd de verbinding pas op 27 april 1965, toen de Holland-linie gereed kwam op Duits grondgebied met het wegvak Emmerich - Wesel.
De grensovergang Bergh autoweg (bij Elten) stond bij de openstelling in 1962 te boek als de eerste grensoverschrijdende autosnelweg in Europa. Helemaal waar was dat niet: Van de vooroorlogse Duitse Reichsautobahnen lag immers een deel na de Tweede Wereldoorlog niet meer in Duitsland. Voor al die grensovergangen geldt echter dat de grensovergang later is gebouwd in een reeds bestaande snelweg; de grensovergang Bergh is als zodanig direct in het ontwerp van de “Holland-linie” (zoals de Duitsers de Autobahn tussen Oberhausen en Elten noemen) meegenomen, en was als zodanig wel de eerste moderne grensovergang. Met de huidige open binnengrenzen zijn de overkapping en de slagbomen verdwenen en kan met 100 km/h zonder oponthoud worden doorgereden.
Op dit grensstation werkten in 1985 ruim 650 werknemers.
Sinds de gemeentelijke herindeling in 2005 is dit grondgebied ingedeeld bij Zevenaar.
Kaart
<googlemap lat="51.899456" lon="6.165133" zoom="15" width="500"> </googlemap>
Zie ook
Bron
- Gemeentegids 1985