Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Station Emmerik: verschil tussen versies
(→Voor- en natransport) |
k (→Kaart: cat) |
||
Regel 37: | Regel 37: | ||
</googlemap> | </googlemap> | ||
− | { | + | {[[Categorie:Openbaar vervoer]] [[Categorie:Duitsland]] |
Versie van 16 nov 2016 om 11:45
Inhoud
Treinverbindingen
Station Emmerik (Duits: Bahnhof Emmerich) is het spoorwegstation van de Duitse stad Emmerik. Het ligt even ten noorden van het stadscentrum van Emmerik, en op ongeveer vijf kilometer afstand van 's-Heerenberg.
Vanuit dit station biedt de Deutsch Bundesbahn (DB) de volgende treinverbindingen aan met het westelijk gedeelte van het Roergebied.
- Regionalbahn (RB) 35: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof (stoptrein)
- Regional-Express (RE) 5: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof – Köln Hauptbahnhof – Koblenz Hauptbahnhof (sneltrein).
Verder is er de CityNightline 400 van Amsterdam Centraal naar Zürich / München. Deze trein stopt in Emmerik, maar niet om er in- of uit te stappen.
Voor- en natransport
Vanuit Emmerik zijn er busverbindingen naar diverse kernen in de omgeving, zoals 's-Heerenberg, Elten en Kleef. Deze busverbindingen worden uitgevoerd door de firma NIAG. Verder is er een grote parkeerplaats aanwezig voor de reizigers.
Verbinding met het Nederlandse spoornet
Op het emplacement van Emmerik bevindt zich de bovenleidingssysteemwissel tussen de in Nederland gebruikte 1,5 kV gelijkstroom en de in Duitsland gebruikte 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, in de vorm van een aantal sporen met omschakelbare bovenleidingsspanning. Tot 2000, voor de komst van de ICE was station Emmerik daarom een belangrijke schakel in het internationaal treinverkeer tussen Nederland en Duitsland. Hiertoe moesten treinen die getrokken werden door een locomotief die niet geschikt was voor een van beide spanningen van locomotief te wisselen. Dit was onder andere het geval bij de voormalige CityNightLine-treinen richting Berlijn, Warschau, Moskou, Praag en Kopenhagen. De voormalige CityNightLine richting Zürich en Milaan werd getrokken door een locomotief die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning kan rijden, maar stopte toch in Emmerik (maar niet voor in- of uitstappen).
Naast deze treinen zijn er ook nog ICE-treinen die niet stoppen te Emmerich, maar richting het Roergebied pas weer in Oberhausen stoppen. Deze treinen rijden over de omschakelbare sporen als waren ze een spanningssluis.
Aldus heeft Emmerik sinds de komst van de ICE in 2000 geen directe verbinding meer met Nederland, omdat de enige nog bestaande nachttrein die stopt in Emmmerik (van Amsterdam naar Zürich / München Hbf) niet bedoeld is voor kort grensverkeer. Hoewel een rit tussen Arnhem en Emmerik slechts 27 minuten duurde, is de snelste bus/trein-verbinding tegenwoordig met 2 uur en 6 minuten via Kleef en Nijmegen. De enige mogelijkheid per spoor is van Emmerik naar Duisburg te reizen en dan terug naar Arnhem met de ICE.
Als proef werd met ingang van de dienstregeling 2006 (vanaf 10 december 2005) een stoptreinverbinding Arnhem - Emmerich gestart door Syntus, die twee jaar zou gaan duren. Tijdens het weekend werden dagelijks vier retourritten gereden, waarbij kaartverkoop in de trein plaatsvond. Wegens tegenvallende resultaten werd de proef reeds na een half jaar, op 1 juni 2006 beëindigd. Begrijpelijk, want in OV-termen gesproken is een verbinding van slecht vier treinen per dag zwaar onder de maat.
Adres
Bahnhof Emmerich
Bahnhofstr. -
46446 Emmerich am Rhein
Telefoon: 0049 (0)2822 70035
Externe links
Kaart
<googlemap lat="51.833623" lon="6.255341" zoom="16"> 51.833583, 6.255255 </googlemap>
{