Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
A3: verschil tussen versies
k (Kaart) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | '''A3''' is de Duitse benaming voor de [[Autobahn|autosnelweg]] van grensovergang [[Bergh Autoweg]] richting Oberhausen en verder naar het zuiden. Aan de Nederlandse kant van de grens gaat de A3 verder als de [[A12]]. De weg wordt ook wel aangeduid met de algemene Europese benaming [[E35]]. In de beginjaren was de benaming E36. In [['s-Heerenberg]] wordt met de [[Autobahn]] een plekje in 's-Heerenberg bedoeld. | + | '''A3''' is de Duitse benaming voor de [[Autobahn|autosnelweg]] van grensovergang [[Bergh Autoweg]] richting Oberhausen en verder naar het zuiden - tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau. Aan de Nederlandse kant van de grens gaat de A3 verder als de [[A12]]. De weg wordt ook wel aangeduid met de algemene Europese benaming [[E35]]. In de beginjaren was de benaming E36. In [['s-Heerenberg]] wordt met de [[Autobahn]] een plekje in 's-Heerenberg bedoeld. |
+ | |||
+ | == Aanleg geschiedenis == | ||
+ | Het tracé werd al voor de Tweede Wereldoorlog, in de 1930-er jaren, gepland. Een deel van de zandlichamen van de weg werd ook al aangelegd. | ||
+ | |||
+ | De verdere aanleg ging pas eind 1950-er jaren verder. | ||
+ | |||
+ | Op 20 april [[1962]] werd het gedeelte van de grensovergang [[Elten]] tot knooppunt [[Emmerich]] plechtig opengesteld voor verkeer in aanwezigheid van de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Henk Korthals en de minister van Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Openbare Werken van Noordrijn-Westfalen Peter Erkens. | ||
+ | |||
+ | De grensovergang met douanekantoor (Nederlandse naam Bergh Autoweg) die bij Elten werd gebouwd, was de eerste snelweggrensovergang in Europa die na de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd en lange tijd ook de grootste. Tot de terugkeer van het Elten-gebied naar de Bondsrepubliek Duitsland, was het knooppunt Elten afgezet met betonblokken om de toegang tot het Nederlandse grondgebied te beletten zonder door de douane te gaan. | ||
+ | |||
+ | Het gat tussen Emmerich en Wesel werd in twee delen gedicht. Op 17 december [[1963]] werd het traject Hamminkeln - Wesel en op 27 april [[1965]] het laatste traject tussen Emmerich en Hamminkeln geopend. Hiermee werd het snelwegtraject van het Ruhrgebied naar Den Haag voltooid. | ||
== Kaart == | == Kaart == |
Versie van 7 dec 2020 om 13:33
A3 is de Duitse benaming voor de autosnelweg van grensovergang Bergh Autoweg richting Oberhausen en verder naar het zuiden - tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau. Aan de Nederlandse kant van de grens gaat de A3 verder als de A12. De weg wordt ook wel aangeduid met de algemene Europese benaming E35. In de beginjaren was de benaming E36. In 's-Heerenberg wordt met de Autobahn een plekje in 's-Heerenberg bedoeld.
Aanleg geschiedenis
Het tracé werd al voor de Tweede Wereldoorlog, in de 1930-er jaren, gepland. Een deel van de zandlichamen van de weg werd ook al aangelegd.
De verdere aanleg ging pas eind 1950-er jaren verder.
Op 20 april 1962 werd het gedeelte van de grensovergang Elten tot knooppunt Emmerich plechtig opengesteld voor verkeer in aanwezigheid van de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Henk Korthals en de minister van Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Openbare Werken van Noordrijn-Westfalen Peter Erkens.
De grensovergang met douanekantoor (Nederlandse naam Bergh Autoweg) die bij Elten werd gebouwd, was de eerste snelweggrensovergang in Europa die na de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd en lange tijd ook de grootste. Tot de terugkeer van het Elten-gebied naar de Bondsrepubliek Duitsland, was het knooppunt Elten afgezet met betonblokken om de toegang tot het Nederlandse grondgebied te beletten zonder door de douane te gaan.
Het gat tussen Emmerich en Wesel werd in twee delen gedicht. Op 17 december 1963 werd het traject Hamminkeln - Wesel en op 27 april 1965 het laatste traject tussen Emmerich en Hamminkeln geopend. Hiermee werd het snelwegtraject van het Ruhrgebied naar Den Haag voltooid.