Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Vliegtuigen neergestort in Bergh

Uit Berghapedia
Versie door Verre neef (overleg | bijdragen) op 24 nov 2007 om 19:49
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Sjabloon:Beg

Inleiding

In de Tweede Wereldoorlog zijn er meerdere vliegtuigen neergestort in Bergh, zowel van de Duitse Luftwaffe als van de geallieerde luchtmachten. De Duitse vliegtuigen en een deel van de geallieerde waren jachtvliegtuigen, die meestal door een, soms door twee man gevlogen werden. Hiervan zijn er vooral aan het eind van de oorlog verscheidenen neergestort, maar gegevens hierover zijn schaars.

Er is meer bekend over de geallieerde bommenwerpers die vanaf 1942 in grote groepen over kwamen vliegen op weg naar hun doelen in Duitsland. Tot de invasie in Normandië op 6 juni 1944 waren vliegtuigen, en met name bommenwerpers, eigenlijk het enige wapen waarmee de westerse geallieerden Duitsland konden aanvallen. In de eerste oorlogsjaren waren de mogelijkheiden nog beperkt, omdat de luchtvloot nog niet op sterkte was en omdat de navigatietechniek nog niet zodanig was dat doelen ver weg in Duitsland ook daadwerkelijk gevonden konden worden. Aanvankelijk werden dagvluchten gemaakt, maar Duits luchafweergeschut en Duitse jachtvliegtuigen schoten hierbij grote aantallen geallieerde bommenwerpers neer. Hierdoor werden de geallieerden gedwongen op nachtvluchten over te stappen, wat het probleem van de navigatie en het vinden van de doelen nog groter maakte.

Daarop werd besloten bomtapijten op de Duitse steden te gaan gooien (carpet bombing). Dit werd gezien als de enige mogelijkheid om Duitsland effectief aan te vallen. Identificatie van individuele doelen als fabrieken en spoorwegstations was daarbij niet meer nodig. Vanaf begin 1942 werd deze methode toegepast. Met een toenemende frequentie, al gauw nacht na nacht, vlogen zo zwermen van honderden Britse of Amerikaanse bommenwerpers vanaf bases in Groot-Brittannië over Frankrijk, België en Nederland naar Duitsland om steden en infrastructuur te vernietigen. Later, toen vanaf bevrijd gebied jachtvliegtuigen konden opstijgen om de bommenwerpers te escorteren, werden er ook tactische dagvluchten uitgevoerd.

De Britse bommenwerpers vielen onder RAF Bomber Command. De vliegtuigbemanningen waren voor bijna driekwart Brits, maar er vlogen ook Canadezen (18%), Australiërs (7%) en Nieuw-Zeelanders (3%). De verliezen aan mensenlevens waren enorm. In totaal hebben 125.000 mannen voor RAF Bomber Command gevlogen, waarvan er ruim 55.000 (44,4%!) zijn omgekomen. Van de vliegtuigen die vertrokken, keerde gemiddeld vijf procent (een op de twintig) niet terug op zijn basis. RAF Bomber Command verloor aldus 8.325 bommenwerpers.

De Amerikaanse bommenwerpers die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vlogen, vielen onder de 8th Air Force van de US Army Air Forces (USAAF). Cijfers over de omvang en de verliezen van deze luchtmacht zijn vooralsnog niet voorhanden.


Vliegtuigen neergestort in Bergh

Het onderstaande overzicht is wat bommenwerpers betreft waarschijnlijk vrij compleet. Het aantal neergestorte jachtvliegtuigen moet aanzienlijk groter zijn geweest dan het beperkte aantal dat hier genoemd wordt. De toestellen zijn neergekomen in Bergh. In een enkel geval is een toestel elders neergestort, maar is een bemanningslid dat overleefde naderhand in Bergh terechtgekomen.

Bommenwerpers:


Bronnen

Sjabloon:Onderwerp