Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Touwslagersbaan: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Woning nood in Bergh: redactie)
 
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
De '''Touwslagersbaan'''  in [['s-Heerenberg]] loopt van de kruising met de [[Lengelseweg_'s-Heerenberg|Lengelseweg]] en [[Stendermolen]] tot de kruising met de [[Groenestraat]].
 
De '''Touwslagersbaan'''  in [['s-Heerenberg]] loopt van de kruising met de [[Lengelseweg_'s-Heerenberg|Lengelseweg]] en [[Stendermolen]] tot de kruising met de [[Groenestraat]].
  
De huizen aan de Touwslagersbaan in zijn ontworpen door [[architecten|architect]] [[Rutten, Wiet|Wiet Rutten]].
+
De huizen aan de Touwslagersbaan maken deel uit van het ''[[Wederopbouwwoningen|Nekkumplan]]'', dat in [[1947]] ter hand genomen. Dit voorzag in de bouw van 100 woningen en was de eerste uitleg van 's-Heerenberg na honderden jaren. De bouw begon in [[1948]].
  
De huizen zijn gebouwd door Fokkers Arnhem tussen [[1948]] en [[1953]]. De eerste twee foto's zijn uit [[1948]].
+
De huizen zijn ontworpen door [[architecten|architect]] [[Rutten, Wiet|Wiet Rutten]] en gebouwd door Fokkers Arnhem tussen [[1948]] en [[1953]]. De eerste twee foto's zijn uit [[1948]].
  
 
{|
 
{|
Regel 11: Regel 11:
 
|[[Bestand:Touwslagersbaan BCJA.jpg|290px|thumb|<center>Touwslagersbaan met op de achtergrond<br>het [[Patersklooster]]. Op het grasveldje rechts ligt nu een klein parkeerterrein.</center>]]
 
|[[Bestand:Touwslagersbaan BCJA.jpg|290px|thumb|<center>Touwslagersbaan met op de achtergrond<br>het [[Patersklooster]]. Op het grasveldje rechts ligt nu een klein parkeerterrein.</center>]]
 
|}
 
|}
 +
 +
{|
 +
 +
==Woningnood in Bergh==
 +
[[Bestand:Screenshot 20220619-115203 Facebook.jpg|300px|thumb|left|<center>'''Touwslagersbaan 1948</center>]]
 +
Dat dit deel van 's-Heerenberg na de oorlog kon worden gebouwd was met name de verdienste van wijlen [[Politiek#Wethouders|wethouder]] [[Schuurman, W.H.A.|Willem Schuurman]], die na veel aandringen en slim optreden de "hoge heren" in Den Haag ervan overtuigde dat ook in 's-Heerenberg grote woningnood bestond. Er wordt verteld dat diegenen die een huis hadden werden verplicht om anderen in huis te nemen om zo bij te dragen aan de oplossing van de enorme woningnood.
  
 
In [[1959]] woonden hier:
 
In [[1959]] woonden hier:
Regel 44: Regel 50:
  
 
Bij huisnummer 1 - op het parkeerterreintje tegenover dit huisnummer - staat een openbare [[Laadpalen|laadpaal]] voor elektrische auto's.
 
Bij huisnummer 1 - op het parkeerterreintje tegenover dit huisnummer - staat een openbare [[Laadpalen|laadpaal]] voor elektrische auto's.
Bij huisnummer 2 is de achteringang van de [[Nijland_Tweewielers|fietsenmaker Nijland]] met de toegang tot de werkplaats en fietsenverhuur.  
+
Bij huisnummer 2 is de achteringang van de [[Nijland_Tweewielers|fietsenmaker Nijland]] met de toegang tot de werkplaats en fietsenverhuur.
 +
 
 
== Kaart ==
 
== Kaart ==
 
{{#display_map:51.87553, 6.24734~Touwslagersbaan, 's-Heerenberg~
 
{{#display_map:51.87553, 6.24734~Touwslagersbaan, 's-Heerenberg~
Regel 52: Regel 59:
 
}}
 
}}
  
[[Categorie:Straten 's-Heerenberg]]
+
[[Categorie:Straten 's-Heerenberg]] [[Categorie:Wederopbouwwoningen]]

Huidige versie van 21 jun 2022 om 15:47

De Touwslagersbaan in 's-Heerenberg loopt van de kruising met de Lengelseweg en Stendermolen tot de kruising met de Groenestraat.

De huizen aan de Touwslagersbaan maken deel uit van het Nekkumplan, dat in 1947 ter hand genomen. Dit voorzag in de bouw van 100 woningen en was de eerste uitleg van 's-Heerenberg na honderden jaren. De bouw begon in 1948.

De huizen zijn ontworpen door architect Wiet Rutten en gebouwd door Fokkers Arnhem tussen 1948 en 1953. De eerste twee foto's zijn uit 1948.

Touwslagersbaan 1948.jpg
Touwslagersbaan.jpg
Touwslagersbaan met op de achtergrond
het Patersklooster. Op het grasveldje rechts ligt nu een klein parkeerterrein.

Woningnood in Bergh

Touwslagersbaan 1948

Dat dit deel van 's-Heerenberg na de oorlog kon worden gebouwd was met name de verdienste van wijlen wethouder Willem Schuurman, die na veel aandringen en slim optreden de "hoge heren" in Den Haag ervan overtuigde dat ook in 's-Heerenberg grote woningnood bestond. Er wordt verteld dat diegenen die een huis hadden werden verplicht om anderen in huis te nemen om zo bij te dragen aan de oplossing van de enorme woningnood.

In 1959 woonden hier:

  • C.C.W.M. Appel 1
  • B.H. Hakfoort 2
  • J.H. Bouwman 2a
  • A.G. Bultink 3
  • S. Ruikes-Daals 4
  • C.J.M. Verhoef 5
  • G.J. Giezenaar 6
  • A. van de Maas 7
  • J.F.B. Velthausz 8
  • G.H.M. Teunissen 9
  • A.J. Dijkman 10
  • H.J. Rikken 11
  • G.W. Geerlings 12
  • H. ten Brake 13
  • H.J. van Alen 14
  • W.G.H. Kaak 15
  • A.N. Litjes 16
  • B.A. Rikken 18
  • W.L. Ketelaar 20
  • E.A. Mulder 21
  • D.Th. Pennards 22
  • W.M. Jacobs 23
  • A.J. Verdaasdonk 25
  • J. Sandman 27

Bij huisnummer 1 - op het parkeerterreintje tegenover dit huisnummer - staat een openbare laadpaal voor elektrische auto's. Bij huisnummer 2 is de achteringang van de fietsenmaker Nijland met de toegang tot de werkplaats en fietsenverhuur.

Kaart

Bezig met het laden van de kaart...