Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Gildegrond: verschil tussen versies
(liter foezel voor grond) |
k (Standaardnederlands) |
||
Regel 9: | Regel 9: | ||
==Liter foezel voor grond== | ==Liter foezel voor grond== | ||
− | Verhaal nummer 134 uit het boek '''Vertellers uit de Liemers''' (bijeengebracht en toegelicht door A. Tinneveld) is hier van dialect in | + | Verhaal nummer 134 uit het boek '''Vertellers uit de Liemers''' (bijeengebracht en toegelicht door A. Tinneveld) is hier van dialect in Standaardnederlands 'vertaald': |
<br/>In [[Zeddam]] lag vroeger een stuk grond, eigenlijk meer een hei. Het Oswaldusgilde van [[Zeddam]] wist dat de grond niemand toebehoorde. Zij bedachten zich wat en het bestuur nodigde de Lange Hendrik Koster uit: "Hendrik, nu moet je vandaag, als je dat wilt, op die grond plaggen gaan steken. Het is nu gildekermis. En je moet vandaag niet op de kermis komen. Dan brengen wij jou daar een liter foezel en dan ga jij daar maar plaggen steken. Dan komen wij later met de politie en dan krijg jij een bekeuring omdat jij daar op de gildegrond plaggen steekt". En zo gebeurde het. Koster kreeg een bekeuring en moest een dag naar de gevangenis, maar dat werd natuurlijk door het gilde betaald. Er werd over gepraat en zo kwam het gilde aan die grond. Toen werd dat als gildegrond beschouwd. | <br/>In [[Zeddam]] lag vroeger een stuk grond, eigenlijk meer een hei. Het Oswaldusgilde van [[Zeddam]] wist dat de grond niemand toebehoorde. Zij bedachten zich wat en het bestuur nodigde de Lange Hendrik Koster uit: "Hendrik, nu moet je vandaag, als je dat wilt, op die grond plaggen gaan steken. Het is nu gildekermis. En je moet vandaag niet op de kermis komen. Dan brengen wij jou daar een liter foezel en dan ga jij daar maar plaggen steken. Dan komen wij later met de politie en dan krijg jij een bekeuring omdat jij daar op de gildegrond plaggen steekt". En zo gebeurde het. Koster kreeg een bekeuring en moest een dag naar de gevangenis, maar dat werd natuurlijk door het gilde betaald. Er werd over gepraat en zo kwam het gilde aan die grond. Toen werd dat als gildegrond beschouwd. | ||
==Bronnen== | ==Bronnen== |
Versie van 15 feb 2015 om 10:47
Voor een gilde vormen de pachtpenningen van het grondbezit de kurk waarop een gilde drijft. Raakt het gilde zijn grondbezit kwijt, dan kan dit het einde betekenen. Verschillende Berghse gilden gaan ter ziele als het grondbezit verkocht of onder de gildebroeders verdeeld wordt. De middeleeuwse gilden die de eeuwen hebben getrotseerd zijn die van Beek, Braamt, 's-Heerenberg, Netterden en Zeddam. Dank zij hun grondbezit.
Hoe zijn de gilden aan hun grondbezit gekomen? Het gilde regelt als buurtschapsorganisatie het gebruik van de woeste gronden en heidevelden in de buurschap. Het gilde heeft de gebruiksrechten in handen en kan die tegen een jaarlijkse grondrente of pacht aan een gildebroeder toekennen. Het zijn oorspronkelijk (tot 1913) ook uitsluitend gildebroeders die in aanmerking komen om grond van het gilde te pachten.
De Franse Revolutie die het hele gemeenschapsbestel omverwerpt, brengt ook met zich mee dat gebruiksrechten tot eigendomsrechten worden verklaard. Zo wordt bijvoorbeeld het leenrecht afgeschaft: wie een leengoed bezit, wordt allodiaal eigenaar, d.w.z. hij bezit het goed voor het vervolg zonder enige leenband. zo is het gilde voortaan eigenaar van de gronden waarvan het tot nu toe de gebruiksrechten heeft beheerd. Als het provinciaal bestuur van Gelderland in 1869 een opgave vraagt 'van de onverdeelde marken met oppervlakte', dan stuurt burgemeester C.A.L. baron van Hugenpoth tot Aerdt het volgende staatje:
Liter foezel voor grond
Verhaal nummer 134 uit het boek Vertellers uit de Liemers (bijeengebracht en toegelicht door A. Tinneveld) is hier van dialect in Standaardnederlands 'vertaald':
In Zeddam lag vroeger een stuk grond, eigenlijk meer een hei. Het Oswaldusgilde van Zeddam wist dat de grond niemand toebehoorde. Zij bedachten zich wat en het bestuur nodigde de Lange Hendrik Koster uit: "Hendrik, nu moet je vandaag, als je dat wilt, op die grond plaggen gaan steken. Het is nu gildekermis. En je moet vandaag niet op de kermis komen. Dan brengen wij jou daar een liter foezel en dan ga jij daar maar plaggen steken. Dan komen wij later met de politie en dan krijg jij een bekeuring omdat jij daar op de gildegrond plaggen steekt". En zo gebeurde het. Koster kreeg een bekeuring en moest een dag naar de gevangenis, maar dat werd natuurlijk door het gilde betaald. Er werd over gepraat en zo kwam het gilde aan die grond. Toen werd dat als gildegrond beschouwd.
Bronnen
- John Thoben: Sint Jorisgilde Braamt - Een traditie van 625 jaar (1995) (aanwezig in de bibliotheek van het Heemkundehuus)
- Nol Tinneveld: Vertellers uit de Liemers