Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Bergh Autoweg: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Kaart)
 
(11 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Grensovergang '''Bergh Autoweg''' is de grootste grensovergang in de voormalige [[gemeente Bergh]], en een van de grootsten in Nederland. Deze grensovergang is gelegen op de [[A12]] vanuit de richting [[Arnhem]] richting het Duitse Ruhrgebied. De Duitse benaming van deze grensovergang is ''Elten Autobahn''.
+
De grensovergang '''Bergh Autoweg''' is de grootste grensovergang in de voormalige [[gemeente Bergh]], en een van de grootste in Nederland. Deze grensovergang ligt op de [[A12]] vanuit de richting [[Arnhem]] naar het Duitse Ruhrgebied. De Duitse benaming van deze grensovergang is ''Elten Autobahn''.
[[Afbeelding:Oktober!978 nieuwsvdrabobank0018 (large).jpg|thumb|left|200x150px||"Nieuwe Grens, Bergh Autoweg, Archief Benny]]
 
 
   
 
   
Nederland was er trots op dat de A12 nu tot in Duitsland reikte, maar functioneel werd de verbinding pas op 27 april [[1965]], toen de Holland-linie gereed kwam op Duits grondgebied met het wegvak Emmerich - Wesel.
+
Nederland was er trots op dat de A12 nu tot in Duitsland reikte, maar functioneel werd de verbinding pas op 27 april [[1965]], toen de Holland-linie gereed kwam op Duits grondgebied met het wegvak [[Emmerik|Emmerich]] - Wesel.
 
 
De grensovergang Bergh autoweg (bij [[Elten]]) stond bij de openstelling in [[1962]] te boek als de eerste grensoverschrijdende autosnelweg in Europa. Helemaal waar was dat niet: Van de vooroorlogse Duitse Reichsautobahnen lag immers een deel na de [[Tweede Wereldoorlog]] niet meer in Duitsland. Voor al die grensovergangen geldt echter dat de grensovergang later is gebouwd in een reeds bestaande snelweg; de grensovergang Bergh is als zodanig direct in het ontwerp van de “Holland-linie” (zoals de Duitsers de Autobahn tussen Oberhausen en [[Elten]] noemen) meegenomen, en was als zodanig wel de eerste moderne grensovergang. Met de huidige open binnengrenzen zijn de overkapping en de slagbomen verdwenen en kan met 100 km/h zonder oponthoud worden doorgereden.
 
 
 
Op dit grensstation werkten in [[1985]] ruim 650 werknemers.
 
 
 
Sinds de [[Grenswijzigingen|gemeentelijke herindeling]] in [[2005]] is dit grondgebied ingedeeld bij [[Zevenaar]].
 
  
 +
De grensovergang Bergh autoweg (bij [[Elten]]) stond bij de openstelling in [[1962]] te boek als de eerste grensoverschrijdende autosnelweg in Europa. Helemaal waar was dat niet: van de vooroorlogse Duitse ''Reichsautobahnen'' lag immers een deel na de [[Tweede Wereldoorlog]] niet meer in [[Duitsland]]. Voor al die grensovergangen geldt echter dat de grensovergang later is gebouwd in een reeds bestaande snelweg; de grensovergang Bergh is als zodanig direct in het ontwerp van de “Holland-linie” (zoals de Duitsers de Autobahn tussen Oberhausen en Elten noemen) meegenomen, en was als zodanig wel de eerste moderne grensovergang. Met de huidige open binnengrenzen zijn de overkapping en de slagbomen verdwenen en kan met 100 km/h zonder oponthoud worden doorgereden. Toen de grensovergang nog daadwerkelijk in functie was moest vanaf Duitse zijde al vanaf grote afstand met lage snelheid worden gereden.
  
 +
Op het hoogtepunt van dit grensstation in [[1985]] werkten er ruim 650 mensen.
  
 +
Het adres van de grenspost Bergh Autoweg in Bergh was eerst [[Rijksweg]] 12 en later tot [[2005]] [[Grenspost Bergh Autoweg]] 12 (postcode 7037 DV).
  
 +
Sinds de [[Grenswijzigingen|gemeentelijke herindeling]] in 2005 is dit grondgebied ingedeeld bij [[Zevenaar]]. Hiermee ging ook de Berghse [[buurtschap]] [[Veldhuizen]] over naar Zevenaar. De herindeling is gebeurd in verband met bereikbaarheid van de hulpdiensten, wat vanuit Zevenaar veel eenvoudiger is dan vanuit [['s-Heerenberg]]. Op zich is deze reden wel enigszins twijfelachtig aangezien vanuit [[Didam]], samen met 's-Heerenberg tegenwoordig deel uitmakend van de [[gemeente Montferland]], de bereikbaarheid ook goed is.
 +
{|
 +
|- valign=top
 +
|[[Afbeelding:BerghAutoweg001.jpg|650px|thumb|'''Bergh Autoweg in de [[vorige eeuw|jaren 60]]]]
 +
|[[Afbeelding:Oktober!978 nieuwsvdrabobank0018 (large).jpg|thumb|400px|'''De [[Nieuwe Grens]], Bergh Autoweg.'''<br>Op de foto zijn herkenbaar van links naar rechts: een VW Kever, Fiat 127, Ford Capri, Opel Kadett B en VW Golf I <br> Archief [[Schuurman, B.C.J.A|Benny Schuurman]]]]
 +
|[[Afbeelding:Bergh_autoweg_kl.jpg|400px|thumb|Luchtfoto Bergh Autoweg]]
 +
|}
 
==Kaart==
 
==Kaart==
<googlemap lat="51.899456" lon="6.165133" zoom="15" width="500">
+
{{#display_map:51.89865, 6.16566~Bergh Autoweg, Beek~
</googlemap>
+
  | zoom=15
 +
  | width=500
 +
  | height=600
 +
}}
  
 
==Zie ook==
 
==Zie ook==
Regel 23: Regel 29:
 
*[[Gemeentegids]] 1985
 
*[[Gemeentegids]] 1985
  
{{Onderwerp|Grens|Marechaussee|Grensovergang Bergh Autoweg}}
+
[[Categorie:Grensovergangen]] [[Categorie:Politie]]

Huidige versie van 14 feb 2021 om 10:17

De grensovergang Bergh Autoweg is de grootste grensovergang in de voormalige gemeente Bergh, en een van de grootste in Nederland. Deze grensovergang ligt op de A12 vanuit de richting Arnhem naar het Duitse Ruhrgebied. De Duitse benaming van deze grensovergang is Elten Autobahn.

Nederland was er trots op dat de A12 nu tot in Duitsland reikte, maar functioneel werd de verbinding pas op 27 april 1965, toen de Holland-linie gereed kwam op Duits grondgebied met het wegvak Emmerich - Wesel.

De grensovergang Bergh autoweg (bij Elten) stond bij de openstelling in 1962 te boek als de eerste grensoverschrijdende autosnelweg in Europa. Helemaal waar was dat niet: van de vooroorlogse Duitse Reichsautobahnen lag immers een deel na de Tweede Wereldoorlog niet meer in Duitsland. Voor al die grensovergangen geldt echter dat de grensovergang later is gebouwd in een reeds bestaande snelweg; de grensovergang Bergh is als zodanig direct in het ontwerp van de “Holland-linie” (zoals de Duitsers de Autobahn tussen Oberhausen en Elten noemen) meegenomen, en was als zodanig wel de eerste moderne grensovergang. Met de huidige open binnengrenzen zijn de overkapping en de slagbomen verdwenen en kan met 100 km/h zonder oponthoud worden doorgereden. Toen de grensovergang nog daadwerkelijk in functie was moest vanaf Duitse zijde al vanaf grote afstand met lage snelheid worden gereden.

Op het hoogtepunt van dit grensstation in 1985 werkten er ruim 650 mensen.

Het adres van de grenspost Bergh Autoweg in Bergh was eerst Rijksweg 12 en later tot 2005 Grenspost Bergh Autoweg 12 (postcode 7037 DV).

Sinds de gemeentelijke herindeling in 2005 is dit grondgebied ingedeeld bij Zevenaar. Hiermee ging ook de Berghse buurtschap Veldhuizen over naar Zevenaar. De herindeling is gebeurd in verband met bereikbaarheid van de hulpdiensten, wat vanuit Zevenaar veel eenvoudiger is dan vanuit 's-Heerenberg. Op zich is deze reden wel enigszins twijfelachtig aangezien vanuit Didam, samen met 's-Heerenberg tegenwoordig deel uitmakend van de gemeente Montferland, de bereikbaarheid ook goed is.

Bergh Autoweg in de jaren 60
De Nieuwe Grens, Bergh Autoweg.
Op de foto zijn herkenbaar van links naar rechts: een VW Kever, Fiat 127, Ford Capri, Opel Kadett B en VW Golf I
Archief Benny Schuurman
Luchtfoto Bergh Autoweg

Kaart

Bezig met het laden van de kaart...

Zie ook

Bron