Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Station Emmerik: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
(Voor- en natransport)
k
 
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
 
'''Station Emmerik''' (Duits: ''Bahnhof Emmerich'') is het spoorwegstation van de Duitse stad [[Emmerik]]. Het ligt even ten noorden van het stadscentrum van Emmerik, en op ongeveer vijf kilometer afstand van [['s-Heerenberg]].
 
'''Station Emmerik''' (Duits: ''Bahnhof Emmerich'') is het spoorwegstation van de Duitse stad [[Emmerik]]. Het ligt even ten noorden van het stadscentrum van Emmerik, en op ongeveer vijf kilometer afstand van [['s-Heerenberg]].
  
Vanuit dit station biedt de ''Deutsch Bundesbahn'' (DB) de volgende treinverbindingen aan met het westelijk gedeelte van het Roergebied.
+
Vanuit dit station biedt de ''Deutsch Bahn'' (DB) de volgende treinverbinding aan met het westelijk gedeelte van het Roergebied.
* Regionalbahn (RB) 35: Emmerich Wesel Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof (stoptrein)
+
* RE19: Emmerich - [[Praest]] - Millingen - Empel-[[Rees]] - Haldern - Meerhoog - Wesel-Feldmark - Wesel - Friedrichsfeld - Voerde - Dinslaken - Oberhausen-Holten - Oberhausen-Sterkrade - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Flughafen Düsseldorf - Düsseldorf Hbf(stoptrein)
* Regional-Express (RE) 5: Emmerich – Wesel – Duisburg Hauptbahnhof – Düsseldorf Hauptbahnhof – Köln Hauptbahnhof – Koblenz Hauptbahnhof (sneltrein).
 
  
 
Verder is er de CityNightline 400 van Amsterdam Centraal naar Zürich  / München. Deze trein stopt in Emmerik,  maar niet om er in- of uit te stappen.
 
Verder is er de CityNightline 400 van Amsterdam Centraal naar Zürich  / München. Deze trein stopt in Emmerik,  maar niet om er in- of uit te stappen.
Regel 13: Regel 12:
  
 
== Verbinding met het Nederlandse spoornet ==
 
== Verbinding met het Nederlandse spoornet ==
 +
Van [[1909]] tot [[1929]] was er vanaf dit station een overgang naar [[Tramweg Zutphen-Emmerik]].
 
Op het emplacement van Emmerik bevindt zich de bovenleidingssysteemwissel tussen de in Nederland gebruikte 1,5 kV gelijkstroom en de in [[Duitsland]] gebruikte 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, in de vorm van een aantal sporen met omschakelbare bovenleidingsspanning. Tot [[2000]],  voor de komst van de ICE was station Emmerik daarom een belangrijke schakel in het internationaal treinverkeer tussen Nederland en Duitsland. Hiertoe moesten treinen die getrokken werden door een locomotief die niet geschikt was voor een van beide spanningen van locomotief te wisselen. Dit was onder andere het geval bij de voormalige CityNightLine-treinen richting Berlijn, Warschau, Moskou, Praag en Kopenhagen. De voormalige CityNightLine richting Zürich en Milaan werd getrokken door een locomotief die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning kan rijden, maar stopte toch in Emmerik (maar niet voor in- of uitstappen).
 
Op het emplacement van Emmerik bevindt zich de bovenleidingssysteemwissel tussen de in Nederland gebruikte 1,5 kV gelijkstroom en de in [[Duitsland]] gebruikte 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, in de vorm van een aantal sporen met omschakelbare bovenleidingsspanning. Tot [[2000]],  voor de komst van de ICE was station Emmerik daarom een belangrijke schakel in het internationaal treinverkeer tussen Nederland en Duitsland. Hiertoe moesten treinen die getrokken werden door een locomotief die niet geschikt was voor een van beide spanningen van locomotief te wisselen. Dit was onder andere het geval bij de voormalige CityNightLine-treinen richting Berlijn, Warschau, Moskou, Praag en Kopenhagen. De voormalige CityNightLine richting Zürich en Milaan werd getrokken door een locomotief die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning kan rijden, maar stopte toch in Emmerik (maar niet voor in- of uitstappen).
  
 
Naast deze treinen zijn er ook nog ICE-treinen die niet stoppen te Emmerich, maar richting het Roergebied pas weer in Oberhausen stoppen. Deze treinen rijden over de omschakelbare sporen als waren ze een spanningssluis.
 
Naast deze treinen zijn er ook nog ICE-treinen die niet stoppen te Emmerich, maar richting het Roergebied pas weer in Oberhausen stoppen. Deze treinen rijden over de omschakelbare sporen als waren ze een spanningssluis.
  
Aldus heeft Emmerik sinds de komst van de ICE in 2000 geen directe verbinding meer met Nederland, omdat de enige nog bestaande nachttrein die stopt in Emmmerik (van Amsterdam naar Zürich / München Hbf) niet bedoeld is voor ''kort grensverkeer''. Hoewel een rit tussen Arnhem en Emmerik slechts 27 minuten duurde, is de snelste bus/trein-verbinding tegenwoordig met 2 uur en 6 minuten via Kleef en Nijmegen. De enige mogelijkheid per spoor is van Emmerik naar Duisburg te reizen en dan terug naar Arnhem met de ICE.
+
Per trein is Emmerik tegenwoordig vanuit Nederland bereikbaar met de RE19 vanuit [[Arnhem]] en [[Zevenaar]]. Vanuit Emmerik is het ook mogelijk om met deze trein in tegenovergestelde richting te reizen, wel stop deze trein dan ook nog in Elten. Het is sinds 16 juni [[2022]] ook mogelijk om met een ov-chipkaart in en uit te checken op het het treinstation van Emmerik voor reizigers die naar Nederland reizen of vanuit Nederland arriveren.
 
 
Als proef werd met ingang van de dienstregeling [[2006]] (vanaf 10 december [[2005]]) een stoptreinverbinding Arnhem - Emmerich gestart door [[Syntus]], die twee jaar zou gaan duren. Tijdens het weekend werden dagelijks vier retourritten gereden, waarbij kaartverkoop in de trein plaatsvond. Wegens tegenvallende resultaten werd de proef reeds na een half jaar, op 1 juni 2006 beëindigd. Begrijpelijk, want in OV-termen gesproken is een verbinding van slecht vier treinen per dag zwaar onder de maat.
 
  
 
==Adres==
 
==Adres==
Regel 33: Regel 31:
  
 
==Kaart==
 
==Kaart==
<googlemap lat="51.833623" lon="6.255341" zoom="16">
+
{{#display_map:
51.833583, 6.255255
+
'Bahnhofstraße 21, 46446 Emmerich am Rhein''
</googlemap>
+
| zoom = 18
 
+
| width=500
{{Onderwerp|Verkeer en Vervoer|Duitsland|Emmerik}}
+
| height=500
 +
  }}
 +
{[[Categorie:Openbaar vervoer]] [[Categorie:Duitsland]]

Huidige versie van 19 mrt 2023 om 13:24

Treinverbindingen

Bahnhof Emmerich2007.jpg

Station Emmerik (Duits: Bahnhof Emmerich) is het spoorwegstation van de Duitse stad Emmerik. Het ligt even ten noorden van het stadscentrum van Emmerik, en op ongeveer vijf kilometer afstand van 's-Heerenberg.

Vanuit dit station biedt de Deutsch Bahn (DB) de volgende treinverbinding aan met het westelijk gedeelte van het Roergebied.

  • RE19: Emmerich - Praest - Millingen - Empel-Rees - Haldern - Meerhoog - Wesel-Feldmark - Wesel - Friedrichsfeld - Voerde - Dinslaken - Oberhausen-Holten - Oberhausen-Sterkrade - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Flughafen Düsseldorf - Düsseldorf Hbf(stoptrein)

Verder is er de CityNightline 400 van Amsterdam Centraal naar Zürich / München. Deze trein stopt in Emmerik, maar niet om er in- of uit te stappen.

Voor- en natransport

Vanuit Emmerik zijn er busverbindingen naar diverse kernen in de omgeving, zoals 's-Heerenberg, Elten en Kleef. Deze busverbindingen worden uitgevoerd door de firma NIAG. Verder is er een grote parkeerplaats aanwezig voor de reizigers.

Verbinding met het Nederlandse spoornet

Van 1909 tot 1929 was er vanaf dit station een overgang naar Tramweg Zutphen-Emmerik. Op het emplacement van Emmerik bevindt zich de bovenleidingssysteemwissel tussen de in Nederland gebruikte 1,5 kV gelijkstroom en de in Duitsland gebruikte 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, in de vorm van een aantal sporen met omschakelbare bovenleidingsspanning. Tot 2000, voor de komst van de ICE was station Emmerik daarom een belangrijke schakel in het internationaal treinverkeer tussen Nederland en Duitsland. Hiertoe moesten treinen die getrokken werden door een locomotief die niet geschikt was voor een van beide spanningen van locomotief te wisselen. Dit was onder andere het geval bij de voormalige CityNightLine-treinen richting Berlijn, Warschau, Moskou, Praag en Kopenhagen. De voormalige CityNightLine richting Zürich en Milaan werd getrokken door een locomotief die zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning kan rijden, maar stopte toch in Emmerik (maar niet voor in- of uitstappen).

Naast deze treinen zijn er ook nog ICE-treinen die niet stoppen te Emmerich, maar richting het Roergebied pas weer in Oberhausen stoppen. Deze treinen rijden over de omschakelbare sporen als waren ze een spanningssluis.

Per trein is Emmerik tegenwoordig vanuit Nederland bereikbaar met de RE19 vanuit Arnhem en Zevenaar. Vanuit Emmerik is het ook mogelijk om met deze trein in tegenovergestelde richting te reizen, wel stop deze trein dan ook nog in Elten. Het is sinds 16 juni 2022 ook mogelijk om met een ov-chipkaart in en uit te checken op het het treinstation van Emmerik voor reizigers die naar Nederland reizen of vanuit Nederland arriveren.

Adres

Bahnhof Emmerich
Bahnhofstr. -
46446 Emmerich am Rhein
Telefoon: 0049 (0)2822 70035

Externe links

Kaart

Bezig met het laden van de kaart...

{