Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Vliegtuigen neergestort in Bergh: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k ('''Vliegtuigen neergestort in Bergh''': datum 42-29826 gecorrigeerd)
(Vanaf 4 koppen --> Inhoudsopgave)
Regel 8: Regel 8:
 
Bij deze bombardementsvluchten waren de verliezen aan manschappen en vliegtuigen enorm. Van de ongeveer 125.000 mannen die voor ''RAF Bomber Command'' hebben gevlogen, zijn er ruim 55.000 (44,4%) omgekomen! Van de vliegtuigen die vertrokken, keerde gemiddeld vijf procent (een op de twintig) niet terug op zijn basis. ''RAF Bomber Command'' verloor aldus 8.325 bommenwerpers. Bij de Amerikaanse ''8th Air Force'', die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vloog, waren de verliezen vergelijkbaar, maar iets minder groot.
 
Bij deze bombardementsvluchten waren de verliezen aan manschappen en vliegtuigen enorm. Van de ongeveer 125.000 mannen die voor ''RAF Bomber Command'' hebben gevlogen, zijn er ruim 55.000 (44,4%) omgekomen! Van de vliegtuigen die vertrokken, keerde gemiddeld vijf procent (een op de twintig) niet terug op zijn basis. ''RAF Bomber Command'' verloor aldus 8.325 bommenwerpers. Bij de Amerikaanse ''8th Air Force'', die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vloog, waren de verliezen vergelijkbaar, maar iets minder groot.
  
 +
= '''Bommenwerpers''' =
  
= '''Vliegtuigen neergestort in Bergh''' =
+
Op grond van de beschikbare bronnen kan gesteld worden dat onderstaande lijst van neergestorte bommenwerpers waarschijnlijk compleet is. De toestellen zijn allemaal neergekomen in Bergh, behalve de laatste, maar in dat geval is een bemanningslid dat overleefde naderhand in Bergh terechtgekomen.
 
 
In Bergh zijn meerdere vliegtuigen neergestort. Het onderstaande overzicht is wat bommenwerpers betreft waarschijnlijk vrij compleet. Het aantal neergestorte jachtvliegtuigen is met zekerheid aanzienlijk groter zijn geweest dan het beperkte aantal dat hieronder genoemd wordt. De toestellen zijn bijna allemaal neergekomen in Bergh. In een enkel geval is een toestel elders neergestort, maar is een bemanningslid dat overleefde naderhand in Bergh terechtgekomen.
 
 
 
<u>Bommenwerpers:</u>
 
  
 
* 14 april 1942: een Britse [[Wellington DV593|Wellington]] bij [[Kilder]].
 
* 14 april 1942: een Britse [[Wellington DV593|Wellington]] bij [[Kilder]].
Regel 20: Regel 17:
 
* 22 juni 1943: een Amerikaanse [[B-17F Flying Fortress 42-29826|B-17F]] bij Beek.
 
* 22 juni 1943: een Amerikaanse [[B-17F Flying Fortress 42-29826|B-17F]] bij Beek.
 
* 13 juli 1943: een Britse [[Lancaster ED558|Lancaster]] bij [[Braamt]].
 
* 13 juli 1943: een Britse [[Lancaster ED558|Lancaster]] bij [[Braamt]].
* 8 april [[1944]]: een Amerikaanse [[B-17F Flying Fortress 42-30350|B-17F]] bij [[Azewijn]].
+
* 8 april 1944: een Amerikaanse [[B-17F Flying Fortress 42-30350|B-17F]] bij [[Azewijn]].
 
* 12 mei 1944: een Britse [[Lancaster JB672|Lancaster]] bij Kilder.
 
* 12 mei 1944: een Britse [[Lancaster JB672|Lancaster]] bij Kilder.
 
* 23 september 1944: een Britse [[Lancaster LM212|Lancaster]] bij Zelhem.
 
* 23 september 1944: een Britse [[Lancaster LM212|Lancaster]] bij Zelhem.
  
<u>Jachtvliegtuigen:</u>
+
= '''Jachtvliegtuigen''' =
 +
 
 +
Het totale aantal jachtvliegtuigen dat in Bergh is neergestort is (nog) niet bekend. Naar alle waarschijnlijkheid is het groter dan het beperkte aantal dat hieronder genoemd wordt.
  
 
* september 1944: een Duitse Messerschmidt 109G-6 bij Beek.
 
* september 1944: een Duitse Messerschmidt 109G-6 bij Beek.
* 17 september 1944: een Britse jager bij [[Zeddam]].
+
* 17 september 1944: een Britse jager bij [[Zeddam]] (het toestel van [[Slee, Richard Arthur Boyson|Richard Slee]]).
 
* 19 september 1944: een Duitse Messerschmidt 109G-6 bij [[Stokkum]].
 
* 19 september 1944: een Duitse Messerschmidt 109G-6 bij [[Stokkum]].
 
* 25 september 1944: een Duitse jager bij Kilder.
 
* 25 september 1944: een Duitse jager bij Kilder.
Regel 33: Regel 32:
  
 
= '''Bronnen''' =
 
= '''Bronnen''' =
 +
 
*[http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Bomber_Command ''RAF Bomber Command''] op de Engelstalige Wikipedia
 
*[http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Bomber_Command ''RAF Bomber Command''] op de Engelstalige Wikipedia
 
* [http://www.lostbombers.co.uk ''World War II Lost Bombers Database'']
 
* [http://www.lostbombers.co.uk ''World War II Lost Bombers Database'']
 
* [http://www.arga-nl.nl ''Aircraft Research Group Achterhoek'']
 
* [http://www.arga-nl.nl ''Aircraft Research Group Achterhoek'']
 +
* Bronnen genoemd op de individuele pagina's
  
 
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog}}
 
{{Onderwerp|Tweede Wereldoorlog}}

Versie van 2 dec 2007 om 11:02

Inleiding

In de Tweede Wereldoorlog zijn er meerdere vliegtuigen neergestort in Bergh, zowel van de Duitse Luftwaffe als van de geallieerde luchtmachten. De Duitse vliegtuigen en een deel van de geallieerde waren jachtvliegtuigen, die meestal door een, soms door twee man gevlogen werden. Hiervan zijn er vooral aan het eind van de oorlog verscheidenen neergestort, maar gegevens hierover zijn schaars.

Er is meer bekend over de geallieerde bommenwerpers, die vanaf 1942 in grote groepen over kwamen vliegen op weg naar hun doelen in Duitsland. Tot de invasie in Normandië op 6 juni 1944 waren vliegtuigen, en met name bommenwerpers, eigenlijk het enige wapen waarmee de westerse geallieerden Duitsland konden aanvallen. In de eerste oorlogsjaren waren de mogelijkheiden nog beperkt, omdat de luchtvloot nog niet op sterkte was en de navigatietechniek nog niet zodanig was dat doelen ver weg in Duitsland ook daadwerkelijk gevonden konden worden, laat staan geraakt. Aanvankelijk werden dagvluchten gemaakt, maar Duits luchafweergeschut en Duitse jachtvliegtuigen schoten hierbij zo veel geallieerde toestellen neer, dat de geallieerden overstapten op nachtvluchten. Dit maakte het probleem van de navigatie en het vinden van de doelen nog groter.

Daarop werd begin 1942 besloten bomtapijten op de Duitse steden te gaan gooien (carpet bombing). Dit werd gezien als de enige mogelijkheid om Duitsland effectief aan te vallen. Identificatie van individuele doelen als fabrieken en spoorwegstations was daarbij niet meer nodig. Met een toenemende frequentie, al gauw nacht na nacht, vlogen zo zwermen van honderden Britse of Amerikaanse bommenwerpers vanaf bases in Groot-Brittannië bij nacht over Nederland naar Duitsland om steden en infrastructuur te vernietigen.

Bij deze bombardementsvluchten waren de verliezen aan manschappen en vliegtuigen enorm. Van de ongeveer 125.000 mannen die voor RAF Bomber Command hebben gevlogen, zijn er ruim 55.000 (44,4%) omgekomen! Van de vliegtuigen die vertrokken, keerde gemiddeld vijf procent (een op de twintig) niet terug op zijn basis. RAF Bomber Command verloor aldus 8.325 bommenwerpers. Bij de Amerikaanse 8th Air Force, die vanuit Groot-Brittannië op Duitsland vloog, waren de verliezen vergelijkbaar, maar iets minder groot.

Bommenwerpers

Op grond van de beschikbare bronnen kan gesteld worden dat onderstaande lijst van neergestorte bommenwerpers waarschijnlijk compleet is. De toestellen zijn allemaal neergekomen in Bergh, behalve de laatste, maar in dat geval is een bemanningslid dat overleefde naderhand in Bergh terechtgekomen.

Jachtvliegtuigen

Het totale aantal jachtvliegtuigen dat in Bergh is neergestort is (nog) niet bekend. Naar alle waarschijnlijkheid is het groter dan het beperkte aantal dat hieronder genoemd wordt.

  • september 1944: een Duitse Messerschmidt 109G-6 bij Beek.
  • 17 september 1944: een Britse jager bij Zeddam (het toestel van Richard Slee).
  • 19 september 1944: een Duitse Messerschmidt 109G-6 bij Stokkum.
  • 25 september 1944: een Duitse jager bij Kilder.
  • ...

Bronnen

Sjabloon:Onderwerp