Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !
Luchtwachttoren 1J2
Op het terrein van schoolbuitenhuis Wolkenland bij Beek heeft van eind 1952 tot in de jaren negentig een 16,5 meter hoge luchtwachttoren gestaan. Het was in zijn tijd het opvallendste teken van de Koude Oorlog dat in Bergh ooit te zien is geweest.
Het Korps Luchtwachtdienst
De luchtwachttoren werd gebouwd in september-oktober 1952 en maakte deel uit van het netwerk van uitkijkposten van het Korps Luchtwachtdienst (KLD). Dit korps was in 1950 opgericht om vijandelijke vliegtuigen op te sporen en informatie over hun vliegbewegingen te verzamelen, zodat ze konden worden uitgeschakeld. In de praktijk werd natuurlijk uitgekeken naar vliegtuigen van de Sovjet-Unie en zijn Oost-Europese bondgenoten. Het Korps was bij zijn oprichting eigenlijk al verouderd. Propellervliegtuigen werden als snel verdrongen door veel snellere straaljagers en de radartechniek verbeterde zodanig dat het menselijk oog en oor daar niet meer tegenop konden. Al in 1964 werd het KLD ingekrompen en in 1968 helemaal opgeheven.
Verspreid over het hele land had de Luchtwachtdienst 276 uitkijkposten, waarvan de helft op bestaande gebouwen was ingericht. De andere helft werd speciaal voor het KLD gebouwd, waarbij gebruikgemaakt werd van geprefabriceerde betonnen raatbouwelementen. De 138 raatbouwtorens die hiermee gebouwd werden, hadden een heel karakteristiek aanzicht. Er zijn er nu nog negentien van over, waarvan een aantal als monument is beschermd.
De 276 uitkijkposten waren verdeeld in groepen, kringen en posten. Er waren acht groepen, met commandocentra in Deventer, Amersfoort, Breda, Alkmaar, Rotterdam, Leeuwarden, Groningen en Eindhoven. Ze waren in deze volgorde genummerd van 1 t/m 8. Elke groep was weer onderverdeeld in kringen, die met letters aangeduid werden. Elke kring bestond uit drie of soms vier uitkijkposten.
De posten van een kring stonden telefonisch met elkaar in contact. De kring zelf had op zijn beurt telefoonverbinding met het Luchtwachtcentrum in de hoofdplaats van zijn groep. De waarnemers van een kring zagen een vliegtuig uit drie (of vier) richtingen. Door de waarnemingsgegevens van de posten te combineren, kon de exacte positie en vliegrichting van een passerend vliegtuig bepaald worden.
Bij het KLD waren beroepsmilitairen werkzaam, maar de uitkijkposten werden grotendeels bemand door vrijwillige luchtwachters. Zij woonden allemaal op fietsafstand van hun uitkijkpost, zodat ze in geval van alarm snel op hun plek konden zijn. In de praktijk hebben er alleen maar oefeningen plaatsgevonden. Slechts één keer, in 1958, heeft een Limburgse post een Russisch vliegtuig waargenomen. Dat was op de terugweg van een luchtvaartshow in Frankrijk en bewust van zijn route afgeweken om luchtfoto's te maken.
Luchtwachttoren 1J2
De luchtwachttoren bij Wolkenland behoorde tot Kring J van Groep 1. Deze Groep had zijn luchtwachtcentrum in Deventer en omvatte Oost-Gelderland, Salland en Twente. Er waren elf kringen, A t/m K, waarvan er vier, H t/m K, in Oost-Gelderland lagen. Bergh lag in het gebied van Kring J, die drie posten had: 1J1 (Doesburg), 1J2 (Beek) en 1J3 (Pannerden). De post in Pannerden was een bakstenen opbouw op het fort bij Pannerden. Deze observatiecabine werd in 2011 gerestaureerd en is nu opengesteld voor bezoekers van het fort.
Van de drie posten van Kring J was alleen de Beekse post een raatbouwtoren. Het is opvallend dat in Oost-Gelderland verder alleen post 1I3 een raatbouwtoren was; de overige elf (Kring H had vier posten) waren allemaal op bestaande gebouwen ingericht. Nergens anders in Nederland was de verhouding tussen de twee typen uitkijkposten zo scheef. Luchtwachttoren 1I3 was met 15 meter iets lager dan 1J2 en stond aan de Koningsweg aan de noordkant van Aalten. Hij werd in 1969 opgeblazen.
De postcommandant van luchtwachttoren 1J2 was A.G. Helmink. Zijn adres was destijds Kostverloren 13 in 's-Heerenberg. Als commandant had hij de sleutel van de toren. Namen van andere luchtwachters konden nog niet worden achterhaald, maar op fietsafstand van 1J2 moeten er een aantal gewoond hebben.
Aangezien de activiteiten van het KLD in principe geheim waren, is er over luchtwachttoren 1J2 weinig bekend. Dit is ook de reden dat er, zeker uit de tijd dat het KLD actief was, nauwelijks foto's bekend zijn. De foto bovenaan deze pagina is dan ook een toevalstreffer.
Na de opheffing van het KLD in 1968 is de toren nog een kleine dertig jaar blijven staan. Het precieze jaar van afbreken kon nog niet worden achterhaald. Er wordt gezegd dat hij na 1968 als brandtoren in gebruik is geweest, maar hiervoor zijn geen bewijzen voorhanden. Wel is het zo dat de Berghse jeugd vaak in de toren klom. De gevaarlijke toestanden die dit opleverde waren mede een reden de toren af te breken. Een eventuele functie als brandtoren was toen allang achterhaald, omdat vliegtuigen van vliegveld Deelen bij Arnhem worden ingezet om bosbranden op te sporen.
Kaarten
Op topografische kaarten is luchtwachttoren 1J2 vaak aangegeven als brandtoren, maar dit is een term die de cartografen eraan gaven. Hij is, net als de luchtwachttoren in Aalten, ook wel aangeduid als uitzichttoren. Bij torens elders in het land stond kortweg toren. Hoe ze ook genoemd werden, het zijn allemaal verhullende termen voor de ware functie in de Koude Oorlog.
Bronnen
- Sandra van Lochem, senior adviseur cultuurhistorie en landschap van Natuurmonumenten
- Dorpsarchief Kloosterhaar
- Beeldbank van Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers
- Forten Info
- Het Utrechts Archief
- Wikipedia