Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Langs Weg & Rail - Streekvervoer in Oost-Nederland: verschil tussen versies

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
 
k (cat)
 
(4 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
Het boek bevat veel foto's. De eerste foto waarin een [[Gemeente Bergh|Berghse]] plaats  
 
Het boek bevat veel foto's. De eerste foto waarin een [[Gemeente Bergh|Berghse]] plaats  
 
genoemd wordt, staat op pagina 13: het sneeuwvrij maken van de tramrails op de lijn van  
 
genoemd wordt, staat op pagina 13: het sneeuwvrij maken van de tramrails op de lijn van  
[[Doetinchem]] [[Wijnbergen]] naar [[Zeddam]] in januari [[1947]].
+
[[Doetinchem]], [[Wijnbergen]] naar [[Zeddam]] in januari [[1947]].
  
 
In [[1908]] opende de GWSM (De Geldersch Westfaalsche Stoomtramweg-Maatschappij) de lijn  
 
In [[1908]] opende de GWSM (De Geldersch Westfaalsche Stoomtramweg-Maatschappij) de lijn  
[[Lichtenvoorde]] - [[Groenlo]] - Zeddam. Onieuw had men uitbreidingsplannen: een lijn  
+
[[Lichtenvoorde]] - [[Groenlo]] - Zeddam. Opnieuw had men uitbreidingsplannen: een lijn  
 
van Zeddam via [[Beek]] en [[Didam]] naar [[Zevenaar]] en [[Arnhem]]. Dit plan is echter  
 
van Zeddam via [[Beek]] en [[Didam]] naar [[Zevenaar]] en [[Arnhem]]. Dit plan is echter  
 
nooit uitgewerkt. (pagina 96)
 
nooit uitgewerkt. (pagina 96)
Regel 16: Regel 16:
  
 
De personentramdienst op het traject [[Terborg]] - Zeddam is in [[1921]] gestaakt,  
 
De personentramdienst op het traject [[Terborg]] - Zeddam is in [[1921]] gestaakt,  
behalve op zondagmiddagen in juli en augustus [[1922] en [[1923]], toen men voor  
+
behalve op zondagmiddagen in juli en augustus [[1922]] en [[1923]], toen men voor  
 
[[Toerisme|Montferland-bezoekers]] nog telkens één retourrit uitvoerde.
 
[[Toerisme|Montferland-bezoekers]] nog telkens één retourrit uitvoerde.
  
Op pagina 107 staan foto's van de goederentram door Azewijn op 22 mei [[1944]] en het  
+
Op pagina 107 staan foto's van de goederentram door [[Azewijn]] op 22 mei [[1944]] en het  
 
stationsgebouw van Zeddam op dezelfde datum.
 
stationsgebouw van Zeddam op dezelfde datum.
  
De Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik (ZE) wordt behandeld op pagina 139 t/m  149  
+
[[Tramweg Zutphen-Emmerik|De Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik (ZE)]] wordt behandeld op pagina 139 t/m  149 (foto's van een houttram naar 's-Heerenberg, een bus bij de [[Koendersmolen]] in  
(foto's van een houttram naar 's-Heerenberg, een bus bij de [[Koendersmolen]] in  
+
[[Braamt]] in [[1972]], [[Waag, De (Horeca)|tramstation Zeddam]] uit de verzameling van de [[Heemkundekring Bergh]], tramweg bij het [[Patersklooster]] in 's-Heerenberg, tramstation annex  
[[Braamt]] in [[1972]], tramstation Zeddam uit de verzameling van de [[Heemkundekring  
+
douanekantoor in 's-Heerenberg, bedrijvigheid aan het tramstation 's-Heerenberg in  
Bergh]], tramweg bij het [[Patersklooster]] in 's-Heerenberg, tramstation annex  
 
douanekantoor in 's-Heerenberg, , bedrijvigheid aan het tramstation 's-Heerenberg in  
 
 
[[1952]], [[grens|grensovergang]] 's-Heerenberg.
 
[[1952]], [[grens|grensovergang]] 's-Heerenberg.
  
Regel 32: Regel 30:
 
[[Dichteren]] - [[Kilder]] - [[Loerbeek]] - [[Beek]] - [[Elten]] - [[Tolkamer]]. Het  
 
[[Dichteren]] - [[Kilder]] - [[Loerbeek]] - [[Beek]] - [[Elten]] - [[Tolkamer]]. Het  
 
begon allemaal goed, maar de neergang van deze lijn zette in toen Elten in [[1963]]  
 
begon allemaal goed, maar de neergang van deze lijn zette in toen Elten in [[1963]]  
aanDuitsland werd teruggegeven. Foto's van het douanekantoor tussen Beek en Elten, een  
+
aan Duitsland werd teruggegeven. Foto's van het douanekantoor tussen Beek en Elten, een  
 
bus van 's-Heerenberg naar Zevenaar die Zeddam verlaat (pagina's 155-157), de midibus  
 
bus van 's-Heerenberg naar Zevenaar die Zeddam verlaat (pagina's 155-157), de midibus  
 
''Speedy'' in Didam onderweg van Zevenaar naar 's-Heerenberg (pagina 159).
 
''Speedy'' in Didam onderweg van Zevenaar naar 's-Heerenberg (pagina 159).
Regel 46: Regel 44:
 
Op pagina 240 staat een foto met als bijschrift ''Spitsuur op het busstation in 's-Heerenberg, met van links naar rechts de buurtbus naar [[Megchelen]], de streekbus naar Doetinchem, de buurtbus naar Nieuw-Dijk en nog juist zichtbaar een taxiliner naar [[Emmerik|Emmerich]], 2 mei [[2008]].
 
Op pagina 240 staat een foto met als bijschrift ''Spitsuur op het busstation in 's-Heerenberg, met van links naar rechts de buurtbus naar [[Megchelen]], de streekbus naar Doetinchem, de buurtbus naar Nieuw-Dijk en nog juist zichtbaar een taxiliner naar [[Emmerik|Emmerich]], 2 mei [[2008]].
  
{{Onderwerp|Bibliotheek Heemkundekring|Literatuur|Verkeer en Vervoer}}
+
[[Categorie: Ligtenbarg, Arjan]]
 +
[[Categorie: Literatuur]]
 +
[[Categorie: Openbaar vervoer]]

Huidige versie van 20 okt 2020 om 21:30

Langs Weg & Rail - Streekvervoer in Oost-Nederland is de titel van een boek in de bibliotheek van de Heemkundekring Bergh.

Auteur Arjan Ligtenbarg, Winterswijk

Het boek bevat veel foto's. De eerste foto waarin een Berghse plaats genoemd wordt, staat op pagina 13: het sneeuwvrij maken van de tramrails op de lijn van Doetinchem, Wijnbergen naar Zeddam in januari 1947.

In 1908 opende de GWSM (De Geldersch Westfaalsche Stoomtramweg-Maatschappij) de lijn Lichtenvoorde - Groenlo - Zeddam. Opnieuw had men uitbreidingsplannen: een lijn van Zeddam via Beek en Didam naar Zevenaar en Arnhem. Dit plan is echter nooit uitgewerkt. (pagina 96)

In de zomer van 1914 reden per dag vijf trams van Lievelde via Lichtenvoorde naar Zeddam. (pagina 98)

De personentramdienst op het traject Terborg - Zeddam is in 1921 gestaakt, behalve op zondagmiddagen in juli en augustus 1922 en 1923, toen men voor Montferland-bezoekers nog telkens één retourrit uitvoerde.

Op pagina 107 staan foto's van de goederentram door Azewijn op 22 mei 1944 en het stationsgebouw van Zeddam op dezelfde datum.

De Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik (ZE) wordt behandeld op pagina 139 t/m 149 (foto's van een houttram naar 's-Heerenberg, een bus bij de Koendersmolen in Braamt in 1972, tramstation Zeddam uit de verzameling van de Heemkundekring Bergh, tramweg bij het Patersklooster in 's-Heerenberg, tramstation annex douanekantoor in 's-Heerenberg, bedrijvigheid aan het tramstation 's-Heerenberg in 1952, grensovergang 's-Heerenberg.

Toen Elten bij Nederland was gekomen opende de GTW een nieuwe buslijn Doetinchem - Dichteren - Kilder - Loerbeek - Beek - Elten - Tolkamer. Het begon allemaal goed, maar de neergang van deze lijn zette in toen Elten in 1963 aan Duitsland werd teruggegeven. Foto's van het douanekantoor tussen Beek en Elten, een bus van 's-Heerenberg naar Zevenaar die Zeddam verlaat (pagina's 155-157), de midibus Speedy in Didam onderweg van Zevenaar naar 's-Heerenberg (pagina 159).

In 1977 vond de splitsing plaats in GTW-Transporten en GSM. GTW-transporten vestigde zich in 's-Heerenberg (pagina 236).

In 1979 kreeg Oost-Gelderland zijn eerste buurtbuslijnen. Allereerst de lijnen rond Gendringen - 's-Heerenberg. Deze lijn was vanaf het begin zeer succesvol; wel verviel in 1987 het stukje van 's-Heerenberg naar Stokkum. Later werd dit dorp bediend met een oproepbus Doetinchem - Beek - 's-Heerenberg. (pagina 237)

Op pagina 240 staat een foto met als bijschrift Spitsuur op het busstation in 's-Heerenberg, met van links naar rechts de buurtbus naar Megchelen, de streekbus naar Doetinchem, de buurtbus naar Nieuw-Dijk en nog juist zichtbaar een taxiliner naar Emmerich, 2 mei 2008.