Bijdragen aan Berghapedia? Klik hier om je aan te melden !

Stinnett, Myrle J.

Uit Berghapedia
Ga naar: navigatie, zoeken

Ondergedoken in Azewijn

Ag Garben maakte deze foto van piloot Myrle Stinnett (links) en zijn copiloot Carl Glassman. De pakken die ze dragen zijn mogelijk van Mel Deurvorst.

Luitenant Myrle J. Stinnett was de piloot van de Amerikaanse bommenwerper die in de vroege middag van 8 april 1944 een noodlanding maakte bij Azewijn. Behalve Stinnett was alleen zijn copiloot Carl I. Glassman nog aan boord. De overige acht bemanningsleden hadden al eerder het bevel gekregen het vliegtuig per parachute te verlaten.

Het lukte Stinnett en Glassman een geslaagde buiklanding te maken in het midden van een langgerekte, geploegde akker. Daarna schoten ze het toestel in brand. Henk Egbers en zijn vriend Theo Theunissen, jongens van 'n jaar of zeventien, waren als eersten bij het vliegtuig. Zij verborgen de piloten in een nabijgelegen hut, vanwaar ze diezelfde avond nog werden overgebracht naar een schuur verder weg (mogelijk was dit de timmerfabriek van Kok in Etten). Heel Azewijn stond nog op zijn kop, dus was het geen goed idee de piloten daar onder te brengen. Op tweede paasdag nog voerden de Duitsers huiszoekingen uit in het dorp. Intussen hadden Hein Reijers en Berend Geerling zich over Stinnett en Glassman ontfermd. Zij brachten de piloten een paar dagen na Pasen naar de schuilplaats van Garben in Azewijn.Harry Straus, die daar ook ondergedoken zat, schreef hierover in zijn dagboek:


Wij hadden een aantal gezellige dagen met hen. Opnieuw bleek dat muziek internationaal is, wij leerden nieuwe Engelse / Amerikaanse liedjes, die wij ook samen zongen. Even was er paniek toen er ineens een overvalwagen voorbijreed. In vliegende vaart doken wij in onze schuilplaats. Eén van de vliegers was zich juist aan het scheren; met een half afgeschoren snor + scheerzeep op zijn gezicht ging hij ons hok in. Voor vijf mensen was het toen wel krap. Nood breekt nog altijd wetten. De dagen dat ze bij ons waren was zus Betty jarig en vierden wij dat met hen en alle aanloop die we hadden t.w. Teun, Berend, Toon en de pater. De kleinste van de piloten was ook joods. Die is nog diverse malen in Azewijn en ook bij ons thuis geweest; hij was later chirurg geworden. Er zijn bij Agnes nog foto's van gemaakt. Op een morgen zijn ze door een ondergrondse groep opgehaald en meegenomen naar een voor mij onbekend adres.
Dat bleek later Lichtenvoorde geweest te zijn (bij Mia Lelivelt). Zij zijn allebei door de Amerikanen bevrijd in België, na de grote opmars augustus-september. Omdat iedereen direct aan ze vroeg over de (komende) invasie vertelden zij ons dat er enorme hoeveelheden materiaal gereed stond in Engeland.
Zij dachten toen achteraf juist dat de grote aanval nog voor de zomer zou plaatsvinden.
Er was nog een afscheidsdiner! voor de gasten; 17 april vertrokken ze. Een bijzondere opmerking van vader Jan Garben heeft ons toen getroffen. Hij zei: "Jammer dat die jongens weg zijn, jullie hadden er zulk een goede aanspraak aan."
Gevaar met ons allen telde hij niet. Het afscheid was in het huis van Garben, iedereen toen aanwezig sprak Engels, oma Garben, toen al een beetje in de war, zei: "Wat spreken die lui toch voor taal?" Iemand zei toen: "Latijn." Was beter voor de veiligheid. Dat hoorde ze in de kerk ook en wist ze ook niet wat het betekende


Bij de pilotenhelpers in Lichtenvoorde

Mia Lelivelt die Harry hierboven noemt, was de dochter van de verzetsman Martinus Antonius Lelivelt, timmerman in Lichtenvoorde. Martin Lelivelt was de centrale figuur in een groep pilotenhelpers in Lichtenvoorde. Veel neergeschoten vliegeniers hebben een tijdje bij hem in huis ondergedoken gezeten. Zijn dochter Mia kookte voor deze mensen. Eerder al hadden zij luitenant Babcock geholpen, de bommenrichter van de Amerikaanse bommenwerper die op 4 januari 1944 bij Vinkwijk is neergestort.

Op een avond kwamen een paar marechaussees uit 's-Heerenberg Stinnett en Glassman met een auto afhalen bij Garben in Azewijn. Ze gingen op weg naar het tramstation in Lichtenvoorde, waar de Amerikanen om 9 uur 's avonds aan twee pilotenhelpers zouden worden overgedragen. Helaas kreeg de auto onderweg een lekke band, maar het oponthoud kon tot een kwartier beperkt blijven. Desondanks waren de twee wachtende mannen in Lichtenvoorde al zenuwachtig geworden.

Na de overdracht werden Stinnett en Glassman via een omweg naar een boerderij bij Lichtenvoorde gebracht. Terwijl ze daar van surrogaatkoffie en boterhammen met rauwe ham zaten te genieten, vroeg een van de pilotenhelpers om allerlei gegevens, zoals hun naam, geboortedatum, het type van hun vliegtuig en de namen van de andere bemanningsleden. Ze gaven die informatie zonder aarzelen, maar toen naar hun vliegopdracht werd gevraagd, weigerden ze die te geven. Ook toen hun aan de hand van ingevulde lijsten werd getoond dat eerdere Amerikanen wel hun vliegopdracht hadden genoemd, hielden Stinnett en Glassman voet bij stuk: ze beantwoordden deze vraag niet.

Diezelfde avond werden ze naar een ander adres gebracht, waar ze hun eerste nacht in Lichtenvoorde doorbrachten. De volgende dag werden ze verplaatst naar het huis van Martin Lelivelt. Daar maakten zij op 20 april 1944 een hachelijk moment mee. De Duitse Sicherheitsdienst was de pilotenhelpers op het spoor en inderdaad kreeg ook Martin Lelivelt bezoek van een aantal SD'ers. Terwijl die de benedenverdieping en de kelder van het huis doorzochten, ging Mia Lelivelt zo onopvallend mogelijk naar de zolder, waar Stinnett en Glassman zaten. Onmiddellijk doken zij hun schuilplaats in, maar in de haast vergaten zij het trapje voor het luik weg te halen. Even later stonden de SD'ers op de zolder, maar het trapje wekte geen argwaan. Stinnett en Glassman waren door het oog van de naald gegaan.

Met Martin Lelivelt is het minder goed afgelopen. Hoewel er in zijn huis geen belastend materiaal werd gevonden, werd hij toch gearresteerd. Op 25 juli 1944 werd hij in Fort Rhijnauwen bij Utrecht gefusilleerd. Hij was toen 48 jaar oud. Het is niet bekend waar hij begraven is, maar zijn naam staat op het verzetsmonument in Fort Rhijnauwen. De straat waar hij woonde in Lichtenvoorde heet nu Martin Leliveltstraat.

Ligne d'Evasion Comète

Stinnett en Glassman zijn ongeveer twee weken bij Lelivelt geweest. Daarna zijn ze overgebracht naar de boerderij de Zwarte Plak bij America in de Limburgse Peel. Vanuit deze boerderij opereerde de verzetsgroep de Zwarte Plak, die er voor heeft gezorgd dat de twee piloten werden overgedragen aan de Belgische verzetsgroep Ligne d'Evasion Comète.

Deze Comète-ontsnappingslijn werd al in augustus 1941 opgericht, en liep van België tot Spanje. De lijn heeft tot het einde van de oorlog kunnen functioneren en ondanks tegenslagen bijna zevenhonderd neergeschoten geallieerde piloten gered van krijgsgevangenschap. Daarvan hebben er een kleine driehonderd Engeland weten te bereiken; de overige werden tijdens hun ontsnapping bevrijd door de oprukkende geallieerde legers. Ongeveer 175 piloten hadden minder geluk; zij werden door de Duitsers ontdekt en alsnog krijgsgevangen gemaakt.

Stinnett en Glassman hebben Nederland verlaten via de mergelgrotten in de Sint-Pietersberg bij Maastricht, die ondergronds in verbinding staan met de mergelgrotten in het plateau van Caestert, het Belgische deel van de Sint-Pietersberg. Ze zijn aan de Nederlandse kant de grotten ingegaan, hebben zich er enige tijd schuilgehouden, en zijn er aan de Belgische kant weer uitgekomen. Stinnett is door een andere gids door de grotten geleid dan Glassman, dus ergens tussen Lichtenvoorde en Maastricht zijn de twee van elkaar gescheiden geraakt. De reden hiervoor kon nog niet worden achterhaald, maar het lijkt er op dat Glassman op een gegeven moment een verwonding heeft opgelopen.

Met hulp van de Ligne d'Evasion Comète hebben zij wel allebei hun reis vanaf Caestert kunnen vervolgen. In september werden ze door het oprukkende Amerikaanse leger bevrijd. Stinnett was toen in het plaatsje Sibret, in de Belgische provincie Luxemburg. Glassman zat toen nog verder terug naar het noorden, in de buurt van de stad Luik, ondergedoken.

In 2010 zond een Belgische omroep de serie Publiek Geheim uit over bijzondere plekken in België. Een van de afleveringen ging over de mergelgroeven van Caestert, waar Stinnett en Glassman zich in 1944 enige tijd schuil hadden gehouden. Hierin was een kort telefonisch interview met Stinnett te horen, waarin hij over zijn tocht door de grotten vertelde.

Stinnetts levensloop

Myrle J. Stinnett werd op 30 december 1921 geboren in Benld, Illinois. Hij studeerde aan de Universiteit van Illinois, maar brak zijn studie eind 1942 af en meldde zich voor militaire dienst. Hij voltooide zijn pilotenopleiding op Stockton Army Airfield in Californië. Kort daarop, op 8 september 1943, trouwde hij met Vera Roddick. Daarna werd hij gestationeerd op Roswell Army International Airfield in New Mexico.

Wanneer hij naar Europa is gegaan en werd geplaatst bij het 338e Bomber Squadron op de vliegbasis Snetterton Heath in Norfolk, Engeland, kon nog niet worden achterhaald.

Na de oorlog was Stinnett meer dan veertig jaar de eigenaar en exploitant van WLS Flying Service in Litchfield, Illinois, en manager van het vliegveld Litchfield. Hij was lid van onder meer de Armed Forces Escape and Evasion Society.

Stinnett overleed op 16 mei 2011, 89 jaar oud, in Staunton, Illinois.

Bronnen